Belföld

Alitalia – felszállópályán infúzióval

Kompromisszumok tucatjaival, úgy tűnik, sikerül életet lehelni a csődközelben lavírozó olasz légitársaságba. Az Alitalia rövidesen megkaphatja a feltétekhez kötött életmentő tőkeinfúziót az olasz állam garanciavállalásával.

Egy ország légitársasága fontosabb annál, mint hogy mennyi pénzbe kerül – idézi a Reuters hírügynökség a Romában élő 40 éves Franciscát. És valóban. Az állam, a dolgozók, a szakszervezetek és nem utolsó sorban a diplomácia is jócskán kivették részüket a megrendült helyzetű Alitalia feltámasztásában.

A olasz nemzeti légitársaság megmentése érdekében szerda éjjel megállapodás születetett az Alitalia és a földi kiszolgáló személyzet



Alitalia – felszállópályán infúzióval 1


között a szanálási tervről. Ez a juttatások kurtítása mellett a létszámcsökkentést külön egyezséghez köti. Az egyezmény szerint a 14 ezer földi kiszolgáló elfogadja a 150 millió eurós megszorító csomagot és azt is, hogy soraiból az eredetileg tervezett 3500 ember helyett 2500-at elbocsátanak.








Tőzsdei hullámvasút
Az Alitalia részvénye csütörtök délelőtt 0,28 euró volt a milánói értéktőzsdén, 6,98 százalékkal olcsóbb a szerdai, 0,30 eurós zárónál, amely idei csúcs volt. Csütörtökön 0,29 eurón nyitott. Csütörtökön 7,69 százalékkal drágább volt, mint az év elején – eddig 0,30-0,19 euró között alakult -, és 3,45 százalékkal olcsóbb, mint egy éve.

Német példa


A megállapodás, mely kulcsfontosságú volt abból a szempontból, hogy a légitársaság elkerülje a csődöt, az után jött létre, hogy a cég egyezségre jutott pilóták szakszervezeteivel a szanálási programról. E szerint utóbbiak közül 289-et bocsátanak el 2005 és 2008 között. Ezzel évente 52 millió eurót takarít meg a tönk szélére jutott vállalat.

A pilótákkal született mintaegyezség lényegében a német Lufthansa légitársaságnál alkalmazott elveket követi. Az eredetileg elbocsátandó 450 pilóta helyett nem egészen háromszáztól válik meg az olasz légitársaság, viszont a repülőszemélyzet számos kedvezményét megnyirbálják, növelik a repült órák számát, és a pilóták fizetése nagyobb mértékben függ majd az Alitalia gazdasági teljesítményétől. Az utaskísérőkkel várhatóan csütörtökön születik megállapodás.


Eurómilliók szakszervezeti beleegyezéssel


Az Alitalia kormánybiztosa eredetileg olyan, ötezres létszámcsökkentést követelő javaslatot terjesztett elő a múlt héten a szakszervezeteknek, amely főleg a 14 ezres földi kiszolgáló személyzet mérséklésével, de emellett 450 pilóta és 1050 légi kísérő elbocsátásával is számolt. Ezzel 2006-ig 315 millió eurót szándékozott megtakarítani évente a bérköltségeken.



Alitalia – felszállópályán infúzióval 10


Az olasz nemzeti légitársaságot most irányító Giancarlo Cimoli kormánybiztos terve a komoly veszteséget – az idei első fél évben 330 millió eurót, tavaly pedig 519 millió eurót – termelő Alitaliának 2006-ra 830 millió, 2008-ra pedig már 1027 millió euró összesített költségcsökkentést remél. Ehhez persze szükséges a szakszervezetek támogatása.








Állami hátszél
Brüsszel vizsgálatot indít az Alitalia ügyében: a problémákkal küszködő olasz légitársaság megsegítése érdekében a kormány rendeletben kényszerítette áremelésre azokat a rivális légitársaságokat, amelyek Rómát érintő transzatlanti járatokat üzemeltetnek. Az Európai Bizottság már elküldte levelét az olasz hatóságoknak, s szeptemberre vár választ. Korábban Róma hatósági eszközökkel kényszerítette az EU légi szállítmányozóit arra, hogy a Róma-New York útvonalon az Alitalia árszintjére emeljék díjszabásukat, a brit légitársaság azonnal tiltakozott az Európai Bizottságnál. Érvelése szerint az intézkedés korlátozza a versenyt.

Hitel és feltétel

A vállalat ugyanis csupán radikális átszervezés és több ezres létszámleépítés árán juthat hozzá ahhoz a 400 millió eurós, kormánygaranciával folyósítandó kölcsönhöz, amely további működéséhez létfontosságú. Ennek feltételeként szabta az állam azt, hogy a légitársaság és a szakszervezetek szeptember 15-éig jussanak egyezségre.


A kölcsönnyújtás tervéről május végén láttak napvilágot az első hírek. Azonnal nemzetközi vihart kavartak: az európai olcsó légitársaságok perelni akarják az Alitaliát a véleményük szerint egyértelműen állami támogatást jelentő hitel miatt. A fapadosok európai szövetségének (ELFAA) elnöke szerint az Alitalia nyilvánvalóan nem képes állni a repülési ipar erős versenyét.

Végül azonban az EU úgy döntött, az Alitalia légitársaság megkaphatja áthidaló hitelt, cserébe azonban az olasz államnak egy év alatt 62 százalékról 50 százalék alá kell csökkentenie tulajdonrészét a társaságban. Az állami garanciával megtámasztott 400 milliós hitelt hét bank, közöttük a Banca Intesa, az Unicredito Italiano, a Capitalia és a Deutsche Bank konzorciuma nyújtja.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik