Belföld

Az internetes láthatóságról, azaz mi a keresőmarketing?

Hazánkban a keresőmarketing kifejezés leginkább az online hirdetések célzott elhelyezését jelenti a keresőgépek találati oldalain, figyelemfelkeltő helyeken.

„…Kit érdekel Ön? Ismeri közel 1.8 millió ember az Ön termékét, szolgáltatását, cégét? Érdekel egyáltalán valakit az, amit Ön csinál szívvel-lélekkel? Van értelme sok-sok forintot reklámra költeni? … Nos, a kérdéseknek nincs vége, nem kap 100%-os, megnyugtató választ soha. Mi azonban tudunk válaszolni, hisz Tőlünk – Velünk kérdezik…” – Hódi Imre, Góliát kereső

Hazánkban a keresőmarketing kifejezés leginkább az online hirdetések célzott elhelyezését jelenti a keresőgépek találati oldalain, figyelemfelkeltő helyeken. Mivel a keresőkben elhelyezett, a kampányra fordított átlagos reklámköltés jóval egymillió forint alatti összeg, az ügynökségek nem látják szükségességét annak (olvasd kevés a jutalékuk), hogy a keresőmarketinget egyáltalán betervezzék a médiamixbe, vagy hogy a témával mélyebben foglalkozzanak.

Ezt a helyzetet súlyosbítja a cégek gyenge felkészültsége is (az online marketing ismeretében általában), ami megint az ügynökség feladata lenne.

Nem megerősített források szerint az interneten reklámozó kis- és középvállalatok (KKV) száma megközelíti az interneten reklámozó nagyvállalatok számát, csakhogy a KKV-k nem ügynökségen keresztül rendelik meg kampányaikat, hanem direkt a médiától. Ez esetben nem is várhatjuk azt, hogy egy portál értékesítési képviselője inkább kereső website-okat javasoljon, hacsak ezek nem a cég portfoliójában találhatók. A KKV-k felkészültsége az online marketing témában, megér egy külön könyvet.

Egy definíció szerint keresőmarketing minden olyan tervezett tevékenység, ahol különböző keresőket eszközként használva látogatókat toborzunk a website-unkra. Ez a tevékenység alapvetően négy részből áll:
1. A saját oldalunk optimalizálása keresőkre, ahol website-fejlesztés során vagy utána tudatosan használunk speciális technikákat ennek érdekében
2. Website-unk regisztrációja keresőkbe, katalógusokba és a linkgyűjteményekbe
3. Fizetett találatok – reklámkampányok a keresőkben
4. További linkstratégiák a partner website-okkal


Miért fontos az, hogy az interneten látható, illetve megtalálható legyen a vállalat vagy a márka website-ja?
Ezt a kérdést meg is lehetne fordítani: miért fontos az, hogy a vállalat értékesítési egységei hirdessenek a TV-ben, a rádióban, a nyomtatott sajtóban vagy a közterületi reklámhordozókon? Azért, mert ha „rossz” helyen tennék, akkor senki nem tudna róluk, vagy csak azok, akik pont arra járnak (zsákutca effektus). Ezért a nagyvállalatok okosnak látják, hogy a hálózati egységeiket már meglévő áruházközpontokban hozzák létre. Így nemcsak a reklámköltségek csökkennek, de az áruház önmagában is „generálja” a látogatókat nap mint nap.
Nem nagyon különbözik ettől az internetes megjelenésünk sem. A kész website-ot regisztrálni kell nagyobb keresőkbe, katalógusokba és a linkgyűjteményekbe, illetve lehetőség szerint összelinkelni nagyobb website-okkal (vagy hálózatokkal), hogy a termékünk, szolgáltatásunk iránt érdeklődők, azaz az ő látogatóik egy része megjelenjen majd nálunk is.

Az internetes láthatóság kézzelfogható előnyei a következők:
• a website-látogatottság növelése
• költségek csökkentése
• befektetések megtérülése

A website-látogatottság növelése
Egy, a keresőeszközökre optimalizált website folyamatos és ingyenes látogatókat biztosít. Ha csak belegondolunk, hogy mennyi időbe, erőfeszítésbe és végül is pénzbe kerül a website-látogatók toborzása, akkor hihetetlenül hangzik az az állítás, hogy a keresőmarketing segíthet ebben. Pedig igaz! Internet böngészés közben az emberek sok terméket és szolgáltatást keresnek. Ezt szavak vagy szócsoportok felhasználásánál teszik, megpróbálva körülírni a keresett fogalmat. Ha pedig a website-unk nem található meg ezekre a szavakra, akkor a potenciális vásárló is elmegy a versenytárshoz.
Persze, lehet szó olyan látogatókról, akik nem vásárolnak, hanem csak a témában érdekeltek. Szükségünk van rájuk azonban akkor is, ha a website-unkon nem értékesítünk, csupán a vállalatunk ismertségét szeretnénk növelni.

Költségek csökkentése
Nagy cégek esetében jelentősen csökkentheti a promóciós költségeket az a website, amely keresőeszközökre van optimalizálva. Itt szeretném megjegyezni azt, hogy én nem ellenzem a website hagyományos médiában vagy akár az interneten, bannerben való népszerűsítését, csak az eszközök helyes használatát szeretném bemutatni. Ha például a website-látogatottság növelése a cél, akkor nem egy rövid, kampányszerű növekedést várunk el, mivel jelenleg az a probléma, hogy a website-unkat kevesen látogatják. A látogatottságnövelés alatt pedig folyamatos és állandó forgalomnövekedést várunk el, nem pedig néhány hetes emelkedést, amit a kampányok általában eredményeznek. Ha a reklámkampány célja a márkaismertség növelése, akkor egyértelmű, hogy csak a keresőeszközökből érkezett forgalom nem elegendő, hanem szükség van nagyobb reklámmegjelenésre ahhoz, hogy a márkánkat többen ismerjék meg.
Vannak olyan esetek, amikor nincs pénz reklámkampányra és a website-tulajdonos csak a keresőkből érkező forgalomra van ráutalva. Ez nagyon gyakran előfordul a nemzetközi piacokat kiszolgáló tartalomszolgáltatóknál, mint amilyen például a HotelNetHungary.com magyarországi szálláshelyfoglalási rendszer, amelynek látogatói (és értékesítési) forgalma szinte 100 százalékban a keresőgépekből adódik össze. Ilyen esetben a látogatottság-, de a márkaismertség-növelési célokat is a keresők még sikeresebb használatával lehetséges elérni.

Befektetések megtérülése
Keveset lehet hallani és olvasni arról, hogy mi történik az online reklámra való rákattintás után. Az internetes hirdetők 70-80%-a 2001-ben (2002-ről még nem láttam adatot), reklámcsíkban hirdetett, és ami az utóértékelést illeti, meg voltak elégedve a kampány kattintási arányát tükröző adatokkal. Így ha a kampány 2%-os CTR-t (Click Through Rate azaz, kattintási arány) teljesített, ami a piaci átlagnak nevezhető 0,5%-nál magasabb, a kampányt is „sikeresnek” könyvelték el.

Számomra a befektetésmegtérülési számítások sokkal komplexebb méréseket jelentenek. A keresőmarketing például olyan lehetőségeket nyújt számunkra, ahol a reklámra kiadott pénz mozgása teljesen transzparenssé válik. Egy keresőben úgy is hirdethetünk, hogy csak az általunk megadott kulcsszavakra jelenjen meg a reklámunk, a fizetés pedig az ezekre a szavakra megjelent találati oldalakból és a hirdetésünkre való rákattintásból adódik össze. A google.com nemzetközi keresőben úgy is lehet hirdetni, hogy csak a kattintásért fizessünk, illetve azt is meghatározhatjuk, hogy mekkora összeget fogunk elkölteni. Tehát nemcsak célzott reklámozásról beszélhetünk (csak azok érkeznek a website-unkra, akiket tényleg érdekel a téma), hanem kiszámítható reklámköltésről is, amit szinte semmilyen más médiacsatorna nem biztosíthat számunkra. A befektetésmegtérülési számítások ilyen eszközök használatával egyszerű matematikai számításokká válnak.

Azzal, hogy a keresőmarketingben milyen más utóértékelési és befektetésmegtérülési számításokat végezhetünk, későbbi fejezetek foglalkoznak részletesebben.

Részlet a Keresőmarketing című könyvből.
A szerző: Damjanovich Nebojsa, online marketing tanácsadó
A részletekért kattintson a lenti linkre (“Kapcsolódó linkek”):

Ajánlott videó

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.