Belföld

Az új csatlakozók első éve

Bár az EU nyolc új közép- és kelet-európai tagja közül szinte mindenhol kisebb-nagyobb belpolitikai válságokat éltek át a tagság első esztendejében, ez gazdasági teljesítményükre - miként az a Világgazdasági Kutatóintézetnek a Figyelő felkérésre készített felméréséből kiderül - csak elenyésző mértékben volt hatással.

Az elmúlt egy év sikerei és kudarcai megmutatták, hogy az Európai Unió melyik új tagországa mennyire képes tagállamként működni a huszonötök közösségében, milyen mértékben sikerült beilleszkednie az európai integrációba.


E bizonyítvány kiállítására vállalkozott a Figyelő felkérésére a Világgazdasági Kutatóintézet (VKI), amely a tagság első évének értékelése után a jövőben minden esztendőben felméri az EU-hoz tavaly májusban csatlakozott 8 közép- kelet-európai ország tagállami érettségét. Mindennek mérésére a VKI integrációs szakértői megalkották az úgynevezett Tagállamként Mutatott Teljesítmény Indexet (TMT-index), amely három részindexnek – a politikai és társadalmi stabilitás, a gazdasági teljesítmény, valamint a tagállamként való működés indexének – az átlaga (a részindexek, illetve a TMT-index szerinti sorrendekről részleteket a Figyelő eheti számában olvashat). Bár a TMT-index alkalmazásának nem elsődleges célja egy rangsor felállítása a nyolc ország között, az mégis viszonylag pontos – igaz, óhatatlanul szubjektív elemeket is tartalmazó – képet ad az uniós „fejlettségi verseny” állásáról. A mutató következő évekbeli alakulásából pedig már e „versenyfutás” országonkénti dinamikájára vonatkozóan is levonhatók lesznek bizonyos következtetések (Az alábbi képre kattintva megtekintheti a különböző szempontok alapján kiszámolt rangsorokat).


Instabil indulás



Az új csatlakozók első éve 1


Az sem tanulságok nélkül való, hogy a nyolcak hogyan éltek a csatlakozás révén megnyíló lehetőségekkel. Ami a politikai stabilitást illeti, elmondható, hogy az uniós tagság első évében szinte minden közép- és kelet-európai országon kisebb-nagyobb belpolitikai viharok söpörtek át.


Lettország például 2004-ben két kormányt is elfogyasztott. A lettek egyébiránt az önálló államiságuk 1991-es elnyerése óta immár a tizenkettedik kormányukat „tapossák”, amivel abszolút csúcstartók, igaz, északi szomszédjuk, Észtország csak egy hajszállal marad le mögöttük a maga tizenegyedik kabinetjével. A tagság első évét ugyanis Tallinnban sem úszták meg kormánybukás nélkül: Juhan Parts miniszterelnök és csapata 2005. március 21-i kényszerű lemondása után a jelenlegi, Andrus Ansip vezette új kabinet alig két hete, április 13-án lépett hivatalba.


Idő előtti miniszterelnök-cserét hozott az elmúlt egy esztendő Csehországban, Lengyelországban és Magyarországon is, Litvániában és Szlovéniában pedig a soron következő év végi választások rendezték át a politikai erőviszonyokat. Vilniusban egy módosult koalíció élén maradt ugyan a régi kormányfő, Algirdas Brazauskas, Ljubljanában viszont a jobbközép erőket hatalomra juttató voksolás a balközép liberális demokraták 12 esztendeje (!) tartó kormányzásának vetett véget.


A nyolcak közül egyedül Szlovákiát vezeti ma is ugyanaz a kormányzat, amellyel az ország átlépte az Európai Unió küszöbét, a kép azonban csalóka, hiszen a koalíció mindössze 6 fős parlamenti többsége távolról sem biztosít nagy stabilitást.


Védett gazdaságok

Figyelemre méltó azonban, hogy bár a régió országaiban a tagság első évében szinte mindenütt magasra csaptak a belpolitikai hullámok, mindezek szinte semmilyen hatással nem voltak a nyolcak gazdasági teljesítményére. A lettek például hiába hajítják „szinte minden nagymosásnál a szennyesládába” a kormányukat, az ország tavaly mégis az egész unió legnagyobb ütemben növekvő gazdaságával dicsekedhetett: a lett GDP 2004-ben 8,5 százalékkal bővült. Ez még akkor is tiszteletet parancsoló teljesítmény, ha tudjuk, hogy Lettország ma még a huszonötök legszegényebb tagja: a vásárlóerő-paritáson mért egy főre jutó GDP tavaly az uniós átlag 44 százalékát sem érte el.

Csehországban sem sokáig tartott a miniszterelnöki székben Vladimír Spidlát váltó Stanislav Gross öröme, hiszen a lakásbotránya és felesége zavaros hátterű vállalkozásainak ügye miatt hetekig tartó huzavona után végül távoznia kellett. Mindezek ellenére a cseh gazdaság tavaly az előző évet 0,3 százalékponttal meghaladó mértékben, 4 százalékkal növekedett. Csehország egyébként az új közép- és kelet-európai EU-tagok második leggazdagabbika (Szlovénia után), az ország egy főre jutó GDP-je a huszonötök átlagának a 70 százaléka. A leglátványosabb siker azonban minden kétséget kizáróan az államháztartási hiány zuhanásszerű lefaragása: Prága tavaly már 3 százalékos államháztartási hiánnyal büszkélkedhetett.

Uniós számok

90,6%. Szlovénia TMT-indexe, amivel az ország messze kimagaslik a nyolcak mezőnyéből.

69,0%. Az unió iránt leginkább lelkesedő litvánok közül ennyien támogatják hazájuk EU-tagságát.

18,8%. E rendkívül magas munkanélküliségi rátájával Lengyelország sereghajtó a nyolcak között.

7,4%. Szlovákiában tavaly ennyivel haladták meg a fogyasztói árak a 2003-as szintet.

57,6%. Magyarországon ekkora – a nyolc új tagország közül a legmagasabb – a GDP-arányos államadósság.

40,0% . Az unióval szemben legelutasítóbb lettek ekkora hányada helyesli a tagságot.

Ami Lengyelországot illeti, Varsó már az uniós tagságnak is új kormánnyal vágott neki, ráadásul ez év őszéről előreláthatólag júniusra előre is hozzák az idei parlamenti választásokat. Mindez azonban furcsamód mégsem annyira a válság, mint inkább a stabilizálódás jele. A voksolás ugyanis ma már éppen azért tartható meg „biztonsággal”, mert Varsó olyan sikeressé tette az uniós tagság első évét, hogy mostanra gyakorlatilag elhárult minden olyan veszély, hogy a választásokon az integrációt elutasító populista erők aratnak győzelmet. A lengyel gazdaság a tavaly 5,4 százalékos ütemben növekedett, mindebből az élénkülésből ráadásul az ország 40 milliós lakosságának mintegy 18 százalékát kitevő agrárnépesség is jócskán kivette a részét: az export 31 százalékos tavalyi felfutásán belül a mezőgazdasági és élelmiszer-ipari termékek kivitele közel 70 százalékkal ugrott meg. Lengyelország remekül élt a harmadik országokba irányuló exporthoz járó támogatásokkal is: az Oroszországba irányuló kivitel az elmúlt időszakban 75,4, míg az ukrajnai export 36 százalékkal bővült. Varsó időben felállította az uniós pénzek kifizetését végző intézményeket, aminek köszönhetően a lengyel gazdák már a tagság első esztendejében tetemes összegekhez jutottak a közös kasszából – nem csoda, hogy a körükben a tavaly májusi 20 százalékról mára 63 százalékra nőtt az EU-csatlakozást helyeslők aránya.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik