Belföld

„A tanár fontosabb, mint a miniszterelnök”

Nagy Feró használható tudást és focit, Fluor Tomi sapkaviselést és fegyelmet, Puskás Peti kevesebb magolást vár el a jó iskolától. Hajós András szerint a tanár fontosabb, mint a miniszterelnök.

Mint korábban írtuk, az X Kommunikációs Központ (XKK) LájkSuli címmel pályázatot írt ki középiskolás, szakiskolás diákok számára arról, ők milyennek képzelik az ideális iskolát. „Étvágygerjesztőként” rövid videointerjúkat készítettek a célcsoport számára népszerű sztárokkal.

A „Nemzet Csótányából” joviális X-Faktor-mentorrá változott Beatrice-frontember több interaktivitást várna el az iskolától. Nagy Feró úgy véli, nem kell mindent megtanítani a gyerekeknek, de amit megtanítunk, azt rögtön gyakorolják is a diákok, használják a megszerzett tudást. „Persze azért focizzunk is meg minden” – teszi hozzá.

„A jó iskolában szerintem lehet sapkát hordani” – véli Fluor Tomi. A két kicsi legó összeállásáról szóló slágeréről elhíresült rapper – bár elismeri, ő maga sok durva csínyt csinált az iskolában – azokat a tanárokat szerette, akik tudtak fegyelmet tartani, de közben „tök jó fejek voltak”. Szerinte mindenkinél azt kellene fejleszteni, amiben jó, ahelyett, hogy amiatt büntetnénk, amiben rossz.

Hajós András ideális országában mindenki tudja, hogy a tanár sokkal fontosabb ember, mint a miniszterelnök. Szerinte ma „okos öreg bácsik és nénik” kitalálják, mi az a tudás, és ezt próbálják lenyomni a gyerekek torkán. „Ebből azonban borzalmas dolgok születnek”, véli a showman, s hozzáteszi, ennek következtében egy csomó teljesen felesleges dolgot tanulnak a diákok. Ezt saját generációjának kötelező orosztanulásával illusztrálja Hajós: „Tudunk oroszul? Nem tudunk oroszul. Hány évig tanultunk oroszul? 12 évig tanultunk oroszul.” Ő is egyetért Fluor Tomival abban, hogy az iskola egyáltalán nem foglalkozik azzal, melyik gyereknek mi az érdeklődése.

Puskás Peti sokkal gyakorlatiasabb és motiválóbb iskolát szeretne. „Most sokat magolunk-magolunk, de nem tudjuk, miért.” Egy ideális tanár szigorú, de elfogadja a diákok véleményét, és erősíti bennük az önazonosságot – véli az énekes.

„Ez egy teljesen más pályázat, mint amiket megszoktatok. Nincs köze a tananyaghoz, sőt, ebben a versenyben az iskolai tananyagot is meg lehet változtatni! Nem kell hosszú esszéket írni, facebookozni kell, posztolni, lájkolni és újra posztolni. Csak az az érdekes, hogy ti milyen suliba szeretnétek járni” – olvasható a LájkSuli pályázati kiírásában.

A 9–13. évfolyamos szakiskolai, szakközépiskolai és gimnáziumi diákok háromfős csapatokban hozhatják létre és tölthetik fel folyamatos tartalommal négy hétig az általuk ideálisnak vélt iskola Facebook-oldalát. A számukra mindennapos eszközzel, a közösségi hálózattal fogalmazhatják meg, milyen órákat, pedagógusokat, tanítást és iskolarendszert szeretnének. Posztolhatnak az elképzelt napi történésekről, fotókat, videókat, gifeket, animációkat, rajzokat készíthetnek, zenei motívumokat használhatnak.

A pályázatokat többek között Hajós András, Vekerdy Tamás (aki már többször kifejtette véleményét a jó iskoláról lapunknak is, és mellesleg épp most tanulja a Facebookot), Hadas Kriszta, Molnár-Gál Béla atya és Kováts Vera bírálják el. A legaktívabb csapatok belépőket nyernek a Balaton Sound, a VOLT és a Sziget Fesztiválra.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik