Belföld

Dózerolhatják a lakóházakat Csepelen

Heteken belül megkezdődhet a csepeli gerincút építése, miután a főváros döntött: per helyett megegyezne az utolsó ottlakókkal. Szintén a XXI. kerületben zajlik a központi szennyvíztisztító kivitelezése is, ahol a régészeti feltárás során egy kiállításra való leletet találtak.

Az ÉlőDuna projekt hét eleme

o központi szennyvíztisztító telep építése
o a budai Duna-parti főgyűjtőcsatorna építése
o két, folyó alatti átvezetés kivitelezése
o három átemelő telep bővítése, illetve rekonstrukciója
o komposztáló telep bővítése, átalakítása
o árvízvédelmi gát építése a központi telepen
o bekötőút létesítése a központi telepre

Január végére végleg kiürülhetnek a csepeli gerincút nyomvonalának útjában álló házak. Mint azt Orosz Ferenctől, a XXI. kerület alpolgármesterétől lapunk megtudta, mostanra már csak hét család maradt, akikkel meg kell állapodni házaik elhagyásáról. A lakók kevesellték azt a pénzt, amelyet a főváros ajánlott a kiköltözésért cserébe, ezért a bírósághoz fordultak. Ám a bírósági perek elhúzódásától tartva a Fővárosi Közgyűlés pénzügyi bizottsága tavaly, a cikluszáró ülésén felhatalmazást adott a kisajátítások miatt indult perek egyezséggel történő lezárására. Információink szerint ez azt jelenti, hogy a főváros gyakorlatilag rábólintott az utolsó lakók által kért összegekre, így megkezdődhet a terület rendezése. Orosz Ferenc szerint a jogi akadályok és a közbeszerzések lassúsága miatt, várhatóan csak 2008-ra készülhet el az 5,2 kilométer hosszú, kétszer két sávos út, amelyet Demszky Gábor főpolgármester már 1996-ra megígért a csepelieknek. A közel hatmilliárd forintos beruházást a második Nemzeti Fejlesztési Tervből finanszíroznák.

A nyomvonal helyén jelenleg is dolgoznak munkagépek, ugyanis a kiürülő házakat azonnal eldózerolják, hogy senkinek ne jusson eszébe a lakatlan épületekben átvészelni a telet. Úgy tudjuk, az útépítés felgyorsítását szorgalmazza a városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes, Hagyó Miklós is, aki a közelmúltban egyeztetett a gerincútról Csepel vezetőivel.

Iszapot hordanának

Az elmúlt években a XXI. kerületi városközpontot elkerülő gerincutat a szintén Csepelen épülő központi szennyvíztisztító kapcsán emlegették, hiszen az út a szennyvíztisztító telepen keletkező szennyvíziszap előre rögzített szállítási útvonalának része. Mivel az elkerülő út építésének csúszása akár az egész szennyvíztisztító-beruházást (és az uniós támogatást is) veszélyeztethette volna, ezért a gerincutat teljesen különválasztották Európa jelenlegi legnagyobb környezetvédelmi projektjétől.

A Budapesti Központi Szennyvíztisztító Telep és kapcsolódó beruházások (vagyis az ÉlőDuna projekt) elkészültétől azt várják ugyanis a szakemberek, hogy a budapesti szennyvizeknek megfelelően kezelt és biológiailag tisztított aránya a jelenlegi ötven százalék alatti értékkel szemben kilencvenöt százalékra emelkedjen. A szennyvíztisztító telep a Budapesten egy nap alatt keletkező 600 ezer köbméter szennyvízből napi 350 ezer köbméternyit tud majd kezelni. A teljes beruházás összköltsége mintegy 428,7 millió euró, amelynek hatvanöt százalékát az Európai Unió finanszírozza a Kohéziós Alapból, húsz százalékát a magyar állam, tizenöt százalékát pedig a főváros állja.

Gazdag lelőhely

A leendő központi szennyvíztisztító medencéjének területén a közelmúltban fejeződtek be a régészeti feltárások, melynek során rendkívül gazdag leletanyag került elő: 6000 éves rézkori, 4000 éves kora bronzkori, 2500 éves keltakori és Árpád-kori emlékek. Ezek a feldolgozást követően önálló tárlat kialakítására alkalmasak. Mivel a telep teljes területe igen gazdag lelőhelynek bizonyult, ezért a Budapesti Történeti Múzeum munkatársai az építkezés előrehaladásának ütemét követve további szakfelügyeleti munkát illetve ásatásokat folytatnak. Ebben a hónapban készül el a telepen a vízzáró résfal, miután elkezdődhetnek az alapozási munkák: vasalás, betonszerelés. A teljes beruházás várhatóan 2009-re készül el, majd ezt a hatósági előírásoknak megfelelően tizenkét hónapos próbaüzem követi, így a szennyvíztisztító 2010 nyarától üzemelhet.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik