Belföld

Fordulat a zeneiparban

Ma már csupán a lelkiismeretünkön múlik, hogy egy új lemezt vagy filmet megveszünk-e a boltban, vagy inkább letöltjük ingyen és illegálisan. Kialakulni látszik azonban egy harmadik lehetőség is: a médiafájlok online (legális) megvásárlása és letöltése. A kiadók kezdeti kudarcai után e téren úgy látszik, a számítástechnika forradalmárának, az Apple-nek a szolgáltatása ér el sikereket Amerikában.


Fordulat a zeneiparban 1

hagyományos lemezpiacot folyamatos visszaesés jellemzi – évről évre kevesebb albumot tudnak eladni. A kiadók szerint mindezért a CD-másolás és az mp3-letöltés a felelős, a vásárlók szerint viszont a rossz és drága lemezek.

A zenekiadók 2003 őszén elindították annak az akciónak az első hullámát, amely polgári perek ezreit jelentheti az olyan jelentősebb elkövetők ellen, akik a P2P hálózatokon jogellenesen terjesztenek szerzői jog által védett zenei fájlt. A látványos eredménnyel nem járó pereskedések mellett, illetve után egyre több kiadó jelenti be, hogy online zeneboltot nyit, hátha nem is az ingyenesség, hanem az internetes letöltés kényelme adja az mp3 varázsát.









Fordulat a zeneiparban 2

Végre megjelent Windowsra is az iTunes zenebolt szoftvere, így már nem csak a Macintosh-felhasználók próbálhatják ki. A www.itunes.com oldalra látogatva egyetlen kattintással a program letöltéséhez juthatunk.

Az iTunes 4 nevű program magában foglalja a zenevásárlót, a lejátszót és a CD-író szoftvert. A szolgáltatás sikerének egyik kulcsa, hogy a program igen könnyen kezelhető. Ha valakinek iPod-ja van (ez az Apple hordozható mp3-lejátszója), akkor az iTunes átveszi az eredeti iPod szoftver helyét, és még egyszerűbbé teszi a letöltött dalok átmásolását a lejátszóra.

Mivel a szolgáltatás Európában még nem indult el (szerzői jogi kérdések várnak tisztázásra), a program elindítása után tájékoztat bennünket, hogy nem megfelelő országban (nem az USA-ban) vagyunk. Ettől függetlenül nézelődhetünk a zenék közt. Ha van amerikai számlázási címünk és esetleg egy amerikai hitelkártyánk is, akkor már létrehozhatunk egy saját accountot, amelyhez még egy e-mail címre van szükség. Ha ez megtörtént, már vásárolhatunk is, dalonként 99 centért.

A program felülete gyakorlatilag olyan, mint egy web browser, van homepage-e, ahol az ajánlatokat, legújabb albumokat és sikerlistákat találhatjuk meg. Vannak hírességek által összeállított listák (celebrity playlists), ahol az Apple által megkeresett sztárok kedvenceit, ajánlatait találhatjuk meg. Ilyen listát állított össze például Michael Stipe (REM), Missy Elliot és Moby. Ezeket le lehet tölteni egyben, de megvehetjük számonként is az egyes dalokat.

A letöltött file-ok AAC formátumúak (Advanced Audio Coding, „továbbfejlesztett audió kódolás”, az MPEG-4 specifikáció része). Ez kisebb méretet eredményez, mint az MP3 (amelyet az iTunes továbbra is támogat) miközben a hangminőség vetekszik a tömörítetlen audió CD minőségével. Az AAC formátum az mp3-mal szemben még nem igazán elterjedt, de sorra jelennek meg az ezt (is) támogató eszközök.

Több fizetős zeneszolgáltatással ellentétben az iTunes nem korlátozza a kiírt CD-k számát, a megvásárolt dalokból akármennyi mp3 vagy audio CD formátumú lemezt készíthetünk. Igaz, nem minden CD-íróval kompatibilis a program, ezt érdemes előtte ellenőrizni. Némi bosszúságot okozott a program installálása során, hogy habár telepítéskor meg lehetett határozni, hogy egyik médiafájlt se regisztrálja be magának az iTunes, mégis minden wav és midi fájlt ez nyit meg. Némi rámenősség benyomását kelti a program, az apple-féle iPoddal való szoros kapcsolata, a saját formátumok és az agresszív feltelepülés miatt, de ez bizonyára a sikeres marketing része.

Összességében eddig ez a legjobb és legsikeresebb kísérlet az online zeneforgalmazásra. Egy letöltött album így a CD árának 50-80 százalékába kerül. Sikerei ellenére az Apple figyeli a konkurenciát, és további lépéseket is tervez terméke népszerűsítésére. A jövő év elején a Pepsivel kötött megállapodása keretében 100 millió dalt fog ingyenesen elosztogatni. Február elsejétől kezdődően az ingyenes dalok letöltéséhez szükséges kódokat a pepsis üvegekre nyomtatva találhatják meg az amerikaiak. A közelmúltban pedig egy másik, hasonló szerződésről érkeztek hírek: az Apple és a McDonald’s közötti megállapodás alapján 1 milliárd (!) ingyenesen letölthető dalt fognak valamilyen formában a gyorsétterem-lánc vendégeihez eljuttatni.
ÉT

A Vivendi és a Sony közös vállalata, a PressPlay tavaly indította el új szolgáltatását a neten. Havidíjért cserébe limitált online zenehallgatási és zeneletöltési lehetőséget kínál, a dalokat korlátozott számban CD-re is lehet írni. A rivális kiadók is elindították saját szolgáltatásukat: a Time Warner, a Bertelsmann és az EMI közösen hozta létre a MusicNet szolgáltatást. A MusicNet idén nyárig résztulajdonosa, a RealNetworks real audio formátumát használta, majd áttért a Microsoft Windows Media formátumra. A RealNetworks pedig a közelmúltban megvásárolt Rapsody néven futó szolgáltatásával lesz jelen a piacon.

Az utóbbi idők további jelentős változást hoztak a piacon. A legfontosabb újdonság az Apple Computer áprilisban elindított iTunes Music Store szolgáltatása, amely Amerikában azóta óriási sikereket aratott, hiszen néhány hónap alatt tízmillió dalt adott el. Az eddig csak Macintosh gépeken futó alkalmazásnak ősszel elkészült a windows változata is. A fentieken kívül még több szolgáltatás is működik e téren. Jelentős még a buy.com részeként elindult BuyMusic valamint a MusicMatch, és a MusicNow. De hasonló szolgáltatást tervez beindítani az Amazon.com, a Microsoft, a Yahoo és jövő év elején a Sony is – úgyhogy a fizetős zenei szolgáltatások piacán komoly versenyre lehet számítani.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik