Belföld

GKM: jövőre minimum 123 milliárd forint kell útfenntartásra

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) számításai szerint 2005-ben minimálisan 123 milliárd forintra lenne szükség ahhoz, hogy az országos közúthálózat romlását megállító fenntartási munkákat elvégezzék- mondta a tárca helyettes államtitkára Szolnokon egy közlekedési tanácskozáson.

Ebben a pénzben még egyetlen új beruházás megkezdése sincs benne – tette hozzá Kovács Ferenc a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Közlekedésfejlesztési Koordinációs Fórum ülésén.

Megjegyezte, az még kérdéses, hogy ez a szakmailag javasolt összeg miként módosul a Pénzügyminisztérium által, vagy a leendő kormány “hova teszi majd a súlypontokat” és végül “mi az, ami a parlament elé kerül”. Kovács Ferenc ennek kapcsán emlékeztetett arra, hogy a idei költségvetés készítésekor a GKM az útfenntartási előirányzatra szakmailag megalapozva 100 milliárd forintot javasolt. “Mire ez átment a különböző szűrökön” 87 milliárd forint lett, aztán “jöttek az (…) elvonások, zárolások, restrikciók” és a felhasználható összeg 70 milliárd forintra csökkent.

A tárca természetesen mindent megtesz azért, hogy jövőre pótlólagos pénzügyi forrásokhoz jusson a terület, így az Európai Unió kohéziós alapjából 2004-2006-ig terjedő 60 milliárd forint várható az infrastruktúra fejlesztésének támogatására – mondta. A helyettes államtitkár szerint ezt a feszített pénzügyi helyzetet el lehetett volna kerülni, ha az 1992-től már törvényi háttérrel működő, és egyfajta mechanizmust biztosító útlapot 1998-ban nem szüntetik meg. Ha az útalap “ma élne, akkor (…) ez a összeg 160 és 180 milliárd (forint) lenne” – mutatott rá Kovács Ferenc.

A közúti infrastruktúra korszerűsítéséért szükséges tennivalók között megemlítette az úthálózat sugaras-rácsos szerkezetének kialakítását, a főutak teherbírásának az EU-szabvány szerinti 11,5 tonnára emelését. Az utóbbihoz hozzáfűzte: ebben derogációt kaptunk 2008-ig, de – vélekedett – “ezzel még gondunk lesz”.

Az M6-os autópálya építése kapcsán kialakult helyzetet úgy minősítette: “sokkal nagyobb lenne a balhé, ha nem ezt az eredményt hirdettük volna ki”. Kovács Ferenc Szolnok megye minden közútfejlesztési igényét megalapozottnak tartotta. Tájékoztatása szerint a 4-es főút egyik legkritikusabb, a főváros és Szolnok közötti szakaszán jövőre elkészül a vecsési és az üllői elkerülő út, “történjen bármi is a költségvetéssel”.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik