Az 1993-ban alakult EuroCommerce az egyik legnagyobb európai érdekvédelmi szervezetnek számít, tagjai között 29 ország több mint 100 kereskedelmi szövetsége található. A kereskedelem az EU egyik legintenzívebben fejlődő ágazata, 5,3 millió – 95 százalékban kis vagy közepes nagyságú – vállalaton keresztül az uniós bruttó jövedelem 13 százalékát állítja elő, és 26 millió embernek ad munkát.
A szervezet az unió intézményeinél is jelentős befolyással bír, célja az unió határain belül és azon túl az európai fogyasztók érdekeit szolgáló szabad és korlátozásmentes piac biztosítása. Politikai céljai közé sorolja egyebek között a fenntartható fejlődés biztosítását, a szociális párbeszéd ösztönzését, a fogyasztók védelmét, az egységes piac iránti bizalom fenntartását, a vállalkozói kultúra fejlesztését és a szabadkereskedelem elősegítését új import- és exportlehetőségek feltárásával az európai cégek számára.
A szervezet mostani közgyűlésén először választottak közép-európaiakat az elnökségbe. Mint Peter Bernert, a szervezet osztrák elnöke jelezte, a jelölés nemzeti alapon történt, és a EuroCommerce ebbe nem szólt bele.
Demján Sándor a Vállalkozók Országo Szövetségének (VOSZ) ügyvezető elnöke elmondta, hogy Magyarország uniós felzárkózását gyorsíthatja, ha minden erős lobbyszervezetben képviseletet kap. Rámutatott: az EU alapvetően gazdasági érdekközösség, és ha kellően versenyképes tud lenni a világszíntéren, az kihasználandó lehetőséget jelent minden egyes tagországának is. Hozzátette: mivel az ő cégének (a Trigránit Fejlesztési Rt.-nek) tevékenysége nyolc országra terjed ki, Közép-Európát jól ismeri, így Jaross Tamással együtt megfelelően tudják képviselni a magyar érdekeket.
Jaross Tamás, az Országos Kereskedelmi Sövetség elnökségi tagja méltatta, hogy Magyarországot ketten is képviselik a 25 tagú elnökségben. Fontosnak mondta, hogy az általa és Demján által képviselt szervezetek elkerüljék az adott kérdések különböző megközelítését. Emlékeztetett: Magyarországon a kereskedelem tudhatja magáénak a legnagyobb fejlődést az elmúlt 14 évben. “Számos olyan kérdés is felmerül, amelyet otthon akkor tudunk jól megoldani, ha ismerjük az Európában már bevezetett megoldásokat” – mutatott rá.
Peter Bernert elnök a távirati irodának elmondta: régóta ismeri az érintett magyar szövetségeket, és biztos abban, hogy a két magyar szakember elnökségi tagsága jó hatással lesz a szervezetre, új kezdeményezésekhez segítheti az EuroCommerce-t. Egyedülálló előnynek minősítette a szervezet számára a közép-európaiak elnökségi részvételét, azt, hogy a vezető testületben “az ottani valóságot képviselik”. Hangoztatta, ez azért is fontos, mert az egyre nagyobb cégtömeget maga mögött tudó szervezetnek növekvő befolyása van az uniós központi szerveknél is.