Napokon belül lesz egy minden ízében retrográd közoktatási törvényünk, amely visszalöki Európa egyik legfejlettebb közoktatási rendszerét az ipari társadalmak fénykorának egyéb régészeti leletei közé– írja Radó az OktpolCafén. Ami elméletileg januártól kezdetét veszi, az a törvény implementációja, gyakorlatba való átültetése. Ennek módja azonban nincs kitalálva, ezért teljes zűrzavar várható.
Az államtitkárságnak – számos más dolog mellett – le kellene vezényelnie egy közigazgatási reformba ágyazott oktatásirányítási reformot, be kellene járatnia egy részleteiben nem létező központi kincstári finanszírozási rendszert és át kellene vennie az iskolákat a jelenlegi tulajdonosoktól. Le kellene bonyolítania egy tantervi és érettségi reformot, át kellene alakítania a tanulói támogatások rendszerét, be kellene vezetnie egy nagy rakás új iskolai programot, létre kellene hoznia a szakfelügyeletet és a megyei pedagógiai intézeteket, ki kellene neveznie néhány ezer új iskolaigazgatót. Létre kellene hoznia egy vadonatúj tankönyvkiadási és -terjesztési rendszert, ki kellene dolgoznia a pedagógus-előmeneteli rendszer részleteit, meg kellene teremtenie a kötelező óvodáztatás és mindennapos testnevelés feltételeit, gründolnia kell magának egy pedagógus kamarát, el kellene indítania a befagyott uniós fejlesztési programokat és menedzselnie kellene kedvenc projektjeit, mint amilyen például az ötvenórás kötelező önkéntesség – sorolja Radó Péter.
E változáshalmazra nincs felkészülve az oktatásirányítás, ezért csak egyetlen lehetséges kimenet van: a brutális káosz. Az OktpolCafé bejegyzése szerint „ez az egész rá fog dőlni a kormányzatra, melynek minden energiáját fel fogja emészteni a saját maga keltette zűrzavar menedzselése”.
Az iskolák mindennapjaiban mindez időben ki nem fizetett fizetésekkel, jóváhagyott költségvetési keretek miatt kényszerűen elbocsátott pedagógusokkal és más iskolai alkalmazottakkal, az alábecsült költségek miatt kifizetetlen közüzemi számlákkal, jóváhagyott program hiányában és időben ki nem adott adminisztratív engedélyek miatt bezárt intézményekkel, a tanévkezdéskor meg nem érkező tankönyvekkel, a saját pénzükből tankönyvpótlékokat fénymásoló pedagógusokkal, időben ki nem nevezett igazgatókkal járhat.
„Ahol fát vágnak, ott hullik a forgács. Ahol viszont az egész erdőt irtják… Sokan sokat foglalkoztunk azzal, hogy maga a törvény milyen károkat okoz majd. A közelgő implementációs katasztrófa által okozott járulékos károk pedig egész egyszerűen felmérhetetlenek” – figyelmeztet Radó Péter.