Belföld

Postabank – privatizáció után fúzió

A tavalyi év legnagyobb privatizációs aktusát követően most az aprómunka zajlik: még az idén egyesítik a Postabankot és az Erste magyarországi cégét.

Nem csekély a költsége a Postabank és az Erste Bank Hungary fúziójának, bár ez a 6,7 milliárdos technikai jellegű költség eltörpül a tavaly októberben aláírt 101 milliárdos üzlet mellett. A 6,7 milliárdos összeg egyébként magába foglalja a mintegy 2,3 milliárd forintra rúgó végkielégítések költségeit, az informatikai rendszer leírását, valamint a racionalizálás költségeit.


A szomszédban is így csinálták

 A Postabank fizeti a számlát

A tavalyi évben az Erste Bank Hungary a magyar számviteli szabályok (HAS) szerint készült, nem auditált, nem konszolidált mérlege alapján 1,58 milliárd forintos adózás előtti eredményt ért el. A Postabank HAS szerint készült, nem auditált, nem konszolidált mérlege 5,49 milliárd forintos adózás előtti veszteséget mutat. A Postabank vesztesége abból fakad, hogy a Postabank mérlegébe könyvelték a fúziós költségek döntő részét, 6,25 milliárd forintot. E nélkül a Postabank 761 millió forint adózás előtti profittal zárt volna. Az Erste Bank Hungary mérlegében a fúziós költségekből mintegy 500 millió forint került.  


A fúziós nehézségek, illetőleg ennek költségei, persze, aligha lepték meg a piacot. Annál is kevésbé, mert már az ÁPV Rt. tavalyi legnagyobb üzletének megkötésekor szó volt róla, hogy a fúziót az Erste Bank korábbi – csehországi, szlovákiai, horvátországi – vállalategyesítéseihez hasonlóan oldják meg. Azaz, az Erste Bank Hungary, a Postabank és az osztrák anyabank vezetőiből és szakértőiből álló, közös menedzsment irányítja a folyamatot. Különös tekintettel az olyan kiemelt területekre, mint az informatika, a hitelkockázat-kezelés, a személyzeti ügyek és a kommunikáció.


Radikális fogyókúra


A tervek szerint még az idén szeptemberben – legalábbis jogi értelemben – lezárul a két bank fúziója. Már ezt megelőzően be kell fejeződnie ugyanakkor az azonos profilú leánycégek, vagyis az alapkezelők, a befektetési társaságok és a lízingcégek egyesülésének. A két bank integrációja olyannyira központi kérdés, hogy a folyamat levezénylésére Integrációs Program indult. A tényleges bankfúzió döntő része az idei év végére lezárulhat, bár az egyes részfolyamatok zárása akár a jövő év közepéig is elhúzódhat.


 Új stratégia

Az új stratégia jegyében a két bank call-centerét egyesítik – csak januárban 560 ezer hívás érkezett hozzájuk -, s a telefonon, mobiltelefonon, valamint világhálón keresztüli ügyintézésre helyezik a hangsúlyt, s a fiókokat a bonyolultabb ügyek, hitelügyintézés, befektetési tanácsadás tevékenységekre szeretnék használni. A fiókhálózatok egyesítése után a 194 Erste Bank és Postabank fiókból körülbelül 160 marad. Ezek felújítása és egységesítése 2004-ben befejeződik.  


A 6,7 milliárd forintra tervezett fúziós költségből 2,3 milliárd forintot tesz ki a végkielégítésekre szánt összeg. A tavaly év végi 3200 fős létszámból körülbelül 800 főt bocsátanak el, közülük 600-650-et 2004-ben. Az elbocsátott dolgozók rászorultsági alapon a törvényben előírt mértéken felüli juttatásokat is kapnak, s tréningekkel segítik a munkahelykeresést számukra. Mint azt a bank új vezetése elmondta, a leépítések a fiókok összevonásával, a back-office tevékenységek egyesítésével és az új, nyereségesebb pályára állással vannak összefüggésbe. Emellett egész tevékenységcsoportokat szerveznek ki. A kiszervezés semmiképpen sem érinti az értékesítéssel foglalkozókat. Az új stratégia egyébként – s ezt a termékek árazásában is érvényesítik – egyre inkább a kevésbé élőmunka-igényes értékesítés irányába tereli az ügyfeleket.


A piac negyedét akarják


Az integráció befejeztével jó esély van arra, hogy az új bank – melynek új neve még nem eldöntött – a második legnagyobb lakossági bank legyen. A bankok összesített piaci részesedése 2003 végén a mérleg főösszeget illetően a magyar bankrendszer 6,5 százalékát tette ki. A lakossági hitelek piacán 8,4, a lakossági betéti piacon 10,2, a vállalati hitelpiacon 9,5, a vállalati betéti piacon 4,5 százalék volt piaci részesedésük. Továbbra is céljuk a két évvel ezelőtt meghirdetett, a célpiacokon 20-25 százalékos piaci részesedés elérése.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik