Belföld

Közutálat övezi a vasutassztrájkot?

Követelései és módszerei miatt sem válhat támogatottá a mostani vasutassztrájk a közvélemény többségénél – véli a politológus, ami teljesen egybevág a Mozdonyvezetők Szakszervezetének véleményével. Utóbbiak szerint a VDSZSZ akciója – közvetett módon - a sztrájktörvényt is veszélyeztetheti a munkavállalók szemszögéből.

Vasárnap késő délután óta teljes káosz jellemzi a vasúti közlekedést, lényegében senki nem tudja megmondani előre, hogy mikor indulnak egyáltalán vonatok, s ha indulnak, meg is érkeznek-e kitűzött állomásukra. Az ilyenkor szokásosnak megfelelően számháború zajlik a MÁV vezetése és a sztrájkoló szakszervezet között, hogy valójában hány járat is közlekedett, megbénult-e a közlekedés vagy sem? Az utazni szándékozók pedig csak egyszerűen dühöngenek


Teljes bizonytalanság

Teljes bizonytalanság

Mint ismert, a sztrájkot meghirdető Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) három dolgot követel: először azt, hogy a MÁV Cargo értékesítéséből származó bevételből 250 ezer forintot kapjanak fejenként a vasutasok. Másodszor, hogy a MÁV-ból kiszervezett munkavállalók extra 10 százalékos béremelésben részesüljenek, s végül egy korábban meg nem fogalmazott követelés, hogy a MÁV vonja vissza a napokban bevezetett új menetrendjét.

Morálisan elfogadhatatlan

De vajon mennyire támogathatók ezek a követelések a közvélemény szemében? Kiválthat-e szimpátiát a VDSZSZ akciója?

A politológus rövid válasza a kérdésre: nem. A FigyelőNetnek nyilatkozó Arató Krisztina szerint, sem a követelések, sem a VDSZSZ sztrájkjának lebonyolítása nem lehet szimpatikus a közvélemény körében. Egyrészről Magyarországon ezrével privatizáltak állami cégeket, s nemigen tudunk arról, hogy a privatizációs bevételből az ott dolgozók kaptak volna.

a figyelőnet olvasói szerint

A FigyelőNet olvasóinak túlnyomó többsége szerint – legalábbis szerda délelőtt 11 órai állapot szerint – sem a vasutas-, sem a BKV-, sem a reptéri sztrájk nem tekinthető jogosnak. Szavazzon Ön is!

Eleve morális szempontból sincs igazából alapja a 250 ezer forintos követelésnek, hiszen ha állami tulajdon, akkor ezen az alapon minden magyar állampolgár nyújthatná a markát, miért csak a vasutasok – fejtegette a politológus.

Ugyancsak aggályos a bevétel egy részét egy olyan cégnél elosztani bárkik között is, amely cég folyamatosan állami támogatásra szorul az adófizetők pénzéből – tette hozzá.

A bizonytalanság szül ellenszenvet

A követelések jogosságának megkérdőjelezése mellett hasonló súllyal jelenik meg a sztrájk lebonyolításának módja is abból a szempontból, hogy a közvélemény miért nem rokonszenvezik a VDSZSZ akciójával – hangsúlyozta Arató Krisztina. Egyfelől a közönség nem tudja, hogy az év eleje óta időről-időre elindított sztrájkok között mi történik, tárgyalnak-e egyáltalán, s miért mindig akkor jut eszébe a VDSZSZ vezetésének akcióba lépni, ha valamelyik másik, például a BKV-szakszervezet is sztrájkra készül.

A másik, ellenszenvet kiváltó tényező a totális bizonytalanság, kiszámíthatatlanság – véli a politológus. Esetünkben az emberek zöme nehezen viseli és elutasítja, hogy nem tudja mikor mennek a vonatok, és egyáltalán meddig tart a felfordulás, káosz.

Arató Krisztina szerint a VDSZSZ által vezetett akciónak semmi köze sincs a milliószor hangoztatott gördülő sztrájk módszeréhez. Néhány éve a politológus Angliában volt részese egy vasutasok által meghirdetett gördülő sztrájkmak, amelyben akár egy hónapra szóló menetrendben előre lehetett tudni, hogy például kedden délután kettőtől este tízig nem fog menni a vasút, rákövetkező héten csütörtökön déltől éjfélig fognak állni a vonatok, és így tovább. Tehát abszolút kiszámítható, követhető volt mindenki számára, hogy mikor közlekedhet a vasúttal, és mikor nem.

Nálunk nem ez a helyzet, csak egy valami kiszámítható, a kiszámíthatatlanság, a káosz, ami a közösség többségének érdekeivel csak ellentétes lehet – összegzett Arató Krisztina.

A mozdonyvezetőknek sem tetszik

Úgy tűnik, a VDSZSZ „sztrájkja” más érdekképviseleti szervezetnek sem nyerte el a tetszését, noha a szakszervezetek általában törekednek arra, hogy szolidárisak legyenek egymással, de arra főleg, hogy tartózkodjanak egymás akcióinak értékelésétől, kritizálásától.

Nos, úgy tűnik, hogy éppen egy másik vasutas szakszervezet elégelte meg a helyzetet, hiszen a Mozdonyvezetők Szakszervezete a következő közleményt fogalmazta meg:„A Mozdonyvezetők Szakszervezete növekvő aggodalommal figyeli, hogy a VDSZSZ jelenleg is tartó részleges sztrájkja egyre nagyobb társadalmi elutasítást vált ki, sőt a mai (december 15. hétfő – a szerk) parlamenti vitában az egyik képviselő javasolta, hogy módosítani kell a sztrájktörvényt. Az emberek nem különböztetnek szakszervezet és szakszervezet között, ezért egy kalap alá vonják az összes vasutas szakszervezetet a már említett szerveződéssel. Ez mérhetetlenül igazságtalan és méltánytalan kollégáinkkal szemben. A MOSZ eddig sem, most sem és a jövőben sem ítél el sztrájkoló munkavállalót, vasutast. Mint erős és sztrájkképes szakszervezet azonban nem tud egyetérteni azokkal az eszközökkel és módszerekkel, amelyeket a VDSZSZ alkalmaz.”

Címkék: Belföld

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Budapest, 2019. február 15.
Kamaraterem a Nemzeti Táncszínház új épületében a fővárosi Millenáris parkban 2019. február 15-én. Az új kulturális intézményt ezen a napon ünnepélyesen adják át, a nyitógálával megkezdődik a 2019-es Budapest Táncfesztivál.
MTI/Máthé Zoltán
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.