Belföld

Tömény sikerek

A Silling házaspár milliárdos forgalmú italgyárrá fejlesztette a 14 éve létrehozott kis palackozó üzemet. A cég az utóbbi években rendre 20-30 százalékos forgalomnövekedést ért el, ez jó eredménynek számít.

Bő tíz évvel ezelőtt teljesen kiégett Sillingék kis likőrüzeme. Minden eszközük megsemmisült, ráadásul kiderült, hogy alul volt biztosítva az épület, így mindössze 1,4 millió forintot fizetett a biztosító, ami a károk töredékére volt csak elegendő. A család hitelt vett fel, és az alkalmazottakkal együtt 35 nap alatt újjáépítették az üzemet. A cégnél azóta is annyira rettegnek a tűztől, hogy amikor pár éve egy fóliázó gépből kipattant egy szikra, és két-három tenyérnyi területen lángra kapott a csomagolóanyag, a rémült alkalmazottak a cég telephelyén fellelhető összes poroltó tartalmát ráfújták. „Utána három napig takarítottunk” – emlékszik Silling Kálmánné.


Tüzes víz



Tömény sikerek 1

A tűzben is csak megerősödött üzem alapítói házasságuk első éveit még vízen töltötték: a Szocialista Forradalom nevet viselő SZOT üdülőhajón dolgozva járták a Dunát. A pörgős évek után visszatértek falujukba, Piliscsévre. Silling Kálmánné elvégezte a tanárképző főiskolát, majd tíz évig pedagógusként dolgozott, férje pedig továbbra is a vendéglátóiparban vélte meglátni a jövő útját. Egy ismerősük vetette fel 1991-ben, hogy Sillingék üresen álló ingatlanában érdemes lenne likőrüzemet indítani. „Meg kell próbálni” – monda a házaspár, és két tulajdonostárssal megalapították a Pilis’91 Kft.-t.


A következő év az előkészület ideje volt: beszereztek egy kis kézi töltőgépet, megvásárolták 4-5-féle kommersz ital receptjét, majd 1993-ban négy alkalmazottal elindult a termelés. A fél-fél milliós saját erővel és banki kölcsönnel létrehozott cégben a feleség reszortja volt a termelés irányítása, a férj pedig az értékesítést végezte – autóval járta a környék éttermeit, kocsmáit, élelmiszerboltjait. Évről évre minden pénzt visszaforgattak a kft.-be, időközben kivásárolták a másik két alapítót, így tisztán családi tulajdonba került a cég. Azután 1995-ben – szintén hitelből – megvettek egy üresen álló üzemet Piliscséven.


A cég az utóbbi években rendre 20-30 százalékos forgalomnövekedést ért el, s minthogy a piac egésze nem bővül, ez jó eredménynek számít. „Mi kisebbek, rugalmasabbak vagyunk, mint a nagy konkurensek” – avat be sikerük titkába az ügyvezető. A Pilis’91 ma már a szeszesitalgyártók között a 8-9. helyet foglalja el az országban; három automata gépsorukon összesen 140-150-féle minőségi, illetve kommersz szeszes italt állítanak elő, utóbbiak teszik ki a termelés 60 százalékát.

Elutasított pályázatok


“Többször is részt vettünk pályázatokon, mert kinőttük már a jelenlegi üzemet, de minden esetben indoklás nélkül elutasítottak minket” – utal Silling Kálmán arra, hogy nehéz megbirkózniuk a „gonosz szeszipar” előítélettel. A cégvezetők egyébként nem értik ezt az ódzkodást, mert 45 alkalmazottjuk van, akik szinte kivétel nélkül piliscséviek, s ezzel a Pilis’91 Kft. a falu egyik legnagyobb munkáltatója. Ráadásul a termékeik árának 80 százalékát különféle adók formájában befizetik az államkasszába.

SILLING KÁLMÁNNÉ

• 50 éves, Esztergomban végezte el a gimnáziumot, majd szülésznőnek tanult Budapesten. Ezután férjével együtt egy SZOT üdülőhajón dolgozott, később szétvált a szakmai pályájuk. Esztergomban elvégezte a tanárképző főiskolát, és tíz éven át – egészen a Pilis’91 Kft. indulásáig – pedagógusként dolgozott. Jelenleg ő a cég ügyvezető igazgatója.
• Két gyermekük van, fiuk ügyvédként dolgozik, lányuk pedig főiskolára jár, ők fogják majd továbbvinni a céget.

SILLING KÁLMÁN
• 54 éves, vendéglátó-ipari szakközépiskolába járt, majd szakácsnak állt, és haladt előre a ranglétrán. 1971-től dolgozott a Szocialista Forradalom nevű hajón. A dunai vendéglőzésbe belefáradva visszatért a szárazföldi vendéglátóiparba, megízlelte a gebines életet, majd 1991-ben alapító tagja lett a Pilis’91 Kft.-nek, ahol ma ő a kereskedelmi vezető.
• Feleségével közös hobbijuk a síelés és a kirándulás.

Nem egyszerű azonban a fizetési kötelezettségeik időbeli egyeztetése azzal, ahogyan ők jutnak pénzhez. Amíg a partnereiknek kénytelenek 30-40 napos fizetési határidőt adni, addig az államnak havonta két alkalommal adót, illetve adóelőleget kell leróniuk a még ki sem fizetett termékek után. Áthidaló megoldásként a nagyobb ügyfeleikkel szemben fennálló követeléseiket faktoráltatják egy erre szakosodott céggel. Szintén gyakran szembesülnek Sillingék a csapnivaló fizetési morállal. „Még tavaly is volt olyan ügyfelünk, akiért tűzbe tettük volna a kezünket, mégis sokmilliós tartozást halmozott fel” – meséli Silling Kálmánné, aki szerint az ilyen kinnlevőségeikre gyakorlatilag keresztet vethetnek.

A cég a termékei 80-85 százalékát nagykereskedőknek értékesíti. Ezek közé tartozik a Duplex Drink Kft. is, amely a tavalyi évben nettó 380 millió forint értékben vásárolt italokat a piliscsévi palackozó üzemtől. „Már öt éve állunk kapcsolatban a Pilis’91 Kft.-vel, jó minőségű termékeik vannak kedvező áron, saját márkás italokat is rendelünk tőlük” – mondja Lakatos Tamás marketingigazgató.

Már többször megkeresték a piliscsévi üzemet a nagy áruházláncok képviselői is, de velük nem tudtak megegyezni. A nagy hipermarketek ugyanis eleve csak 60-90 napra fizetnek a heti szállítások után, ráadásul olyan nyomott árakon szerződnének, amit csak a minőség rovására lehetne teljesíteni. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a kommersz italok piacán a kft. fő konkurense nem a nagy italgyártó cégek köre, hanem a feketegazdaság: a semmilyen adót nem fizető zugpalackozókkal is versenyezniük kell. (Hátrányukat jól mutatja, hogy egy liter 37,5 fokos italnál csupán a jövedéki adó 720 forintot tesz ki.) Ebbe az árrésbe pedig már nem férnek bele azok az engedmények, amelyeket a nagy láncok kérnek. Nem is beszélve az ilyenkor szokásos bónuszokról, belistázási és polcpénzekről.



Tömény sikerek 2

A társaságnál rendkívül alacsony a fluktuáció, az elmúlt években talán ha öt ember hagyta el a céget. A Silling házaspár személyzeti politikájának része, hogy minden évben egyszer buszt bérel a cég, és „osztálykirándulásra” indul a komplett üzem az ország valamelyik távoli szegletébe. A csapatépítő tréninggel felérő kirándulásokon kívül mindig tartanak évzáró bulikat, de a munkatársaik névnapjait is rendszeresen megünneplik. „A feleségemmel 25 éve dolgozunk együtt, ilyenkor pedig már duplán számítanak az évek” – mondja Silling Kálmán. Rendszerint otthon is azon kapják magukat néhány perc után, hogy a cégről beszélgetnek; elvégre ez az életük.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik