Csitáry G. Emil egykori polgármester születésének 120. évfordulójáról emlékeztek meg a közgyűlés első perceiben.
Romhányi Györgyöt, aki ezer szállal kötődött Székesfehérvárhoz, a Fejér megyei orvosok elé állították példaképként, és díjat. neveztek el róla A Romhányi-díjat dr. Wilhelm Ottó gyermekgyógyász és genetikus kapta a közgyűlés jelenlétében.
Mező Balázs napirend előtti felszólalásában egyperces csendes megemlékezést kezdeményezett az egész országot sokkoló gyilkosságok áldozatainak emlékére. Mint a politikus elmondta, Bándy Kata ellen és a győri gyilkosság során is olyan városban támadtak brutális szándékkal, ahol fehérvári ifjaink tanulnak. A javaslatot a testület elfogadta, és egyperces néma felállással emlékezett.
Kisebb vita alakult ki a tiltott, közösségellenes magatartásokról szóló önkormányzati rendelet megalkotásával kapcsolatosan. A Civil Mozgalom és a Jobbik képviselői árnyalatnyi kritikának vetették alá a javaslatot, de hagyták magukat meggyőzni.
A belváros forgalmi rendjéről és a fizetős parkolási rendszerről szóló rendelet módosításával kapcsolatos vitában Márton Roland szocialista képviselő javasolta, hogy a jogosan parkolóknak ne kelljen 500 Ft adminisztrációs díjat fizetni azért, mert csak később bizonyosodik be, hogy igazuk van, hiszen ma már a technika képes arra, hogy a parkolási csoport tagjai egy gombnyomásra megtudják egy autó parkolásának jogosságát. Az előterjesztő erre reagálva felhívta a figyelmet, hogy nem a rendszám alapján tartanak mindent nyilván.
A Tolnai Úti Óvoda telephelyének létrehozásával kapcsolatos döntéseket fogadtak el a képviselők, ezzel lehetőség nyílt arra, hogy az egykori Boldog Gizella egyházmegyei óvoda ajtajai újra megnyílhassanak.
A közgyűlés vezértémája a 22. napirendbe foglalt közösségi közlekedés átalakításával foglalkozó anyag volt. Mint ismert, a fehérvári közlekedési iroda egy új helyijáratos menetrend javaslatát készítette elő, melyet a polgármester terjesztett a közgyűlés elé.
Mező Balázs jobbikos képviselő:
Öt perce kaptuk meg a menetrendet, így felelősségteljesen átolvasni nem lehet. Ez nem lehet valós alternatíva a tömegközlekedés propagálására. Csak sérelmeket és károkat okoz, nem éri el azt a célt sem, hogy költséghatékony legyen. Elmentem, és beszéltem egy buszsofőrrel, ő végiglapozta, és azt mondta, hogy ez nem tartható, és az első napon összedől majd. 5-10 perces csúszások így is előfordulnak, mi lesz, ha majd 50 percesek lesznek a vonalak?
Vannak olyan szűk utcák és kanyarok, ahol fizikai képtelenség megoldani a buszközlekedést. Ezek miatt az anomáliák miatt fejezem ki aggályaimat, illetve a buszsofőri állások elveszítése miatt.
Fertő László, a Civil Mozgalom képviselője sérelmezte, hogy éles helyzetben nem próbálta ki senki, így ez az egész tervezet fikció. Továbbá az sem világos, hogy miért éppen ezeket az útvonalakat találták ki.
Farkas László egyéni képviselő, a Civil Mozgalom képviselője:
Tudtuk, hogy hatalmas vita lesz. Eddig mindegyik tervezet a kukában végezte. Közösségi, illetve tömegközlekedésről nem beszélhetünk, hiszen eltűnt a tömeg a buszokról. Nyilván vannak olyan járatok, melyek a Szent György Kórházhoz közlekednek, és tömegeket szállítanak. Lakossági vélemények és lakossági fórumok alapján döntöttünk. Lakossági igény van a körjáratokra. Tervezhetőbb lesz az utazás az új menetrenddel. A régi járatvonalak és menetrend fenntarthatatlan és finanszírozhatatlan. Tudjuk, hogy sok kétséget és aggályt vet fel az újítás, de szükség van a negyvenéves régi rendszer gyökeres megváltoztatására. A puding próbája az evés. Próbáljuk ki három hónapig, ami után biztosan lesznek módosítások és finomítások.
Mező Balázs második felszólalásában elmondta: személy szerint ő nem, de több jobbikos részt vett ezeken a lakossági fórumokon. A puding próbája az evés? Jó étvágyat hozzá, csak nehogy megfeküdje a képviselők gyomrát – tette hozzá a képviselő.
Szigli István független egyéni képviselő:
Én a lakossággal vagyok. A képviseleti demokrácia és a lakossági fórumokon elhangzottak alapján meg kell tennünk a megfelelő lépéseket. Nyilván nem kell körbemenni az egész városon, csak azért, mert körjáratról van szó. Persze ha valaki várost szeretne nézni, akkor a 72 perces járaton ezt is megteheti. De nem ez a funkciója. Forgalomtechnikai szempontból lesz anyagi vonzata az új közösségi közlekedésnek. Beruházások kellenek: burkolaterősítés, új buszmegállók, buszperonok. Elvetni nem szabad az egész tervet, finomítani pedig még biztosan fogjuk. Ez nem erődemonstráció, szigorúan szakmai kérdés.
Márton Roland szocialista képviselő:
A fehérvári baloldalnak politikai problémája van az előterjesztéssel kapcsolatban. Attól félünk, hogy elhanyagolt területté fog válni a közösségi közlekedés. Az előterjesztés egyetlen funkciója a megtakarítás. Nem vagyok közlekedési szakértő, ahogy sokan annak vallják itt magukat.
A szocialista képviselő szerint inkább az Alba Volán és a győri közlekedési intézet szakembereit kellene megkérdezni. Ezzel az előterjesztéssel csak megbukni lehet, és mindössze a jelenleg működő rendszeren kellene finomhangolásokat végezni – zárta Márton Roland.
Brájer Éva alpolgármester, Maroshegy képviselője:
Vállalkozó kedvvel kell a kérdéshez állni, mert máshogy megoldani dolgainkat nem lehet. Ugyanakkor mindenki tudja, hogy Maroshegy a városi közlekedés fekete foltja, hiszen idős emberek járnak arrafelé kilométereket gyalog, s mivel az arra járó autósok őket nem veszik fel, toleranciával kell fogadni a változtatás igényét.
Horváth Miklósné, a Fidesz frakcióvezetője:
Ceterum censeo, Carthaginem esse delendam (Akkor is az a véleményem, Karthágót el kell pusztítani – a szerk.; az idézetet Cato római kori szenátor és szónok használta rendszeresen a szenátus ülésein, így vált szállóigévé), amiről képviselő úr is pontosan tudja, hogy mit jelent.
Nem olyan állításokkal kell jönni, hogy nem jó, hogy a buszsofőr is megmondta, hanem a február óta elindult egyeztetéseken részt kellett volna venni, javaslatokat kellett volna tenni – emelte fel hangját a frakcióvezető. – A Jobbik most nagy zavarban van, mert nincs Bőrgyár-ügy, Teleki-ügy, Nemes Nagy Ágnes-ügy, nincs miért cirkuszolni. Inkább javaslom, szálljon ki az autójából, üljön a buszokra, és tegyen konkrét javaslatokat, nem állítom, nem véleményem szerint, hanem amit konkrétan javasol, arra vagyunk kíváncsiak.
Mező Balázs:
Kikérem magamnak a személyeskedést – emelte fel hangját a jobbikos képviselő. – úgy látszik, itt félnek tőlem, ám fejlődőképes vagyok, és bírom a kritikát, talán egyszer Catót is felérem.
Juhász László, a Válasz Egyesület képviselője:
Ha a képviselők számát nézem, akkor 21 féle, ha a várost, akkor százezer-féle javaslat születne, de a jó szándékot kell nézni, úgyhogy az Isten szerelmére, csináljuk már meg.
Cser-Palkovics András polgármester:
Márton Roland felvetéseire reagálva hangsúlyozta, hogy azokat érti, de nem ért egyet velük, ugyanakkor érzi belőlük a tenniakarást. Mező Balázzsal kapcsolatosan a polgármester határozottan kijelentette: lehet a közösségi oldalakon hőbörögni, támadni, hangulatot kelteni, de Isten óvja a várost attól, hogy így vezesse bárki is.
Vegye tudomásul Mező Balázs képviselő, hogy a városért és a városnak tettük le az esküt és nem egy pártnak – hangsúlyozta a polgármester.
Ne pártjaink központjaitól várjuk az ukázokat, hanem mi, fehérváriak fogjunk össze a fehérvári ügyeink mellett, és gyakoroljunk nyomást saját pártközpontjainkra – hívta fel a figyelmet Cser-Palkovics András. – Úgy látom, kevesen tudják, hogy sokkal nagyobb a baj, ugyanis az Alba Volán szeptember 1-jével felmondta a várossal a szerződését, ami annyit jelent, hogy olyan közösségi közlekedésről beszélünk, ami nincs is.
A polgármester kijelentette: a városnak kötelessége a közösségi közlekedést fenntartani, biztosítani, de nem köteles azt 1,7 milliárd forintért, illetve az idei évre prognosztizált 600 milliós veszteséggel működtetni.
Ezért készítettünk elő egy új rendszert, aminek lesznek hibái, nem lesz tökéletes, de alapot biztosít arra, hogy a jelen igényekhez és lehetőségekhez igazodjon – fejezte be a polgármester.