Belföld

Nem őrzik a felújított állomásokat

A rongálókat feljelenti a MÁV. A graffitizés akár egy évig terjedő szabadságvesztéssel is büntethető.

Egy korábbi írásunkban hírt adtunk arról, hogy a Tárnok-Székesfehérvár vasútvonal korszerűsítése nyomán átadtak több vasúti aluljárót a Velencei-tó partján a biztonságosabb közlekedés érdekében. Az új létesítményeket azonban több helyen csúfítja el máris a falfirka és illegális szemét. A lakosokban felmerült a kérdés, az új létesítmények őrzését, karbantartását is elvégzik-e?

Megkerestük a MÁV Zrt-t, a választ kedden továbbította a cég kommunikációs Igazgatósága.

Ez szerint a gyalogos aluljárókban köztéri kamerarendszer üzembe helyezését, vagy az aluljárók rendszeres, állandó őrzését a vasúttársaság nem tervezi a közeljövőben. A vasúti hálózat területén sok aluljáró, felüljáró található, azok őrzése rendkívül magas költséget jelentene. Mindamellett a MÁV folyamatosan együttműködik a térségi önkormányzatokkal és a hatóságokkal, annak érdekében, hogy a károkozások megelőzhetőek, elkerülhetők legyenek. Rongálás illetve graffitizés észlelésekor minden esetben feljelentést tesznek a rendőrség felé- áll az írásos válaszban.

A MÁV tájékoztatása szerint az épületek, vasúti kocsik graffitivel történő szennyezése rongálásnak minősülő bűncselekmény és egy évig terjedő szabadságvesztéssel is büntethető, továbbá az elkövető köteles a kár megtérítésére is.

Tavaly a vasúttársaság területén 172 alkalommal jelentek meg firkák járműveken és épületeken, 4 milliós kárt okozva. A cég a rongálások megelőzését és az elkövetők hatékonyabb felderítését egy jövőben bevetett olyan egységes nyilvántartó, elemző, értékelő rendszertől reméli, amellyel kimutathatók lesznek a károkozásoknál az elkövetők közötti összefüggések.

A rongálás okozta károk elkerülése és az azzal járó költségek csökkentése érdekében a MÁV a megelőzésre helyezi a hangsúlyt. 2011 tavaszán „Tisztán robogjunk” névvel kampányt indított, hogy felhívja a felnövő generáció figyelmét arra, hogy a rongálás elleni hatékony küzdelem és a vasút tisztaságának megőrzése közös ügy és közös felelősség. A kampány 2012-ben is folytatódik.

A Tárnok-Székesfehérvár vasútvonal korszerűsítése 55 milliárd forintból, 85 százalékos uniós támogatással zajlik. Ennek részeként újultak meg a tóparti vasútállomások. Gárdonyban Agárdon és Velencén is épült aluljáró a biztonságosabb közlekedés érdekében.

A tópartiak szerint a vasútfejlesztés nem utasbarát. Felmerült, hogy mi történik, ha eldugulnak a vízelvezetők és méteres víz árasztja majd el az aluljárókat, és hogyan közlekednek az öregek és mozgássérültek, ha elromlik a lift.

A MÁV kommunikációtól kapott információ szerint a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tud arra választ adni, hogy az építés során milyen berendezéseket alakítottak ki. Amint megtudjuk a választ, közöljük.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik