Nem csekély a költsége a Postabank és az Erste Bank Hungary fúziójának, bár ez a 6,7 milliárdos technikai jellegű költség eltörpül a tavaly októberben aláírt 101 milliárdos üzlet mellett. A 6,7 milliárdos összeg egyébként magába foglalja a mintegy 2,3 milliárd forintra rúgó végkielégítések költségeit, az informatikai rendszer leírását, valamint a racionalizálás költségeit.
A szomszédban is így csinálták
A Postabank fizeti a számlát
A tavalyi évben az Erste Bank Hungary a magyar számviteli szabályok (HAS) szerint készült, nem auditált, nem konszolidált mérlege alapján 1,58 milliárd forintos adózás előtti eredményt ért el. A Postabank HAS szerint készült, nem auditált, nem konszolidált mérlege 5,49 milliárd forintos adózás előtti veszteséget mutat. A Postabank vesztesége abból fakad, hogy a Postabank mérlegébe könyvelték a fúziós költségek döntő részét, 6,25 milliárd forintot. E nélkül a Postabank 761 millió forint adózás előtti profittal zárt volna. Az Erste Bank Hungary mérlegében a fúziós költségekből mintegy 500 millió forint került.
A fúziós nehézségek, illetőleg ennek költségei, persze, aligha lepték meg a piacot. Annál is kevésbé, mert már az ÁPV Rt. tavalyi legnagyobb üzletének megkötésekor szó volt róla, hogy a fúziót az Erste Bank korábbi – csehországi, szlovákiai, horvátországi – vállalategyesítéseihez hasonlóan oldják meg. Azaz, az Erste Bank Hungary, a Postabank és az osztrák anyabank vezetőiből és szakértőiből álló, közös menedzsment irányítja a folyamatot. Különös tekintettel az olyan kiemelt területekre, mint az informatika, a hitelkockázat-kezelés, a személyzeti ügyek és a kommunikáció.
Radikális fogyókúra
A tervek szerint még az idén szeptemberben – legalábbis jogi értelemben – lezárul a két bank fúziója. Már ezt megelőzően be kell fejeződnie ugyanakkor az azonos profilú leánycégek, vagyis az alapkezelők, a befektetési társaságok és a lízingcégek egyesülésének. A két bank integrációja olyannyira központi kérdés, hogy a folyamat levezénylésére Integrációs Program indult. A tényleges bankfúzió döntő része az idei év végére lezárulhat, bár az egyes részfolyamatok zárása akár a jövő év közepéig is elhúzódhat.
Új stratégia
Az új stratégia jegyében a két bank call-centerét egyesítik – csak januárban 560 ezer hívás érkezett hozzájuk -, s a telefonon, mobiltelefonon, valamint világhálón keresztüli ügyintézésre helyezik a hangsúlyt, s a fiókokat a bonyolultabb ügyek, hitelügyintézés, befektetési tanácsadás tevékenységekre szeretnék használni. A fiókhálózatok egyesítése után a 194 Erste Bank és Postabank fiókból körülbelül 160 marad. Ezek felújítása és egységesítése 2004-ben befejeződik.
A piac negyedét akarják
Az integráció befejeztével jó esély van arra, hogy az új bank – melynek új neve még nem eldöntött – a második legnagyobb lakossági bank legyen. A bankok összesített piaci részesedése 2003 végén a mérleg főösszeget illetően a magyar bankrendszer 6,5 százalékát tette ki. A lakossági hitelek piacán 8,4, a lakossági betéti piacon 10,2, a vállalati hitelpiacon 9,5, a vállalati betéti piacon 4,5 százalék volt piaci részesedésük. Továbbra is céljuk a két évvel ezelőtt meghirdetett, a célpiacokon 20-25 százalékos piaci részesedés elérése.