Belföld

Pedagógustüntetés: kifütyülték Gaskót

Pedagógusnapi tüntetés (pedagógusnap, )
Pedagógusnapi tüntetés (pedagógusnap, )

Több mint ezren tüntetnek az EMMI Szalay utcai épülete előtt az oktatási átalakítások ellen.

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ), illetve a Hallgatói Hálózat (HaHa), az Oktatói Hálózat, a Középiskolai Hálózat és a Liga által szervezett tüntetés résztvevői szerint elfogadhatatlan „a kötelező óvodáztatás óvodai férőhelyek nélkül, a kötelező beiskolázás új, általános korhatára, a 16 évre csökkentett tankötelezettség, a szakképzések közismereti tananyagának lebutítása, a felsőoktatás szisztematikus ellehetetlenítése, a szakszervezetek sztrájktörekvéseinek ellehetetlenítése, a Magyar Pedagógus Kar áterőszakolása, a szakma semmibe vétele, az érintettek érdekeinek, véleményének figyelmen kívül hagyása, a sok ígéret, melyek sosem válnak valósággá”.

fotó: HaHa

Lapunk helyszíni tudósítója szerint a tüntetésen részt vett többek között Vágó Gábor, Osztolykán Ágnes és Nagy Navarro Balázs is. A résztvevők nem kis meglepetésére felszólalt Gaskó István is, akinek beszédét egyesek füttyel fogadták, mások pedig – tiltakozásuk jeleként – a színpadnak háttal hallgatták, illetve „Júdás!”-t kiabáltak. Egyébként jobb pedagógusnapot akar Gaskó, kevesli a tanárok fizetését, sajnálja, hogy nincs már igazi sztrájkjoguk.

A Hálózat a Tanszabadságért nevében Lázár Júlia szólalt fel – írja az Átlátszó Oktatás blog. Elég tragikus képet festett. „Sírnak a tanáriban”, „mások arról beszélnek, hogy fel kell jelenteni egymást az etikai kódex alapján” – sorolta. De – tette hozzá –, senki sem tesz semmit. „Hallgatunk és segítünk dobozolni.” Arra célzott, hogy minden gyerek más, akiket az oktatás dobozokba kényszerít, pedig szerinte nem ezt kéne tenniük a tanároknak. „Gyerekellenes a köznevelési törvény”, mondta még. A közönyt nevezte a legveszélyesebbnek.

A Hallgatói Hálózatot Kalmár Dávid és Tóth Fruzsina Márta képviselte. Mint mondták, „legutóbb Emmit foglaltunk”, ennek nyomán szerdán tárgyalnak a szakállamtitkárokkal. Felszólították a tanárokat, hogy sztrájkoljanak, a szülők pedig higgyék el, hogy fontos, amit a gyerekeik csinálnak. „Több mindent, kevesebb Emmit!” – fejezték be beszédüket.

Mendrey László, a PDSZ elnöke azt mondta, hogy a pedagógus-életpálya azon része szeptembertől beindul, hogy egyre többet kell dolgozniuk a tanároknak, ugyanakkor a béremelés erősen kétséges. Utalt arra, hogy a Fidesz alelnökei a héten egymásnak ellentmondóan nyilatkoztak arról, hogy a költségvetésben benne van-e ennek forrása, vagy sem. Tiltakozott a felülről létrehozott, kötelező Magyar Pedagógus Kar ellen. Utalt arra (igaz, név említése nélkül), hogy a karnak Hoffmann Rózsa lehet a vezetője, miután menesztik az államtitikári pozíciójából.

Végül felolvasta a Balog Zoltánnak szóló petíció szövegét, amit a demonstráció végén átadtak az Emmi képviselőjének, Thaisz Miklós politikai tanácsadónak. Hoffmann Rózsának és a minisztériumnak „úgy általában” pedig egy szál sárga rózsát küldtek, hogy emlékeztesse az ott dolgozókat: „El ne hidd, hogy megváltoztunk vezényszóra”.

Az Emmi képviselője átvette a petíciót és megígérte, hogy válaszolni fognak a petícióra. A demonstráció negyed hat előtt néhány perccel rendben befejeződött.

Mit kíván a PDSZ?

A Hallgatói Hálózat, a Hálózat a Tanszabadságért, a Humán Platform, a Középiskolai Hálózat, az Oktatói Hálózat, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete és a Szülői Hálózat által aláírt, szerkesztőségünkhöz is eljuttatott petíció kijelenti – és hosszasan érvel mellette –, hogy a köz- és felsőoktatás átalakítása rossz irányba halad. Ezek után Balog Zoltánt az alábbiakra szólítják fel:

„– Tegyen meg mindent, vesse latba befolyását, kezdeményezzen jogszabály-módosítást annak érdekében, hogy az európai alapértéknek számító szubszidiaritás elve a közoktatás minden szintjén érvényesüljön!
– Tegyen meg mindent annak érdekében, hogy a közoktatás résztvevői valóban hasznosítható tudással, az életen át tartó tanulás képességével felvértezve lépjenek ki a közoktatásból, akár a munkaerőpiacra, akár a felsőoktatásba visz az útjuk!
– Tegyen meg mindent annak érdekében, hogy vegyék figyelembe azokat a kutatási eredményeket, melyek egyértelműen jelzik, hogy az oktatási államtitkárság által kijelölt út hibás, megjelölve ugyanakkor azokat az utakat, melyek követése valódi eredmények elérését biztosítja!
– Tegyen meg mindent annak érdekében, hogy a tanulás-tanítás szabadságát gúzsba kötő, ideológiailag túldimenzionált Nemzeti Alaptanterv valóban a nemzet alaptanterve legyen!
– Tegyen meg mindent a pedagógusok lelkiismereti és szólásszabadságát súlyosan veszélyeztető Magyar Pedagógus Kar létrehozásának megakadályozásáért!
– Tegyen meg mindent azért, hogy a valódi érdekegyeztetés – mind hallgatói, mind pedig munkavállalói szinten – kialakuljon, mert minősíthetetlen és elfogadhatatlan a látszattárgyalásokon születő látszatmegoldások sorozata.
– Tegyen meg mindent annak érdekében, hogy a pedagógus-életpálya részét jelentő béremelés szeptember elsejével megvalósuljon, ennek bevezetésére vállaljon személyes garanciát!”

A petícióra június 30-ig várják a miniszter válaszát.

Az Emmi szerint minden tökéletes

Hoffmann Rózsa egy zirci rendzvényen reagált a demonstrációra. Mint megjegyezte, a tüntetés igen csekély részvétel mellett zajlott le, de mint minden előre bejelentett demonstráció, törvényes volt. Az más kérdés, hogy a követeléseik teljesen illuzórikusak, és nem annyira szakmaiak, mint inkább politikaiak – tette hozzá.

A köznevelési államtitkárság délelőtt kiadott pedagógusnapi közleményében úgy fogalmaz, hogy „az elmúlt három évben a kormány intézkedéseivel egyértelművé tette, hogy tiszteli és elismeri a pedagógusok erőfeszítéseit”. Szerintük van mit ünnepelni, a változások ugyanis – közvetve és közvetlenül – mind a gyermekek és a pedagógusok érdekeit szolgálják. „A kormány a társadalom többségének egyetértésétől kísérve az esélyek egyenlőségét megteremtő igazságosabb, biztonságosabb és eredményesebb iskolarendszer lehetőségét teremtette meg a köznevelés megújításával.”

Az Emmi úgy véli, a pedagógusok társadalmi tekintélyének helyreállítását szolgálja a Magyar Pedagógus Kar létrehozása, amely egyben megteremti a feltételeket ahhoz, hogy a hivatásukat érintő döntésekben az oktatásirányítás legfontosabb partnerei a pedagógusok legyenek.

„A kormány sok évtizedes adósságot pótolva – amint az ország gazdasági helyzete megengedi – bevezeti a pedagógus-életpályamodellt, amely jelentős mértékben javítja a pedagógusok élet- és munkakörülményeit, nagyobb anyagi és erkölcsi megbecsülésükkel elismeri munkájuk fontosságát” – olvasható a közleményben.

    Ajánlott videó

    Olvasói sztorik