Belföld

Milliárdos autópálya-botrány

Milliárdos bírságot készül kiszabni a sztrádaépítő cégekre a versenyhivatal – értesült a Figyelő. A hatóság azt állítja: a kartellbe tömörült építési vállalatok szándékosan drágították az építkezést.

Krimibe illő kommandós akció tanúi lehettek tavaly májusban több, az autópálya-építésben érdekelt vállalkozás alkalmazottai. Egy tavaszi reggelen a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) munkatársai szállták meg a cégek székhelyét, iratokat kerestek, és beosztottakat hallgattak meg: minden idők legnagyobb, 127,9 milliárd forintos közbeszerzési pályázat-csomagjának ügyében nyomoztak.

A Vegyépszer is célkeresztben 

A Világgazdaság értesülései szerint a GVH a Vegyépszert is kartellezéssel gyanúsítja. Eszerint a piac gyanított felosztása akár hosszú évekre is visszanyúlhat. 

Leosztott lapok


A GVH munkatársai azt gyanították, hogy az M7-es és M3-as autópálya új – összességében 62,6 kilométer hosszú – szakaszának megépítésére 2002 decemberében közbeszerzési pályázat keretében kiválasztott három konzorcium vétett a verseny tisztasága ellen. A feltételezések szerint még az ajánlatok beadása előtt megegyeztek az árakban és a feltételekben, így érték el, hogy a három induló mindegyike megrendeléshez jutott.


 Nem ez az első

A büntetés összegét a hatóság az „érintett piac” – jelen esetben a három pályázat összesen 127,9 milliárd forintra rúgó – összértékének figyelembe vételével határozta meg. Az érintettek közül egyébként a Strabag és az Egút éppen most márciusban kapott hasonló indokok alapján 137, illetve 56 millió forintos versenybírságot.


Kizárhatók a közbeszerzésből


A Figyelő több független forrásból is megerősített értesülései szerint előbb a GVH kartell csoportja találta megalapozottnak a gyanút, majd hasonló értelemben foglalt állást a hivatal versenytanácsa is, amely ennek alapján minden idők legnagyobb összegű hazai kartellbírságával, összesen 5-6 milliárd forinttal készül sújtani az M7-es autópálya Balatonszárszó és Ordacsehi közötti, mintegy 20 kilométeres szakaszának tenderén induló három pályázót (cégeket, illetve azok konzorciumát).


Ami még a bírságnál is fájdalmasabban érintheti a cégeket, az az, hogy egy jogerősen – a GVH által – elmarasztalt vállalkozás kizárható a közbeszerzési eljárásból. A Figyelő információi szerint a Versenytanács álláspontjáról hamarosan értesíti a megrendelést végül elnyerő Hídépítő–Betonút páros mellett a másik két résztvevőt, a Strabagot és a francia Colas cég érdekeltségébe tartozó egri Egútot is.


Pályázati eredmény


A Figyelő április 29-én megjelenő 18. számában olvasható írás emlékeztet arra, hogy az M7-es és M3 autópálya továbbépítését eredetileg a Vegyépszer végezte volna, de 2002 májusi ajánlatát a kormányváltás elsodorta. A közbeszerzési pályázat eredményeinek kihirdetésekor, 2002. december 13-án azután a kormányzat győzelemként értékelte, hogy a most kartellgyanúba keveredett cégek olcsóbban építkeznek majd, mint a Vegyépszer májusi ajánlata volt.


A cikk teljes terjedelmében a Figyelő április 29-én megjelenő 18. számában olvasható.


 

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik