Belföld

Matricás lesz az M5-ös – egyre több részlet derül ki

Az állam 22 milliárd forintért 40 százalékos részesedést vásárol az M5-ös autópályát üzemeltető AKA Rt.-ben. Továbbra is titok viszont, milyen konstrukcióval oldja meg a kormány az M5-ös matricásítását – a lényegről ugyanis nem hajlandó beszélni a minisztérium.

“Pontot tettünk egy hosszú évek óta húzódó ügy végére, vagy mondhatnám azt is: önöké a pálya” – közölte büszkén Medgyessy Péter szerda délután, amikor az M5-ös matricásítását bejelentette. A miniszterelnök ugyanakkor igencsak sajátos körülmények közepette tájékoztatta a február végére befejeződő tranzakcióról a sajtó képviselőit, az újságírók ugyanis nem tehettek fel kérdéseket. Így épp a legfontosabb kérdés maradt megválaszolatlanul: az M5-ös vételárán kívül mekkora rendelkezésre állási díjat fizet majd a kormányzat évente…

 Két verzió

A GKM álláspontja szerint a magyar állam két megoldás közül választhatott:
• A jelenlegi tulajdonosokat 40 százalékban kivásárolják, az M5-ös autópályát pedig az AKA Rt. jelenlegi tulajdonosaival együtt építik tovább, illetve üzemeltetik.
• A jelenlegi tulajdonosokat az állam 100 százalékban kivásárolja, az M5-ös továbbépítésére pedig nyilvános pályázat útján választanak ki cégeket. Ebben az esetben az államnak át kellett volna vállalnia az AKA Rt. 205 millió eurós hitelállományát is, valamint év végéig el kellett volna adni egy új befektetői csoportnak az immáron 100 százalékos állami tulajdonú – és így a költségvetésnek igen nagy terhet jelentő – AKA-t. 

A miniszterelnök így csak annyit mondott el: a kormány meghozta a döntést, így az AKA Rt.-ben, amely jelenleg üzemelteti az autópályát, 40 százalékos részesedést vásárol az állami tulajdonban lévő Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Rt, valamint 2009-ig vételi opciója van a magyar államnak a maradék 60 százalékra.


A kisebbségi rész birtokában a kormány befolyásolni tudja majd az AKA Rt. döntéseit, és így március 12-étől matricásítható lesz a sztráda. A tranzakciót hitelből bonyolítják le: az ÁAK Rt. 82 millió euró összegű kölcsönt vesz fel, amelyet a tervek szerint a 40 százalékos tulajdonrész után kapott osztalékból tud majd törleszteni. A Magyar Fejlesztési Bank Rt. az AKA Rt. fennálló 205 millió euró összegű hitelére a második szakasz pénzügyi zárásáig garanciát nyújt. Erre azért van szükség, mert a hitelnyújtók csak ezzel a feltétellel járulnak hozzá a matrica március 12-ei bevezetéséhez.


A megállapodás csomag részét képzi az M5-ös Szegedig történő továbbépítése is, amelyet az AKA eredeti tulajdonosai (Bouygues–Bau) valósíthatnak meg, 2004-es árakon számítva 365 millió euróért (közel 100 milliárd forint). 

Kifejezetten magas a rendelkezésre állási díj


Az AKA Rt. 40 százalékáért az ÁAK Rt. 82 millió eurót (megközelítőleg 22 milliárd forintot) fizet majd. A sajtótájékozató után, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium által ismételten kiadott (!) írásos közlemény büszkén állapítja meg, hogy ez a vételár igen kedvezőnek tekinthető. A szaktárca érvelése szerint ugyanis amennyiben az AKA Rt. 100 százalékát vette volna meg az állam, a vételár 270 millió euró, azaz arányosan közel 30 százalékkal több lett volna. A mostani vételár viszont 100 százalékos pakettre visszavetítve 207 millió euró cégértéknek felel meg, és évi 14 százalékos hozamot tartalmaz.

A sajtóban eddig megjelent információk 70-200 milliárd forint közé taksálták az AKA Rt. 100 százalékáért fizetendő összeget, így még a 270 millió euró (71 milliárd forint) is igen alacsony összegnek számít. Az M5-ös autópálya jelenlegi tulajdonosai azonban nem járnak rosszul az üzleten – a magyar állam a központi költségvetésből évi 70 millió eurónak megfelelő (közel 19 milliárd forintnyi) összegű rendelkezésre állási díjat fizet az autópályát üzemeltető magánbefektetőnek. A díj profittartalmából azonban 40 százalék a tulajdoni részesedések miatt vissza is kerül az ÁAK Rt.-hez.

A FigyelőNet információi szerint a rendelkezésre állási díj a következő években – ahogy az M5-ös tovább épül – növekedni fog azonban.

A magyar államnak 2009-ig vételi opciója van a fennmaradó 60 százalékos AKA-pakett megvásárlására, az árat előre rögzített képlet alapján számítják ki. Amennyiben erre sor kerül, az üzemeltetést az ÁAK végezné. A tranzakció a koncesszió időtartama alatt, tehát 2030-ig bezárólag érinti a költségvetést az évente fizetendő rendelkezésre állási díj mértékéig. A kiadásokat valamelyest kompenzálja az ÁAK által kapott osztalék, valamint a várhatóan növekvő matricabevétel. A költségvetés a tranzakció kapcsán éves szinten mintegy 15-20 milliárd forintnyi többletkiadással szembesül majd.


 Változatlan matricadíj

Annak ellenére, hogy 117 km-nyi új szakasz válik az országos matricás rendszer részévé, így gazdasági értelemben indokolt volna a díjemelés, a kormány döntése szerint a bevezetéskor az autópálya-matricák ára nem emelkedik.


A megnövekedett forgalom miatt a magasabb matricabevétel többletbevételt eredményez majd a költségvetésnek, ez azonban nem fedezi az állami büdzsé éves kiadásait.


A GKM közleménye szerint a költségvetés a tranzakció nyomán éves szinten mintegy 15-20 milliárd forintnyi többletkiadással szembesül majd.

A sajtótájékoztatón ugyanakkor Csillag István két kijelentést is tett. Leszögezte, hogy “egy hazánk van, minthogy egyazon matricát használhatja mindenki”, másrészt megállapította: “aki korrektül tárgyal, az boldog”.

Február végén írják alá a szerződést

Az Állami Autópályakezelő Rt. és az AKA jelenlegi részvényesei február végén írják alá a részvénycsomag megvásárlá-sáról szóló szerződést, ezt követően kerül sor a koncessziós szerződés és az AKA Rt. hitelszerződéseinek módosítására – hangzott el a Csillag István által szerdán késő délután tartott sajtóbeszélgetésen.

Ami még homályos…

Sem Medgyessy, sem pedig Csillag István gazdasági miniszter nem árult el részleteket arról sem, miként lehetséges az, hogy az állam kisebbségi tulajdonosként döntő befolyást gyakorol majd az AKA Rt.-re, és keresztül viheti az akaratát a cégen. Annyi mindenesetre tudható, hogy az AKA Rt. vezérigazgatói posztjára a jelöltet továbbra is a jelenlegi tulajdonosok jelölik, ám a vezérigazgató-helyettes személyének kijelölése a jövőben az ÁAK Rt. joga lesz. A FigyelőNet információi szerint a nyolctagú igazgatóságból az állam három tagot jelölhet, valamint a felügyelő-bizottságba is a kormány delegálhat elnököt.

A szegedi székhelyű M5-ös Autópálya Alapítvány kuratóriumának elnöke szerint bár a döntésnek az érintett térségben mindenki örül, de a teljes kivásárlás megnyugtatóbb lett volna számukra. Horváth István kiemelte, hogy a tranzakció részleteit nem ismerik, így aggódik, „hogy a kisebbségi pozíció biztosítja-e az államnak a lehetőséget akarata keresztülviteléhez, érdekei érvényesítéséhez”.


Ajánlott videó

Olvasói sztorik