Belföld

Álmegoldás iskolakerülésre

Harrach Péter szerint az első Orbán-kormány idején bevált az a törvény, amelynek lényege, hogy ha a gyerek kerüli az iskolát, a szülő természetben kapja meg a családi pótlékot. Az általa egykor megrendelt hatásvizsgálat viszont ennek épp ellentmond, ahogy a nemzetközi példák is. A buktatás visszaemelése az alsó tagozatba viszont növelheti az iskolai hiányzások számát.

Azzal jórészt minden politikai erő, és minden szakember egyetért hogy minimalizálni kellene az alacsony iskolai végzettségűek számát. Magyarországon különböző statisztikák szerint egy adott korosztály kettő-tíz százaléka marad ki az általános iskolából a túl sok hiányzás (lógás vagy betegség) miatt, a középfokú iskolák esetén ez az arány megsokszorozódik. Ennek kezelésére eddig is voltak jogi eszközök, de ezek a legtöbb esetben eredménytelennek bizonyultak. Az új kormány első intézkedési között e problémára igyekszik reflektálni. Az eredmény azonban kétesnek tűnik.

Már a parlament előtt van a fideszes Kósa Lajos és a KDNP-s Soltész Miklós közös indítványa, amelynek lényege, hogy készpénz helyett a családi pótlék összegének megfelelő természetbeni juttatást kapnának azok a szülők, akiknek a tanköteles korban lévő gyerekük sűrűn kerüli az iskolát.

Formailag ez úgy nézne ki, hogy két részre választaná a jövőben a családi pótlék rendszerét az új kormány: nevelési ellátásra és iskoláztatási támogatásra. Ha a gyermek ötven órát meghaladó időt hiányzik az iskolából, hat hónapra elvennék az utána járó családi pótlékot. A törvényjavaslat megegyezik az első Orbán-kormány idején bevezetett rendelkezéssel, amit ráadásul hatásvizsgálat is követett. Érdemes hát megnézni a 1999-től hatályba lépett rendelkezés beválását.

A megrendelő szerint bevált

Harrach Péter

Harrach Péter

Harrach Péter, a KDNP frakcióvezetője a múlt héten úgy nyilatkozott a Népszabadságnak, hogy „az első polgári kormány alatt bevezetett iskoláztatási támogatás pozitív hatását visszaigazolták a kutatások”.

„Nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket az első Orbán-kormány intézkedése, a kutatás eredményeit Harrach Péter rosszul vagy másképp értelmezi. Ebben a formájában ez az eszköz nem alkalmas arra, hogy a gyerekek iskolába járását segítse” – mondta el viszont az fn.hu-nak az éppen Harrach, az akkori szociális miniszter által elrendelt kutatás vezetője, Herczog Mária.

A 2003-ban megjelent dokumentumban ez áll: „Összességében megállapítható volt, hogy a gyerekek iskolába járása és különösen ennek eredményessége semmiképpen sem érhető el az alanyi jogon járó támogatás felhasználásának esetleges ellenőrzésével, illetve szélsőséges esetben a gyereknek a családból való kiemelésével. Az iskoláztatási támogatás bevezetésének tapasztalatai … megmutatják, hogy önmagában a jogi szabályozás nem lehet eredményes, ha nem jár együtt olyan lehetőségek biztosításával, amelyek az alapproblémát és nem a jelenséget célozzák.”

Önmagában nem megoldás

A kormány (újra)tervezett intézkedése nem magyar ötlet, ehhez hasonlókat sok országban – elsősorban Latin-Amerikában, Afrikában, de például Szlovákiában is – bevezettek. (A Világbank tavaly megjelent kötete arról, hogyan működnek az úgynevezett feltételhez kötött pénzügyi támogatások a különböző országokban letölthető a TÁRKI honlapjáról). „Mindenütt az derült ki, hogy önmagában az, hogy pénzt adnak vagy pénzt vesznek el – hozzáteszem, inkább adnak, nem elvesznek – még nem oldja meg a gyerekek iskolába járását vagy részvételüket egészségügyi szűréseken” – hívja fel a figyelmet az adatokra Herczog Mária. Az iskolai sikeres részvétel komplex programokat feltételez mindehol.

Herczog Mária

Herczog Mária

Magyarországon az egyetlen érv, ami e vitában mostanában is elhangzik, hogy a szülő kötelessége a gyerek iskolába járatása. Természetesen a szülőknek érdekük, hogy jól boldoguljon a gyerek, de sokszor elfeledkezünk arról, hogy a 19. század második felében elsősorban azért kellett a tankötelezettséget bevezetni, hogy a felnövekvő generációk képesek legyenek elsajátítani a munkába állásukhoz, adófizetésükhöz szükséges szakismereteket – magyaráz a szociológus. A közösség érdeke tehát legalább annyira, hogy minél több, jól felkészült, motivált, egészséges ember legyen a munkaerőpiacon ma is. Ennek eléréséhez a feladatokat meg kell osztani a családok és a közösség, intézmények között. Ennek mértékéről és módjáról kellene vitáznunk, megállapodnunk.

Nem a sikeres iskoláról beszélünk

A leghatékonyabban elérni mindezt – magyaráz Herczog Mária – elsősorban támogató – és nem megvonó – intézkedésekkel lehet, úgy, hogy a pénzügyi támogatás mellé oda kell tenni azokat a feltételeket, amiktől ezek a szolgáltatások vonzóvá válnak. Fel kell tárni a hiányzások valódi okait, és a probléma kezelésére felméréseken alapuló, komplex programot kell kidolgozni. E mellett meg kell győzni a helyi önkormányzatot és a lakosságot, bevonva az érintett szülőket, hogy mindenkinek fontos az érintett gyerekek iskolai sikeressége. Ehhez persze az is kéne, hogy az iskola el- és befogadó legyen , rugalmasan alkalmazkodjon a gyerekek szükségleteihez, és sokkal jobban megbecsüljék a felkészült és sikeres szakembereket.

A magyar közgondolkodásban e helyett ma azt tapasztaljuk, hogy nem a (szegény) gyerek sikerét (is) segítő iskolát vizionálunk, hanem a szülőt akarjuk megregulázni – mondja a szociológus. Egyébként ma annak ellenére, hogy a gyerekek túlnyomó többsége rendszeresen ott ül az iskolában, több mint 20 százalékuk írástudatlanul kerül ki onnan. Ez biztos nem kizárólag a szülő hibája, hiszen az iskola dolga lenne, hogy segítsen, mégis a képzetlen – és sokszor lenézett – szülőtől várják a megoldást.

Álkérdések, rossz lépések

Herczog szerint a vitában az igazi kérdésekről egy szó sem esik. „A természetben adott családi pótlék nem ösztönző, és amint a területen dolgozók máris jelzik, ez sokféle problémát vet fel. Mire van szükség, ki dönti el, és hol veszi meg, hogy számol el a rendkívül túlterhelt gyermekjólétis munkatárs?” Ettől még nem fogja érteni az érintett szülő, hogy miért kéne az iskolába járni a gyereknek. Az iskolába járás sikerességét a szakember szerint elsősorban az örömteli óvodai jelenlét és a koragyerekkori segítségnyújtás oldja meg, ahol a szülő is partner lehet. Ennek lehetőségéről, módjairól az Oktatási Kerekasztal által kiadott Zöld Könyvben részletesebben is írt. Herczog Mária úgy véli, hogy – indulatoktól megtisztított – társadalmi vitát kellene erről folytatni.

A szakember arra is felhívta a figyelmet, hogy az is átgondolatlan – és többek közt az iskolába járás ellen ható – lépés, hogy visszavezetik alsó tagozatban a buktatás intézményét. „Egy 12 éves gyerek, aki 4-szer, 5-ször járja az első, második osztályt, ha a szülő üldözi, akkor sem fog bemenni az iskolába. Ha mégis bemegy, akkor is rendetlenkedni fog, mert rettenetesen frusztráló, hogy ott semmire nem megy. A bukás elsősorban az iskola, a pedagógus sikertelensége, nem a gyereké és a szülőé.. Ha megbuktatják, kizárják az iskolából a diákot. azt a tanulatlan, nem kompetensnek tekintett szülőt fogja kényszeríteni arra a rendszer, hogy találjon iskolát a gyerekének. Ez képtelenség – fakad ki Herczog.

A Magyar Tudományos Akadémia (MTA) Gyerekszegénység Elleni Programjának állásfoglalása szerint szintén nem alkalmas a családi pótlékkal kapcsolatban benyújtott törvénymódosítás az iskolai hiányzás kezelésére. „A családi pótlék a gyermek felneveléséhez biztosított közösségi hozzájárulás, nem pedig a büntetés vagy jutalmazás eszköze” – írják. Ráadásul a javaslat ellentétes a gyermekvédelmi törvény alapelveivel, a gyerekek jólétét és védelmét szolgáló szakmai törekvésekkel.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik