Belföld

Felére csökkenhet a gépjármű-márkakereskedők száma

A gépjármű-márkakereskedők száma az európai uniós csatlakozás után várhatóan a felére csökken Magyarországon - mondta Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz)elnöke sajtótájékoztatón szerdán Budapesten.

Hozzátette: jelenleg Magyarországon 800 márkakereskedő cég 1.100 szalonban foglalkozik új autók értékesítésével. Az EU csoportmentességi rendelkezésének jövő évi bevezetése után elkerülhetetlenek lesznek az összeolvadások, amelyek az éleződő versenyben a működési költségek mérséklése miatt válnak szükségessé.

Utalt arra, hogy a jelenlegi állapot szerint a csoportmentességi EU irányelvet 2004. november 1-jétől alkalmaznák Magyarországon, ám a márkakereskedők szeretnék, ha ez már május 1-jén a csatlakozáskor megtörténne.

Kiemelte: ezt az elképzelést a Gazdasági Versenyhivatal is támogatja és ez ügyben kormányrendelet módosítást javasol. A gépjármű-importőrök és a márkakereskedők között éles érdekellentét húzódik. A gépjármű-importőröknek ugyanis az az érdekük, hogy minél hosszabb ideig megmaradjon a jelenlegi állapot, míg a márkakereskedőknek a nagyobb jogi biztonságot nyújtó és a 2010-ig szóló hosszú távú szerződések lennének a kedvezőek. Gablini Gábor emlékeztetett arra, hogy jelenleg sok márkakereskedőnek nincs, vagy csak egyéves szerződése van a gépjármű-importőrökkel.

A Gémosz elnöke közölte: a magyar márkakereskedések éves összesített forgalma meghaladja az évi 1500 milliárd forintot, és mintegy 30-35 ezer munkavállalót foglalkoztatnak. Elmondta azt is, hogy a márkakereskedők 100-300 millió forint összegű hitelfelvételekre kényszerültek azért, hogy teljesíteni tudják a gyártói és az importőri elvárásokat, és hogy a szalonok színvonala elérje a kívánt szintet. Gablini Gábor elmondta: az EU-ban 1.000 lakosra 548 gépkocsi jut, míg Magyarországon ez a szám mindössze 245.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik