Belföld

Felfüggesztették a nyilatkozó MÁV-igazgatót

Az elővárosi vonatok közbeszerzése során a MÁV-nál elronthatták a szorzást. A második helyezett ezért megtámadja a döntést. A győztes és a vasúttársaság szerint semmi probléma.

A MÁV 30+30 elővárosi motorvonatot vásárol összesen 320 milliárd forintért. A beszerzésre kiírt tenderen a győztes svájci-magyar Stadler-Ganz Transelektro páros FLIRT típusú motorvonata 30 év alatt 27,5 milliós eurót takarít meg a MÁV – mondta Dunai Zoltán, a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. vezérigazgatója.

A tenderbizottság a kiírt feltételek után nem választhatott mást, mint a Ganz Transelektro-Stadler páros által ajánlott FLIRT motorvonatot – jelentette ki Székely Péter, a Transelektro vezéréigazagtója.


Ugyanakkor a MÁV vezérigazgatója, Mándoki Zoltán vizsgálatot rendelt el, és annak idejére felfüggesztette állásából a cég pénzügyi vezetőjét, mivel Ökrös András azt nyilatkozta az index.hu portálnak, hogy a tendert értékelő beruházási szakembereken kívül a vasúttársaság pénzügyeseinek is át kellett volna számolniuk a tender eredményeit.

“Nem állítom, hogy a MÁV rosszul döntött a tender győzteséről, de szerintem nem mondhatjuk kellően megalapozottan, hogy jó döntés született. Ehhez szükség lett volna arra, hogy az értékelést végzőktől független MÁV-os szakemberek átnézzék a számítást” – foglalta össze álláspontját Ökrös András az Indexnek.


Szerinte egy 100 milliárd forintos nagyságrendű közpénz-költésnél megengedhetetlen, hogy bármilyen hiba csússzon a kalkulációba. Ráadásul igen bonyolult, súlyozott pontozási rendszerről van szó, amely szerint a maximálisan szerezhető 1000 ponthoz képest minimális, kevesebb mint 7 pontos különbséggel hozták ki győztesnek a svájci Stadler és a magyar Ganz Transelektro konzorciumát.

A Bombardier magyarországi vállalata a Dunakeszi Járműjavító Kft. vezetője, Dian József a FigyelőNetnek elmondta: nem ők, hanem a Bombardier németországi leányvállalata indult a tenderen. Ezért nem is tudott részleteket mondai arról, hogy mi áll abban a beadványban, amit a német testvérvállalat adott be a Közbeszerzési Döntőbizottságnak. Annyit azonban elárult, hogy a MÁV által kiadott értékelőtáblázatban olyan számok szerepelnek, amelyek nem jöhettek ki azokból a részszámokból, amelyek a tenderben szerepeltek. Azt az értesülést, miszerint a tendereztetés folyamán változott volna a tender szempontrendszere, nem kommentálta, de nem is próbálta cáfolni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik