Belföld

Citroen C4 1,6 HDI SX

A Citroen végre egy igazán egyedi modellel rukkolt elő, a C4 kívül belül egyaránt modern és trendi megoldásokkal csábít. Tervezésénél pedig ismét szárnyaltak a francia designerek. Hát még a sportos háromajtós...Képgalériánk

A Citroen történelme során javarészt egyedi, a tucatautóktól markánsan elkülönülő járműveket igyekezett gyártani, gondoljunk csak az egyszerű, és elpusztíthatatlan kacsának is csúfolt 2CV-re, vagy az ultramodern megoldásokat felvonultató DS-re. Ám az elmúlt néhány évben sajnos a Citroen modellek is beleszürkültek a többi jellegtelen autók mezőnyébe. Szerencsére ez a helyzeten mostanra némiképp megváltozott, hiszen a C3, és a C2 már jobban sikerült modellek.

Kívül-belül design

A C4 tervezésénél pedig ismét szárnyaltak a francia designerek, és egy valóban egyedi küllemű, kifejezetten tetszetős modellt alkottak. Pedig ez csak az egyszerűbbik C4-es, a családias ötajtós.



Citroen C4 1,6 HDI SX 1

A sportos háromajtós, még radikálisabb formát kapott. A beltér, ha lehet, még innovatívabb, hiszen nagy újdonság a fix kormányközép. Ami nagyon látványos, és a légzsák ideális helyzetéből adódóan biztonságos, de a használata nem mindig előnyös. A Citroen filozófiája szerint a fix középre szerelt gombokat a vezető mindig ugyanott találja, és így nem kell keresgélni, a valóságban azonban le kell venni a kezet a kormányról, és csak úgy tudjuk kapcsolgatni a rádiót, vagy a tempomatot. A rendszer másik hátránya, hogy a kürtkapcsoló, csak egy keskeny sávban kapott helyett, így kissé kényelmetlen dudálni.

A beltér másik érdekessége a hatalmas, digitális központi kijelző, ami különleges világításával vonzza a szemet. Ezen kívül van még egy érdekes kijelző a kormány oszlopon, ez a fordulatszámmérőt és néhány kontroll lámpát rejt, magas fordulatnál pedig narancsosan világítva jelzi, hogy váltani kéne.


Citroen C4 1,6 HDI SX 2

Egy harmadik kijelzőt is elhelyeztek a műszerfalon, ez a rádió és komputer adatainak megjelenítésére szolgál. Apró figyelmesség a franciáktól a gyári illatosító rendszer, ami egy egész parfüm-kollekcióból áll, melyből ízlés szerint választhatunk. Azt majd az idő dönti el, hogy ez a megoldás kiszorítja-e a hagyományos wunderbaumot.

A C4 kidolgozási minősége igazi meglepetés, nem zörög semmi, pontosak az illesztések, precízen működik minden. A felhasznált anyagok jó benyomást keltenek, kellemes a tapintásuk. A kárpitok textúrája érdekes, az üléshuzat kellően vastag. Rakodó rekeszekből is van bőven, nagy és mély a kesztyűtartó, az ajtókba is méretesek a zsebek, a műszer falon elhelyezett apró designos fiókok azonban inkább szépek, mint praktikusak.

Nagyobb de nem eléggé

Technikailag a Citroen C4-es a Peugeot 307-es padlólemezére épül, ám ennek ellenére az utastere szűkösebb a testvérnél. Az autó persze így is nagyobb, mint az előd Xsara, de a növekedés nem akkora, mint amit a tengelytáv indokolna.


Citroen C4 1,6 HDI SX 3

A gyakorlatban az autó elöl nagyon kényelmes, de hátul szűkös a lábtér, és az íves tető miatt a fejtér sem a legjobb. A C4 hozza a kategória átlagát, de egy új modelltől többet vártunk. A csomagtérre is igaz az, ami az utastérre, a 320 liter inkább átlagosnak számit, viszont a formája nagyon kedvező, így könnyű belepakolni.

Csodamotor

Természetesen a C4 is megkapta a PSA és a Ford közös fejlesztésű 1,6-os 109 lóerős dízelmotorját. Ez az egység dolgozik az általunk is kipróbált Peugeot 307-esben, és a Mazda 3-ban. A halk járású, második generációs, közös nyomócsöves befecskendezéssel táplált dízelmotor benzineseket megszégyenítő dinamikával mozgatja a C4-est is. A 192 km/órás végsebesség, és a 11 másodperc körüli gyorsulás remek érték, ráadásul a fogyasztás szédületesen alacsony.


Citroen C4 1,6 HDI SX 4

A gyári hat literes városi fogyasztás a nagy dugók ellenére is könnyedén tartható, de a legelvetemültebb stílusú száguldással sem sikerült 8 liternél többet lenyomni a torkán. Pedig rövid ideig padlógázzal gyorsítva az elektronika engedélyez némi túltöltést a turbónak, ami ilyenkor 260 Nm-es maximális nyomatékot is képes kipréselni magából. Sajnos a franciáknak még mindig nem sikerült igazán jó váltót szerkeszteni a motorhoz, így a C4-é  is kissé nehézkesen, pontatlanul jár. Kár érte, mert ezt leszámítva a Citroen kimondottan könnyen, és élvezetesen vezethető autó. A kormány közvetlen, a futómű kellően feszes, de azért még kényelemes, a kátyúkkal viszonylag jól boldogul.

Értékelés

A C4 végre színt hozott az alsó-középkategóriába, egyedi designjával és stílusos hangulatával üde színfolt a palettán. Sajnos az egyediségnek ára van: a nálunk járt SX felszereltségű tesztautó közel öt millió forint, amibe a csodamotoron kívül manuális klímát, menetstabilizáló elektronikát, hat légzsákot, és CD-s rádiót szereltek. A C4 azoknak ajánlható, akiknek megtetszett a forma, és a beltér varázsa, de szemet hunynak az átlagos paraméterek felett.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik