Kinek az érdeke?
Vége a pedagógusok érdek érvényesítésének – vélekedik Papp Jánosné, a Pedagógus Szakszervezet szegedi elnöke. A Pedagógus Kar megalakulásával, egy államilag szervezett, felülről irányított szakmai és érdekvédelmi szervezet jöhet létre, amely súlytalanná teheti a független, civil egyesületeket is. A Kar megalakulásáról egyelőre kevés információ jut el a tanárokhoz, a tervezetet az elkövetkező hetekben vitatja meg a parlament.
Semmiféle egyeztetésről nem tudok – cáfolja a szegedi szakszervezeti elnök az államtitkár kijelentését, amellyel azt állítja Hoffman Rózsa, hogy a szakszervezetek részéről nem volt ellenvetés a Pedagógus Kar tervezetével kapcsolatban. Én is az internetről tájékozódtam – folytatta Papp Jánosné – a kollégáknak sem tudnak túl sokat. Annyi kiderül a tervezetből, hogy minden állami, önkormányzati alkalmazott pedagógus automatikusan tagja lesz a szervezetnek, tagdíjat nem kell fizetni.
Egyenruhát a tanároknak
A Kar a későbbiekben megalakítja a tagozatait, amelyeknek javaslattételi, véleményezési joga lesz. Az bizonytalan, hogy mi lesz a sorsuk, milyen beleszólásuk lesz szakmai kérdésekbe a már régóta működő, független szakmai egyesületeknek, mint a Magyartanárok Egyesülete, illetve a hasonló civil szervezetet alakító történelem tanárok véleményezhetik-e majd a későbbiekben a szaktárgyukat érintő döntéseket. Pappné a legaggályosabbnak a Karon belül alakuló etikai bizottság lehetséges jövőbeni funkcióját látja. A bizottság feladata lesz az etikai kódex kidolgozása. A szegedi pedagógus Szakszervet vezetője attól tart, hogy az a tanár, aki az etikai kódexben foglaltakat megsérti, az szembenézhet az őt fenyegető elbocsátással. Ez önmagában talán nem baj, de kérdéses, hogy mit tartalmaz majd a kódex, milyen és kik által megfogalmazott elvárásoknak kell megfelelniük a tanároknak.
Példa a gyerekeknek?
A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ megalakulásával már így is növekedett a pedagógusokban a kiszolgáltatottság érzése. A Kar megalakulásával ez a függő helyzet erősödhet, egy gondolati egységesítés irányát adja. A pedagógus milyen mintát fog adni a diákoknak?- tette fel a kérdést Pappné. Kényszerű viselkedésükkel azt sugallhatják a tanárok a diákok felé, hogy ne fejezzék ki az „egyentől” eltérő gondolataikat, ne álljanak ki maguk, illetve mások védelméért, mindig csak bólogassanak. Ez a cél?
Egyeztetés helyett
A szakszervezet helyzetéről, a tárcával kötött megállapodásukról az elnök annyit mondott, hogy nem sokat ér. A monitoring bizottság ugyan működik, de a jelzések utáni három napon belüli reagálást nem tartotta be a minisztérium. Néhány pedagógus még tavasszal jelezte Pappnénak, hogy gond van az utazási költségek térítésével, többeknek már úgy merült fel a kérdés, hogy utazik, vagy kenyeret vesz. Ennek ellenére csupán három nap helyett három hónap múlva fizették ki ezt a pénzt az utazó tanároknak. Arra is ígéretet kapott a Pedagógus Szakszervezet, hogy a körükbe tartózók nyugdíjazásáról külön rendeletet alkotnak, ez a mai napig nem született meg, s kérdéses a kollektív szerződések sorsa is. Pappné szerint, hiába jelenti ki az államtitkár, hogy egyeztettek a szakszervezetekkel, szerintük az nem egyeztetés, hogy részt vesznek az úgynevezett egyeztetésen, ahol megköszönik, hogy jelen voltak és ennyi.