Belföld

Adókedvezmények – feltételesen

Az adókedvezmények köre megmarad, felhasználhatóságuk viszont jövőre már a jövedelem mértékétől függ – áll a PM dolgozatában, melyben szó van a lakáskiadásból származó bevétel adómentessé tételéről is.

A gazdasági újraelosztás legjelentősebb csatornáinak átalakítását mutatja be az a tanulmány, mellyel a Pénzügyminisztérium munkatársai érkeztek be az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) hétfői plenáris ülésére. Rengeteg találgatás látott már napvilágot az adókedvezmények reformjáról, olyan is, mely teljes eltörlésüket jósolta. A jelentésből azonban kiderül: az adókedvezmények közül jövőre egyetlen jogcím sem szűnik meg, de az érvényesíthető adókedvezmények együttes összege nem haladhatná meg az évi 100 ezer forintot.



Adókedvezmények – feltételesen 1

Az OÉT plenáris ülése. Fotó: MTI


A korlátozás nem vonatkozna a családi, a személyi, valamint a lakáshitel-törlesztési kedvezményre. A kedvezmény korlátozása 6 millió forintos éves jövedelemnél lépne életbe, e felett a 100 ezer forintos keret csökkenne, 6 millió 500 ezer forint éves összes jövedelem felett pedig nem lehetne adókedvezményt érvényesíteni.







Nyugdíj, minimálbér
Az egyéni nyugdíjfizetés éves felső határa a jelenlegi 5,3 millió forintról 6 millió forintra nőne a tervek szerint. A tájékoztató szerint a minimálbér adómentességét továbbra is az adójóváírás, illetve a kiegészítő adójóváírás tenné lehetővé.

Adómentes lakáskiadás



A települési önkormányzatok szociális bérlakás problémáján kíván enyhíteni a PM javaslata azzal, hogy adómentessé tenné a lakásbérbeadásból származó jövedelmet. Ennek feltétele lenne, hogy a bérbeadásra hosszú lejáratú – legalább öt évre szóló – bérleti szerződést kell kötni, s a lakást az önkormányzat szociális bérlakásként hasznosítsa.

A társasági adóban hasonló szabályok érvényesülnek. Ott adóalap-csökkentés formájában jár a kedvezmény. A bérbeadás bevételének az értékcsökkenési leírásként elszámolt összeget meghaladó része az adóalapot csökkentő tétel.

A pénzügyminisztériumi kiegészítő tájékoztató szerint jövő év november 1-jétől 1200 forinttal csökkenne a tételes egészségügyi hozzájárulás. A regisztrációs adóban a személygépkocsira vonatkozó adótételeknél 5 százalékos valorizáció (inflációkövetés) történne.


Adókedvezmények – feltételesen 10

Fotó: MTI

Adóterv a hazai magánbefektetők hátrányára

A tervek szerint jövőre megszűnne a tőzsdei ügyletek eredményének adómentessége. A tőkejövedelmekre egyébként irányadó 25 százalékos adómérték helyett az árfolyamnyereség adója 12,5 százalék lenne. A javaslat szerint az adóévben keletkezett árfolyamveszteség az adóbevallásban csökkentené az árfolyamnyereséget.

„A bejelentett 25 százalékos osztalékadó és az árfolyamnyereség-adó tervezett bevezetése diszkriminálja a hazai magánbefektetőket a külföldiekkel szemben” – kommentálta a legfrissebb híreket az MTI-nek Szalay-Berzeviczy Attila. A BÉT elnöke arra hívta fel a figyelmet, hogy a külföldi intézményi befektetők, akik a Budapesti Értéktőzsdén jegyzett vállalatok és a forgalom 75 százalékát tartják a kezükben, a nemzetek közötti kettős adóztatási egyezmények miatt mindenképpen változatlanul, maximum 5 vagy 10 százalék osztalékadót fognak fizetni a magyar államnak.

Így ez a lépés kevéssé fog segíteni a központi költségvetés hiányán. Annál többet árt a hazai magánbefektetőknek, a Budapesti Értéktőzsde gazdasági és társadalmi státuszának. A BÉT elnöke nagyon sajnálatosnak tartja, hogy az árfolyamnyereség-adó bevezetésével “a politika cserbenhagyja a lakosság azon részét, mely megtakarít, befektet, gondoskodik jövőjéről, és ezáltal dinamizálja egyéni kezdeményezésein keresztül a magyar gazdaságot”.








A felelősségvállalásról
“Nem a kormánynak van országa, hanem az országnak kormánya, ezért természetes, hogy az országos sokszínűséget, a sokféle érdeket, véleményt meg kell ismerni, keresve a megegyezést a társadalmi partnerekkel” – hangsúlyozta Gyurcsány Ferenc miniszterelnök-jelölt az OÉT ülésén. Mint mondta: ennek egyik fóruma az OÉT, s annak munkájában a jövőben is részt kíván venni. Rámutatott: a kormány csak lehetőségeket ad, befolyásol bizonyos tényezőket, de az ország jobb teljesítménye a gazdaság szereplőin, az állampolgárokon múlik. Gyurcsány Ferenc hangsúlyozta, hogy a kormánynak nem elég a jogegyenlőséget fenntartania, de törekednie kell a lehetőségek egyenlőségére is. “Az elv, hogy a szükségben élőknek több legyen a lehetőségük – mondta -, építve a módosabbak nagyobb felelősségvállalására. Lényegében ezt fejezik ki az OÉT-ülés elé hozott költségvetési és adótervezetek.”

Alaptalan tárgyalás


A hétfői OÉT-ülésen megkezdődött a konzultáció a jövő évi keresetemelés mértékéről is. Előrelépésről aligha beszélhetünk, szakszervezetek nem tartják tárgyalási alapnak a kormányzati és munkaadói oldal bruttó 4,5 százalékos emelésre vonatkozó javaslatát.

Szerintük reálbérben kellene elérni a GDP-nek megfelelő 4-4,5 százalékos pozíciójavítást jövőre. Ez a hivatalosan feltételezett 4,5 százalékos inflációval számolva még akkor is lényegesen több a bruttó 4,5 százaléknál, ha az szja-módosítás körülbelül 2 százalékkal javítja a reálbérpozíciókat.

Számottevő eltérés mutatkozik még az érdekegyeztető felek között a minimálbér-emelésre vonatkozóan is. A munkaadói oldal a 4,5 százalékos mértéknek megfelelően kívánná emelni a minimálbért is, így az jövőre 55 400 forint lenne. A szakszervezetek szerint erőteljesebb minimálbér-növelésre lenne szükség, hogy a legkisebb kereset fedezze a létminimumot, és közelebb kerüljön az Európai Unióban célként megfogalmazott arányhoz, az átlagkereset 60 százalékához.

A kormányzati oldal kifejtette: a minimálbér ügyében elfogadja a két szociális partner egyezségét. A szakszervezetek szerint viszont a kormányzat nem lehet külső megfigyelő ebben a vitában, mert felelősséggel kell viseltetnie a legkisebb keresetűek helyzetéért. A kormányzati oldal ezzel kapcsolatban hangsúlyozta: a minimálbér jövőre is adómentes, így nettó értékben a kisebb bruttó emelés is több jelent.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik