Belföld

A VEKE szorosabban fogná az Alstromot

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) azt szeretné elérni, hogy a főváros egy műszaki jellegű, három pontból álló megállapodást írjon alá a 2-es és a 4-es vonalra szánt metrókocsik francia gyártójával, az Alstommal.

A
civilszervezet közleményében azzal
indokolta e szerződés megkötésének szükségességét, hogy szerintük a BKV
kiszolgáltatott helyzetbe kerülhet a gyártóval szemben, ha az
leszállítja a szerelvényeket. Mint írták, ilyen rendszerekből építkező
szerelvény sehol a világon nem fut, és számos műszaki probléma
felvetődött, amelyeket nem oldottak meg.

A VEKE szerint
garantálni kell az alkatrészellátás biztonságát és folyamatosságát,
minden alkatrészre meg kell határozni egy maximált árat. A próbafutások
során dokumentált, a gyártó által ki nem javított, túlzott kerékkopás
miatt az Alstomnak kell vállalnia a kerékcserék teljes anyagi vonzatát
addig, amíg a jelenséget meg nem szünteti. A HÉV-összekötés kapcsán az
egyesület úgy látja, hogy gondoskodni kell a 2-es metróra kerülő
ötkocsis szerelvények bővíthetőségéről is, és erre visszavonhatatlan
opciót kellene adnia a gyártónak.

Hangsúlyozták, hogy ha a
főváros nem ragaszkodik e pontok szerződésbe foglalásához, akkor
megítélésük szerint a cég könnyen súlyos károkat okozhat Budapestnek,
amiért vállalniuk kell a felelősséget.

A VEKE úgy látja, hogy a
legkisebb kockázattal és a legnagyobb lehetséges társadalmi haszonnal
egy új tender kiírása járna. Közlésük szerint az új kiírásban a
darabszámot is módosítani lehetne, hogy a 3-as metró és a HÉV
szerelvényeit is lecserélhessék, egységes járműparkra lehetne szert
tenni egy kiegészítő licencmegállapodás megkötésével, valamint reális
elvárás támasztható a nyertes letelepítéséhez, a magyarországi
gyártáshoz.

Az Alstom és a főváros július elején állapodott meg a
2-es és a 4-es metróvonalra leszállítandó metrókocsik ügyében. A
Fővárosi Közgyűlés csütörtökön nyílt ülésen tárgyalja meg az ezzel
kapcsolatos előterjesztést.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik