Belföld

Privatizáció – nemzeti szárnyak

Kárpótlási jeggyel is kifizetheti a vételár 10 százalékát a ma kihirdetett Malév privatizációs pályázat leendő győztese. A nyertes megkapja a nemzeti légitársaságot és az összes adósságát.

Tőkemeléssel, adósságátvállalással és a nemzeti légitársaság jelleg megőrzésével privatizálják az ellenzék szerint a “családi ezüst” egyik darabját képező Malévot. A társaság európai uniós útvonalai miatt lehet vonzó az EU-ban hídfőállással nem rendelkező cégek számára.


A kedden megjelent kiírás szerint a Malév 3,498 milliárd forint névértéket képviselő, 349 millió “A” résztvényét, valamint egy egymillió forint értékű “B” részvényét értékesítenék. A jelentkezők az 5 millió



Privatizáció – nemzeti szárnyak 1


forintos kiírási csomag megvétele és 150 millió forint bánatpénz megfizetése után október 20-áig adhatják be kérelmüket. A privatizációs szándék már korábban is nyilvánvaló volt, de az csak a kormány július végi döntése után vált véglegessé, hogy a többségi részvénypakettet értékesítik.








Stafírung
A Malév tavaly 7 milliárd forintos állami támogatásban részesült (ennek ellenére is sikerült 5 milliárdos negatívumot produkálni négy hónap alatt). További 3 milliárdot kaphat még kvázi stafírung gyanánt, ha költséghatékonyan és közel nullszaldósan sikerül az év során tevékenykednie. A kormány szerint a Malévnak minden esélye megvan arra, hogy megkapja ezt a tavaly kilátásba helyezett 3 milliárd forintnyi állami forrást, amelynek odaítéléséről október végén döntenek.

Sok az érdeklődő


Amint nyilvánosságra került a privatizációs terv, több puhatolózás is napvilágot látott. Sajtóértesülések szerint három cég érdeklődött a magyar légitársaság iránt. A legesélyesebbnek kikiáltott indulónak a Hainan Airlines (HNA) kínai légitársaság látszott, amely a Malévval közösen üzemeltet egy pekingi útvonalat. A cégnek nincs európai központja, a Budapest Airport iránt is érdeklődött. A HNA-ban a többségi tulajdonos kínai állam mellett Soros Györgynek is van 14,8 százalékos tulajdonrésze. Egy később a cég részéről cáfolt lapértesülés szerint a Hainan augusztus végén visszakozott, mondván: nem tudja megtartani a Malév nemzeti jellegét, s ezzel pontosan a Malév legértékesebb, európai szerződéseit veszítené el.

A francia-holland Air France-KLM is jelezte korábban, hogy szívesen vásárolna kisebb részesedést a Malévban. A harmadik kérő pedig az osztrák Austrian Airlines, amely erősen érdeklődik a régióbeli privatizációs lehetőségek iránt, korábban jelezte ezt az Air Bulgaria bolgár légitársaság magánosítási pályázata esetében is.

Várható a nullszaldó


A Malév első félévi auditált számai és az első hét hónap gazdálkodása alapján megalapozott az éves nullszaldós gazdálkodásra vonatkozó terv – áll a társaság egy korábbi közleményében. Az első féléves veszteség a tervezett időarányos részénél is alacsonyabb, holott az olaj árának emelkedése miatt a légitársaság egymilliárd forinttal többet költött üzemanyagra.


A Malév árbevétele egy év alatt 20 százalékkal 59,4 milliárd forintra nőtt. 6 százalékkal haladta meg a tervet.

Ajánlott videó

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.