Az előzetes adatok alapján a nagyobb méretű kereskedelmi vállalkozások a verseny miatt nem engedhetik meg magunknak azt a “luxust”, hogy ne érvényesítsék az áfa mérsékléséből eredő árcsökkenést, a kérdés az, hogy ez az árcsökkenés tartós lesz-e a kampány lecsengése után is – mondta Szeberényi György statisztikus, a 2005 novemberében indított árfigyelő-program koordinátora.
A fogyasztóvédő szerint várhatóan ott nem érzékelhető majd az áfacsökkenés, ahol konkurencia nélkül működik egy-egy üzlet, ami főként a kistelepüléseken fordul elő. Az országos akciót koordináló statisztikus arra a kérdésre nem tudott választ adni, hogy a nyilvános jelentésben megnevezik-e az árcsökkentést nem érvényesítő üzleteket. Mint mondta, azért „kényes” ez a kérdés, mert az árak meghatározása a kereskedők döntése.
Az Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium árfigyelő akciót indított: aki saját nevére kiállított 2005-ös és 2006-os áfás számlát küld ugyanazon termékről a minisztériumba, többek között plazmatévét, házimozi-rendszert, hűtőszekrényt, digitális fényképezőgépet nyerhet.
Az OFE szervezésében önkéntesek országszerte közel kétszáz üzlet több mint kétezer árucikkét figyelik, köztük a konzervek, édességek, mosószerek, tisztítószerek, ruházati termékek, műszaki cikkek, bútorok, mezőgazdasági termékekét. Emellett a korábbi 25 százalékos áfát tartalmazó szolgáltatásokat is ellenőrzik, így figyelik az villamosenergia, a kéményseprés, a szépségszalonok árait is. Az árfigyelés április végéig tart, az adatokat egy szoftver segítségével hasonlítják össze.