Az MG Rover legnagyobb angliai üzemében, a Birmingham melletti Longbridge-ben csütörtökön állt le a termelés, mert a beszállítók az utolsó, még hazai kézben lévő hagyományos brit autógyár pénzügyi összeomlásától tartva beszüntették az alkatrészszállításokat.
Jóllehet még péntek délelőtt is bizonytalan hírek keringtek arról, hogy a cég ellen hivatalosan megindult-e a csődeljárás – a kormány szerint igen, a vállalat szerint még nem -, a PricewaterhouseCoopers könyvvizsgáló szakértői kora délután megjelentek Longbridge-ben, és megkezdték a vállalat pénzügyi helyzetének felmérését.
A PricewaterhouseCoopers helyszínre kiszálló csoportjának vezetője péntek délutáni rögtönzött sajtótájékoztatóján azt mondta: a könyvek átnézése egész hétvégén tart, és hétfőnél előbb bizonyosan nem várható döntés a cég sorsáról.
Az illetékes azt mondta: arra kérték az alkalmazotti állományt, hogy a jövő héten jelentkezzen munkára. A dolgozók képviselői szerint ugyanakkor nekik a cégvezetés azt mondta, hogy hétfőnél tovább nem tudja fizetni munkavégzésüket.
A könyvvizsgáló cég illetékese nem kívánta kommentálni azokat a híreket, hogy a Rover magánnyugdíj-pénztárában több mint 400 millió fontos hiány támadt, mondván: még nem volt idő átnézni a cég nyugdíjpénztári helyzetét.
Péntek délután bejelentették, hogy személyesen bekapcsolódik a Rover sorsáról folyó tárgyalásokba Tony Blair brit kormányfő és Gordon Brown pénzügyminiszter is. A miniszterelnök éppen a héten írta ki május 5-ére a parlamenti választásokat, és londoni kommentátorok szerint igen komoly csapást mérne a kormányzó Munkáspárt kampányára, ha épp a választások előestéjén veszne oda több ezer munkahely.
A Fitch Ratings európai hitelminősítő pénteken Londonban kiadott elemzése szerint a Rover példája mutatja, hogy a független, alacsony termelési volumenű autógyáraknak Európában nemigen van jövőjük.
A Fitch szerint a Roverhez hasonló, alulteljesítő márkákat általában a piaci részesedés lemorzsolódása, a fogyasztókat nem vonzó termékkínálat és a belső finanszírozási képesség hiánya miatt elöregedő termelési kapacitás jellemzi. A verseny éleződésével várhatóan folytatódik az önálló európai autómárkák eltűnésének folyamata – áll a hitelminősítő elemzésében.
A Fitch szerint az olyan cégek, mint a Fiat, az Opel/Vauxhall vagy a Saab sokszor maguk sem nyereségesek egy-egy adott termelési ciklusban, viszont részesen egy olyan globális, sok lábon álló ipari csoportnak, amely lehetővé teszi a szervezeti egységek közötti kereszttámogatást, és a hozzáférést a banki finanszírozáshoz.