Belföld

Aláírták az M5-ös szerződést

A magyar állam és az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. külföldi tulajdonosai aláírták az M5-ös autópálya építéséről és üzemeltetéséről szóló koncessziós szerződés módosítását, miután hétfőn az Országgyűlés többsége azt jóváhagyta.

A módosított szerződés értelmében a  Kiskunfélegyháza-Szeged közötti autópálya-szakasz megépítése után 2006. január 1-jétől 2030-ig a magyar állam által fizetendő rendelkezésre állási díj évente 92,5 millió euró (mintegy 23 milliárd forint) lesz a korábbi 106 millió euró (27 milliárd forint) helyett- mondta el Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter sajtótájékoztatón.

Hozzátette: így az állam rendelkezésre állási díj címén huszonöt év alatt nominálisan mintegy 575 milliárd forintot fizet ki az AKA Rt.-nek, ami jelen értéken 209 milliárd forintot tesz ki. A miniszter kiemelte, egyúttal az AKA Rt. aláírt a számára korábban hitelező négy pénzintézettel egy 750 millió euróra (190 milliárd forintra) vonatkozó hitelszerződést is. Ezzel a magyar államnak megszűnt a korábban fennálló 500 millió eurós garanciavállalása arra a hitelre amit még a koncesszor vett fel a 90-es évek közepén és finanszírozta belőle az M5-ös I. szakaszának építését.

A négy hitelező pénzintézet az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank, a CIB, az Espiritos Santos és a Westdeutsche Landesbank.

Csillag István kifejtette, ezzel az M5-ös projekt visszakerül a magánszféra befolyása alá és elkezdődik egy új fejezet az autópálya történetében, ami kedvező az adófizetőknek és biztosítja annak továbbépítését is. Bíró Fruzsina, a GKM PPP-projekt főigazgatója elmondta: 2004. március 11-én a felek még csak ideiglenes megállapodást írtak alá, amely szerint legkésőbb 2005 januárig le kellett zárni a mintegy ezer oldalnyi negyven szerződést. Utalt arra, hogyha addig a szerződések nem jöttek volna létre, akkor a magyar államnak teljesen meg kellett volna venni az AKA Rt.-t.

Az MTI korábbi híradása szerint az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. és az AKA Rt. külföldi tulajdonosai 2004. március 9-én aláírták az adásvételi szerződést, miszerint az ÁAK 83 millió euróért 40 százalékos tulajdonrészt szerzett az AKA Rt.-ben. Az összeget HVB által nyújtott hitelből finanszírozta az ÁAK, amelyre a Magyar Fejlesztési Bank garanciát nyújtott. A megállapodáscsomag keretében az autópálya továbbépítése Kiskunfélegyházától Szegedig az érvényben lévő koncessziós szerződés alapján 2004-es árakon mintegy 365 millió euróért valósul meg.

A megállapodások része az is, hogy a magyar államnak az M5-ös autópálya új szakaszának megépítése után, 2006. január 1-jétől 2009-ig vételi opciós joga van az AKA Rt. fennmaradó 60 százalékos részvénycsomagjának megvásárlására. A szerződések része az is, hogy a magyar állam által évente fizetendő rendelkezésre állási díj összegét csökkenti az ÁAK által elkönyvelt osztalék, valamint a várhatóan megnövekedő matricabevétel.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik