Belföld

Pörgős licit – elektronikus beszerzés itthon

A magyarországi online aukciós piac az idén közel másfélszeresére bővülhet.

Akár a 100 milliárd forintot is elérheti a hazai online aukciós rendszereken lebonyolított idei beszerzések értéke a tavalyi 60-70 milliárd forint után – állítják az Axelero Internet szakemberei.

Az év első negyedében csak az Axelero Marketline elektronikus piacterén 10 milliárd forint értékben kötöttek üzletet a cégek, s a rendszer használatával a tapasztalatok alapján a beszerzők 14 százalékos megtakarítást értek el – vagyis ennyivel olcsóbban vásárolhatták meg árucikkeket vagy szolgáltatásokat az elektronikus piactereken.

Egy beszerzés átlagos értéke 45 millió forint volt, de akadt egy-két milliárdos deal is. A rendszert rendelkezésre bocsátó és felügyelő szolgáltató árbevétele az aukciók után szedett díjból, vagy átalánydíjból származik, ami, a szerződés konstrukciójának függvényében árverésenként nagyjából 100-200 ezer forint. A szállítók is profitálhatnak a versenyben: új piaci szegmenseket érhetnek el, csökkenthetik értékesítési költségeiket.

Fontos lépcsőfok

A vállalatközi rendszerek (business-to-business – b2b) közé sorolt online aukció gyakorlatilag az interneten keresztül, megfelelő működési szabályok mellett lebonyolított versenytárgyalás a szervező és a résztvevők között. Tóth Levente, az Axelero Marketline üzleti megoldások igazgatója elmondta: e rendszerek nem helyettesítik a teljes hagyományos beszerzési folyamatot, ám fontos lépcsőfokként szolgálhatnak a végső tárgyalásokhoz vezető úton, illetve bizonyos termékcsoportok (papír, irodaszer, számítástechnikai eszközök) esetében bizonyulhatnak költséghatékonyabbnak.

A 200 legnagyobb vállalat többsége már rendszeresen használja az online piactereket, azok közül is leginkább a zárt beszerzői kör számára elérhető, modulszerűen felépített egyedi privát piactéri megoldásokat, a vállalatirányítási rendszerbe integrálva. E piactér lehet egy szolgáltató által működtetett portál, vagy saját, belső menedzselésű elektronikus beszerzési rendszer (ez utóbbiak forgalmát az Axelero nem számította be piaci becslésébe).

Kiemelt terület

Ilyen klasszikus, saját rendszer a GE Hungary Rt. elektronikus kereskedelmi csatornája, amelyen keresztül a cég Magyarországon jelen levő hat üzletága több mint 2 ezer hazai kulcsbeszállítóval áll kapcsolatban, és vásárol tőlük alapanyagokat és szolgáltatásokat. A GE globálisan egységes, webes alapú beszerzési rendszert alkalmaz, az üzletág-specifikus beszerzésektől függően SAP és Oracle alapú megoldásokat használva.

A vállalat egészén belül az üzletágakra jellemző egyedi beszerzések elkülönülnek, a standard szolgáltatások igénybevétele azonban központilag koordinált formában folyik. A cég a globális versenyképessége javítása érdekében kiemelt területként kezeli a beszerzést, amelynek irányelvei és folyamatai elősegítik az üzletágak költséghatékony működését, és ugyanakkor ösztönzik a beszállítók fejlődését.

E célok eléréséhez elengedhetetlen eszköz a digitalizáció, az elektronikus versenyeztetés, megrendelés, számlázás, kiértékelés, valamint az internetes katalógusok, amelyek alkalmazásában a GE az élen jár. A cég elsőként tartott Magyarországon már 2000-ben digitalizációs vásárt közel 500 hazai beszállító számára, világosan kommunikálva: ez a jövő, aki akar, tartson vele. Szabó Eszter, a GE közép-európai kommunikációs igazgatója szerint a hazai cégek egyre felkészültebbek az elektronikus megoldások használatára.


Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik