Belföld

OKA: erősíteni kell a védőnői hálózatot

A Magyarország Holnap Oktatási és Gyermekesély Kerekasztal (OKA) arra kéri a döntéshozókat, hogy az NFT2 keretében a jelenleg tervezettnél több forrást biztosítsanak a védőnői hálózat fejlesztésére. Az OKA azt javasolja továbbá, hogy legyen évekre tervezhető forrás az iskolai mérésekre.

A védőnői szolgálat megerősítését javasolta a döntéshozóknak legutóbbbi ülésén az OKA. A testület álláspontja szerint alapvető cél, hogy a védőnők részletes és egységes felméréseket készítsenek a hét évnél fiatalabb gyermekek fizikális, érzékszervi és mentális készségeiről. A Kerekasztal álláspontja szerint az így kapott információk alapján érdemes létrehozni egy egységes elvek alapján kialakított elektronikus adatbázist, melynek segítségével támogatni lehet a gyermekeket készségeik kibontakoztatásában, meg lehet akadályozni a rosszabb helyzetből induló gyerekek végleges lemaradását az óvodában és az általános iskolában.

A Kerekasztal határozata felhívja a figyelmet arra, hogy a védőnői hálózat optimális működésének sem anyagi, sem tárgyi feltételei nem adottak. Több száz településnek nincs védőnője, és a védőnők rendelkezésére álló informatikai és egyéb eszközei sem megfelelőek. A Kerekasztal szerint az NFT2 keretében tervezett források nem elegendőek mindezen hiányosságok orvoslására.

A Kerekasztal megkezdte a tanulók és a közoktatási intézmények teljesítményének méréséről és az iskolák elszámoltathatóságáról szóló vitát. A vitaindítót Kertesi Gábor, az MTA Közgazdaságtudományi Intézetének tudományos főmunkatársa tartotta. Véleménye szerint a tanulók készségeinek mai felmérési rendszere sok szempontból változtatásra szorul az iskolák teljesítményéről. A kutató hangsúlyozta, hogy az oktatásra fordított többletforrások hatékony felhasználását csak a megfelelő teljesítménymérés biztosíthatja, mert az ösztönzést és lehetőséget teremt a megújulásra.

Kertesi szerint a 4.,6.,8. és 10 osztályban egységes elvek szerint elvégzett, felmérésekhez és teljes körű kiértékelésükhöz évekre előre látható biztos költségvetési forrást kell biztosítani. A kutató szerint az eredmények alapján a tartósan alulteljesítő iskolákat és munkájukat meg kell vizsgálni, és ennek alapján szakmai, anyagi, vagy más segítséggel kell csökkenteni lemaradásukat, a lemaradás okait pedig hatásvizsgálat segítségével kell feltérképezni.

Csapó Benő, a Szegedi Tudományegyetem professzora hozzászólásában kiemelte, hogy a megfelelő mérési technikák több szinten is hasznosak. Segítik a tanárt a tanulók fejlesztésében és saját munkájuk elemzésében, az iskolákat az általuk alkalmazott módszerek kialakításában, és a társadalmat oktatáspolitikájának értékelésében.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik