Összességében rontotta a magyar felsőoktatás színvonalát a bolognai folyamat. Mégpedig azért, mert nem jól vezettük be. Szokásos magyar betegség,
hogy sokat beszélünk róla, értelmiségi diskurzus folyik, és azt
hisszük, ez már maga a cselekvés – állítja Pálinkás József, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke.
„Amikor elérkezik a cselekvés ideje, és el kell készíteni az alapképzés dokumentumait, terveit, akkor hirtelen elkezdünk kapkodni, és rövid idő alatt létrehozunk egy nem túl jó rendszert azért, mert megpróbálták sok helyen a korábbi ötéves képzés anyagát megpróbálták cipőkanállal belegyömöszölni a három évbe” – fejtette ki.
Felvázolta a megoldási lehetőséget is: úgy lehetne mindezt korrigálni, hogy a tananyaghoz képest, amelyet leírnak ezek a dokumentumok, megnézzük, hogy hogyan teljesítettek ezek a hallgatók. Aztán módosítani kellene a tananyagot úgy, hogy közelebb legyen a teljesíthetőhöz.
Az MTA elnöke szerint olyan területeken is bevezették a kétciklusú képzést, ahol semmi értelme nem volt. Ilyenek például a tanárszakok, amelyeket meg kellett volna hagyni ötéves, egyciklusú képzésnek.