Belföld

Mahart – hajót, kikötőt vegyenek…

Ahogy húzódik a Mahart privatizációja, úgy nő az érdeklődők száma. A hajózási társaság vagyonának legértékesebb darabja az ingatlanbefektetésnek is kitűnő Csepeli Szabadkikötő.

Egyre késik a Mahart privatizációja. Annak ellenére is, hogy több cég élénken érdeklődik a magyar hajózási társaság vagyona iránt. Eddig a Masped Rt., a Plimsoll Kft., amely a Dunaferr Portolan menedzsmentjének cége, a német Meyer-csoport és Waberer’s csoport, továbbá a TriGránit Rt. jelezte, hogy kész versenybe szállni a Mahart portfólióért.


 Kikötő a szárazföldön

Tengeri kikötőket általában tengerpartokon szoktak létesíteni. Nem túl gyakori, hogy egy ilyen építmény helyét messze bent a szárazföldön, a nagy vizektől több száz kilométerre jelölik ki. A trianoni békeszerződés azonban elvágta Magyarországot a fiumei kikötőtől. Ez az oka annak, hogy az 1928. október 20-án felavatott Magyar Királyi Budapesti Vámmentes Kikötő kezdettől alkalmas volt olyan speciális hajók fogadására is, melyek a folyamon és a Fekete-, illetve a Földközi-tenger vizén egyaránt biztonsággal közlekedhettek.  

A határidő lejárt


A késedelem azért is furcsa, mert a kormány korábban tavaly decemberig adott határidőt az ÁPV Rt.-nek arra, hogy megindítsa a Mahart privatizációját. Ráadásul különösebb megkötések nélkül, hiszen a kormányzati felhatalmazás egyaránt szól az egészben és a részekben történő eladásra.


Valószínűleg ez utóbbiról lesz szó, legalábbis erre utal, hogy tavaly feldarabolták a társaságot. Ugyanakkor a darabok tényleges értékesítéséről, illetve annak feltételeiről máig nem döntött az ÁPV Rt. igazgatósága. Annyit azonban a kiszivárgott hírek szerint sejteni lehet, hogy talán a Mahart vagyon két legértékesebb darabja, a Csepeli Szabadkikötő és a folyamhajózással foglalkozó Mahart Dunacargo Kft. privatizációjára kerülhet sor elsőként.


 Még üzemképesek a bárkák

A Mahart Dunacargo Kft. vagyona 19 elavult géphajó, öt korszerűtlen önjáró, valamint 62 üzemképes bárka. Ez a flotta 120 ezer tonna áru szállítására alkalmas. A hírek szerint az ÁPV Rt. félmilliárd forintot remél az eladásból. Az új tulajdonosnak azonban vélhetően vállalnia kell a tavalyi 300 millió forintos veszteségét, s elkerülhetetlennek látszik a valamivel több mint 1 milliárdos tőkeemelés.


A folyami flottát szakmai befektetők vinnék

 

A legnagyobb érdeklődés a legértékesebb darab, a 110 hektáros csepeli kikötő iránt mutatkozik. A befektetők azonban nem ugyanazt tervezik a többféleképpen hasznosítható területtel.

A korábban a Volán Tefut, majd a Hungarocamiont is megszerző Waberer’s csoport a ma korszerűnek mondható kombinált fuvarozás termináljává fejlesztené, s így hasznosítaná a kikötőt. A szabadkikötő megvásárlását szintén tervező TriGránit ellenben elsősorban az ingatlanbefektetésben



Mahart – hajót, kikötőt vegyenek… 1


lenne érdekelt. Más a helyzet a Dunacargo esetében. Itt egyértelműen csak a szakmai hasznosítás jöhet szóba. A Trigránit nem is jelzett érdeklődést a cég iránt, a másik négy ajánlattevő azonban ugrásra készen várja, hogy az ÁPV Rt. elszánja magát.


Nyereség a tengereken


Sajátos terület a tengerhajózás. Néhány évvel ezelőtt a Mahart sorra megvált régi tengeri hajóitól, és így megszabadult e tevékenységi terület veszteségeitől. Az orosz államadósság részeként azonban két új hajóhoz jutott a társaság. Tavalyelőtt októberben a Pannon Star, tavaly februárban pedig a Pannon Sun néven bejegyzett tengerjáró állt szolgálatba.


A korábbi hajók 20-25 fős legénysége helyett tíztagú személyzettel üzemelő, 4600 tonnás hajók az első üzleti évben jól teljesítettek. A várakozásoknak megfelelően több tízmillió forint nyereséget hoztak a Mahartnak. Hosszabb távon azonban aligha maradhatnak, hiszen érvényes kormányhatározat írja elő értékesítésüket.


 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik