Belföld

Munkahelyünk 2004-ben

A munkahelyek elektronizálása nagy változásokat idézett elő. És ezzel még messze nincs vége - írja az IBM Software Group Lotus-marketingért és -partnerekért felelős alelnöke.

Napjaink munkakörnyezete gyökeres átalakuláson megy keresztül. A szervezeteknek egyre magasabb elvárásoknak kell megfelelniük, és végponttól végpontig terjedő üzleti folyamatokat alkalmazva, pillanatokon belül kell reagálniuk az új ügyféligényekre, piaci lehetőségekre és a külső
Munkahelyünk 2004-ben 1

veszélyekre. Ezzel együtt a dolgozóktól is mind nagyobb produktivitást várnak. Egy régi irányzat szerint a szervezési feladatok ellátásában a technológia előbb-utóbb felváltja az emberi munkaerőt.

Az elmúlt néhány évben azonban be kellett látnunk, hogy az emberek nem helyettesíthetők – épp ellenkezőleg, akármilyen jól is sikerült automatizálni a háttértámogató folyamatokat, az üzletmenet fenntartásához minden korábbinál nagyobb szükség van rájuk. Felismertük, hogy a szervezeti produktivitás fokozására az egységes, igény szerint alakítható munkakörnyezetben futó számítástechnikai rendszerek interakciójának, kommunikációjának és együttműködésének erősítése a legjobb módszer.

A technika fejlődésével párhuzamosan munkakörnyezetünk és -módszereink további változására, fejlődésére számíthatunk. Ennek hatását nemcsak a vállalatok, hanem az alkalmazottak is érezni fogják szerte a világon.

Osztályok nélkül

Milyen változások várhatók tehát a munkahelyen 2004-ben?


Az együttműködő technológiák révén mind fontosabb szerepet kap a személyes emberi kapcsolat az üzleti kommunikációban. – A vállalatok – mérettől függetlenül – az idén már kezdik felismerni, milyen nagy előnyöket hordoz az online elérhetőség kijelzése (presence awareness) és a többi együttműködési technológia az irodák között ingázó dolgozóknak és a mobil munkatársaknak. A bonyolult technológiák helyét mindinkább olyan produktív megoldások veszik át, amelyek lehetővé teszik, hogy a felhasználók minimális erőfeszítéssel szervezetükön vagy munkacsoportjukon belül mindenkihez eljuttassák a fontos információkat.

A fejlett technológia egyetemes hozzáférhetősége nyomán formálódni kezd a dolgozók osztály nélküli társadalma. – A szervezetek egyre inkább törekednek az egységes és univerzális dolgozói információszolgáltatásra. A tudásmunkások mellett új, kevésbé megszokott e-mail-felhasználói



Munkahelyünk 2004-ben 2


csoportok (például bolti eladók, gyári munkások) is megjelennek az online közösségekben. Így a vállalatoknál osztály nélkülivé válik a dolgozói társadalom: a hierarchiában mindenki egyszerűen igénybe veheti az együttműködési és kommunikációs technológiákat.

Az elektronikus levelezés megszabadul a spam üzenetek áradatától. – A 2003-as év spam-ellenes programjai alapot teremtenek az IT-megoldások és a végfelhasználói folyamatok továbbfejlesztéséhez és pontosságuk növeléséhez. Mivel a beérkező levelek menedzselése már nem merül ki a spam-elhárításban, végre a nagyságrend kezelésére is elegendő figyelmet lehet fordítani, ami költségmegtakarításhoz és a dolgozói produktivitás növekedéséhez vezet. A felhasználók egyszerűen törölhetik a felesleges üzeneteket, és minden figyelmüket az értékes levelezési tartalom feldolgozására fordíthatják.

Ésszerűbbé és kevésbé észrevehetővé válnak a biztonsági folyamatok. – Lenyűgöző, ugrásszerű fejlődés várható idén a biztonsági módszerek és gyakorlat terén. Az új megoldások a végfelhasználói információelérést is befolyásolni fogják. A szoftvereknél például egyre általánosabbá válik az egyszeri bejelentkezés (single sign-on) alkalmazása. És ami még ennél is fontosabb: a dolgozók anélkül élvezhetik a fokozott biztonság előnyeit, hogy észlelnék a munkájukat támogató rendszerben végrehajtott változásokat.



Munkahelyünk 2004-ben 3


Új platformok



Az e-mailtől az azonnali üzenetküldésen át az elektronikus tárgyalásokig, szinte minden együttműködést segítő alkalmazás elérhetővé válik kézi eszközökön. Egyre több cég gondoskodik majd kézi eszközökről adatai, alkalmazásai, munkatársai, telefonszámai stb. eléréséhez. A PDA-k használata növeli a dolgozói reagálókészséget. 2004. a vezeték nélküli csatlakozás terjedésének éve lesz, mivel mind több vállalat szeretné megadni munkatársainak a szabad, mobil munkavégzés lehetőségét. Ily módon a dolgozók akár egy kiállítási standról, vagy ügyfelük telephelyéről is elérhetik az irodai hálózat adatait.

Nyílt szabványokra épülő termékek támogatják az üzletmenet szempontjából kritikus (business critical) alkalmazások integrációját. Ahogy a nyílt szabványok növelik az információ platformok és eszközök közötti hordozhatóságát, és elősegítik a különböző alkalmazások integrálását, egyre több olyan termék és platform megjelenésére számíthatunk, amelyek révén a dolgozók gyorsan és hatékonyan válthatnak az egyik alkalmazásról a másikra.

A tanulás mind jobban beépül a vállalati környezetbe. A vállalatok továbbra is a teljesítmény javítását állítják a középpontba. Ezzel párhuzamosan az e-learning szervesen beépül működésükbe, és lehetővé teszi, hogy dolgozóik valódi és azonnali előnyt szerezzenek mások szakértelmének megismeréséből. Az oktatási programok pontosak és relevánsak lesznek a dolgozók elégedettségének és hozzáértésének növelése szempontjából.

Az üzleti élet szereplőit alkalmazottaik gyorsabb és hatékonyabb munkavégzése teheti sikeressé. A produktivitás és a kreativitás terén jelentkező személyes fejlődéstől kezdve a hatékonyság és a rugalmasság javulásában megmutatkozó szervezeti előnyökig, a felsorolt változások mindegyike felbecsülhetetlen gyakorlati lehetőségeket hordoz.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik