Belföld

Laptopláz

Az árak zuhanása nyomán Európában szédítő ütemben nő a hordozható számítógépek eladása. A PC-gyártókon kívül a legnagyobb nyertesek az internetes cégek lehetnek, de az elektronikus kereskedelem szintén szárnyal.


Laptopláz 1

Az árak csökkenésének és a perifériák bővülésének hatására Európában rekordtempóban fogynak a notebookok. A londoni IDC piackutató cég kimutatása szerint a harmadik negyedévben több mint 3,1 millió talált vevőre, s ez éves összehasonlításban nem kevesebb mint 53 százalékos növekedést jelent, szemben a nagyobb amerikai piacon regisztrált 31 százalékos emelkedéssel. Így a teljes PC-forgalmat tekintve is Európa lett a világ leggyorsabban növekvő piaca, az eladások közel húszszázalékos erősödésével.

A legnagyobb, 55,5 százalékos javulást az Európában a negyedik helyen álló tajvani Acer könyvelhette el, őt követi a részesedése szerint második amerikai Dell 29 százalékos emelkedéssel. A magasan piacvezető Hewlett-Packard bevétele 17,6 százalékkal nőtt, jórészt annak köszönhetően, hogy a lakossági laptopok eladása majdnem megháromszorozódott. „Ilyen számokat három éve nem láttunk” – újságolja Karine Paoli, az IDC európai PC-eladásokkal foglalkozó részlegének kutatási igazgatója.

A fellendülésben bizonyosan közrejátszik az internethasználat terjedése és a digitális technológiák – zene, fotó, videó – konvergenciája. De a legfőbb mozgató erő az ár. Egy-két éve Európában még úgy tekintettek a kétezer dollárnál kezdődő laptopokra, mint az utazó üzletemberek luxusára. Ma viszont már sok modell kapható 1500 dollárnál kevesebbért, sőt egyes gépek ára az ezer dollárt sem éri el. A harmadik negyedévben a notebookot vásárlók fele most először vett magának számítógépet – árulja el Brian Gammage, a Gartner piackutató cég alelnöke, hozzátéve, hogy az olyan országokban, ahol kevés a személyi számítógép, amilyen például Spanyolország, az új használók rögtön laptoppal kezdik, vagyis átugorják az asztali gépes stádiumot.

Mindennek óriási kihatásai vannak a számítógépiparra. Az otthoni PC-penetráció tekintetében Európa régóta messze le van maradva az Egyesült Államok mögött: a ráta az IDC szerint még idén is csak 21 százalék lesz, szemben az amerikai 60 százalékkal. Ám az új notebookláz hozzájárulhat a különbség csökkenéséhez, s egyben felgyorsíthatja a hordozható gépekre való áttérés globális folyamatát. „Évek óta beszélünk a notebookok térhódításának trendjéről, és idén ez végre kézzelfoghatóvá is vált” – mondja Kasper Rorsted, a HP Európáért, Közel-Keletért és Afrikáért felelős alelnöke. A HP szerint a lakossági notebookok eladásai két éven belül meghaladhatják az asztali gépekéit.

A gyártók szempontjából kedvezőtlen módon a bevétel az árak esése miatt nem nő ugyanolyan mértékben, mint az eladási darabszám. Az IDC statisztikája szerint a harmadik negyedévben a laptopok ára közel 25 százalékkal csökkent a tavalyi azonos időszakhoz viszonyítva, az eladások emelkedéséből származó többletbevételnek tehát közel a fele elvész. Ez a nyereséget is lenyomja, mivel a notebookok profitrátája magasabb, mint az asztali gépeké. Daniel T. Niles, a Lehman Brothers befektetési bank elemzője úgy számol, hogy a HP üzemi szintű nyereségrátája a negyedik negyedévben 1,5-ről 1,3 százalékra szűkül az árnyomás és az alkatrészek drágulása miatt.

Ezzel együtt a PC-üzlethez kapcsolódó vállalatok közül soknak kifejezetten jót tesz az eladások meglódulása. A perifériákat gyártó svájci Logitech a harmadik negyedévben az egy évvel korábbinál 17 százalékkal magasabb árbevételt ért el az egerek, webkamerák és hangszórók iránti erős keresletnek köszönhetően. A német Infineon Technologies chipgyártó hosszú veszteséges időszak után pozitív eredményt jelentett a harmadik negyedévre, ennek egyik okaként Ulrich Schumacher vezérigazgató a PC-piac fellendülését nevezte meg.

A legnagyobb nyertesek mindazonáltal az internetes cégek lehetnek. Mint a Nielsen/Net Ratings piackutató cég adataiból kitűnik, az európai netfelhasználók tábora az elmúlt egy év alatt tízmillió emberrel bővült, így az aktív szörfölők száma 83 millióra emelkedett, s ez már nincs olyan messze az amerikai 126 milliótól. Ráadásul ugyanebben az időszakban a szélessávú előfizetők száma a kétszeresére, 18 millió fölé nőtt, ami jelentősen javítja a francia Wanadoo, a német T-Online és más internet-szolgáltatók eredményeit.

Az elektronikus kereskedelem szintén szárnyal. A Forrester Research szerint az európai online eladások összértéke idén 42 milliárd dollár lesz, 23 százalékkal több, mint 2002-ben. Az eBay internetes áruház európai eladásai egy év alatt 85 százalékkal megugrottak. De sokatmondó az az adat is, hogy az online vásárlási összehasonlító szolgáltatás terén piacvezető francia Kelkoo cég weblapjának szeptemberben több mint húszmillió látogatója volt, ez pedig éves viszonylatban háromszorosnál is nagyobb növekedés. „Ami az online eladásokat illeti, nagyon jó karácsonyi szezon elé nézünk” – mondja Pierre Chapaz vezérigazgató.

Lehűtheti-e valami az európai laptoppiacot? Elemzők attól tartanak, hogy hiány lesz folyadékkristályos monitorokból, mert a laposképernyős tévék és más rivális termékek túl nagy részét szívják el a kínálatnak. Ezenkívül az erős kereslet miatt drágulhatnak egyes alkatrészek, ami pedig megemelheti a notebookok árát. De a gyártók számára különösen fontos a negyedik negyedévi eladások növelése, s ezért hajlandók lehetnek nyereségük rovására lenyelni a magasabb költségeket. Mindent egybevéve úgy tűnik, a laptopláz még jó ideig nem hagy alább.
Andy Reinhardt és Ellen Groves, Párizs

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik