Belföld

Vitorlások a cégek szárnyán

Rövidesen elrajtol az egyik legelitebb magyar vitorlásverseny mezőnye az adriai Split kikötőjéből. Nem a versenyzők tudása vagy a pálya nehézsége teszi érdekessé, hanem a hajók mögött felsorakozó cégek tőkesúlya.

Vannak sportágak, amelyeknek nem csupán a teljesítmény és a hozzá kapcsolódó közönségigény adhat üzleti értéket. Az elmúlt néhány évben a hagyományos tenisz mellé szorosan felzárkózott a nálunk is egyre népszerűbb üzleti sportok közé a golf és a vitorlázás. Különösen ez utóbbi vonz egyre nagyobb vállalati közönséget, mondhatni a vitorlázás a honi üzleti életben szinte már kötelező társasági esemény lett.







Az osztrák Adria
A zágrábi szakminisztérium hivatalos adatai szerint jelenleg 190 magyar hajó tartózkodik egész évben a horvát Adrián – ami az előző évhez képest 223 százalékos növekedést jelent. A legtöbb hajó, 2733 egyébként osztrák illetőségű, második helyre szorultak a horvátok 2477 hajóval, míg a németek 2298 hajót tudhatnak magukénak.

Hamisítatlan csapatsport

A vitorlázás üzleti karrierje semmi esetre sem tekinthető véletlennek. Ez a sportág ugyanis több szempontból is különösen alkalmas a presztízs-sport szerepének betöltésére.


Egyrészt meglehetősen vastag bukszát feltételez, hiszen a hajók és a hozzájuk tartozó felszerelési tárgyak, öltözékek meglehetősen drágák. Különösen a tengeri ágazatban, ahol még az utazás is hozzájön az előbbiekhez. Tehát a résztvevők köre szükségképpen exkluzív.


Másfelől arról sem feledkezhetünk meg, hogy a vitorlázás hamisítatlan csapatsport, így nem csupán a cég dolgozóinak összetartozását erősíti, de a nem feltétlen sportos alkatú felső vezetésnek is lehetőséget nyújt, hogy az önfeláldozó kollégák sikeréből részesüljenek. A kollegiális „önfeláldozást” sem kell persze, túlértékelni, hiszen a cégvezetés sok esetben jutalomként osztja a vállalati hajó legénységi helyeit a jól teljesítő munkatársaknak.








Növekvő trend
Marin Skenderovic, a Horvát Idegenforgalmi Hivatal képviselője szerint növekvő trend jellemzi a magyar vitorláséletet az Adrián. Mint mondta, a céges csapatépítő programokról nincs pontos adatuk, de tapasztalatai szerint a vállalati regatták, jutalomutak száma is jelentősen megnövekedett az utóbbi időben.

Tőkesúlyos mezőny



Alig néhány hét múlva, október 9-én rajtol a horvátországi Splitből az egyik legrangosabb hazai vállalati verseny, az FMC Consulting és az Event Yachting szervezésében meghirdetett II. FMC Kupa. A szervezők ugyan ügyeltek arra, hogy minden hajót profi szkíper kormányozzon, ez a verseny mégsem a csapatok vitorlás felkészültsége miatt tekinthető az egyik „legelitebb mezőnyű” regattának. Sokkal inkább a hajókat felsorakoztató vállalati kör révén. A versenyen induló 16-20 hajót olyan cégek jegyzik, mint az Oracle, a Hewlett Packard, a SAP, a Microsoft, a K&H Bank, a Mol csoport, vagy a Nestlé.

A csapatok gazdasági súlyával magyarázható a versenyt kísérő figyelem is, hiszen annak ellenére, hogy a hajók a Split-Rogoznica-Milna-Trogir-Palmizana-Hvar-Split útvonalon csak napi átlag 25 mérföldet teljesítenek, mégis maga Wossala György, a Magyar Vitorlás Szövetség ügyvezető elnöke, és az Európai Vitorlás Szövetség elnöke tölti be a versenybíróság vezető tisztét. A fővédnökséget pedig Gál József kétszeres földkerülő vitorlázó vállalta.


Erősségük a parti szervezés


Az FMC Kupa nem a kockázatos futamokról szól, inkább kitűnő lehetőség a céges csapatok összekovácsolására. Ezért – más adriai versenyektől eltérően – itt kivételesen nagy hangsúlyt helyeznek a parti és a party-programokra. Lesz főzőverseny, és persze szárazföldi sportnap, focival, kosárlabdával, tenisszel.


Mindez nem kevés pénzért, hiszen egy-egy 8 személyes hajó nevezési díja másfél millió forint. A tavalyi verseny tapasztalatai azonban azt mutatják, hogy megéri. Ha konkrét üzletek nem is köttettek a vitorlák árnyékában, jó néhány résztvevő számolt be később arról, hogy az első FMC Kupán kötött ismeretségeknek néhány hónapon belül a munkája során is hasznát vette.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik