Nem nehéz észrevenni, hogy az utóbbi időben a Volvo egyre dinamikusabb, fiatalosabb autókat készít. Ez a stratégia a merész S80-assal kezdődött, majd a kecses S60-assal folytatódott, és mára elérte a legkisebbet, az S40-est is.
Karakteres formák
A svédek középkategóriás kocsija az idei frankfurti szalonon mutatkozott be. Az új modell ugyanarra a padlólemezre épül, mint a Ford Focus C-Max vagy a Mazda 3. A Volvo mérnökeinek komoly tapasztalatuk van a platformstratégia sikeres megvalósításában, hiszen például az elődmodell a Mitsubishi Carismával állt rokonságban.
A most debütáló Volvo formavilága tökéletesen illeszkedik a márkaarculatba, gyakorlatilag az S80-as vonásait örökölte, de felfedezhetők rajta az S60-as lendületes vonalvezetésének nyomai is. A masszív kocsi arányai tekintve is üde színfoltot jelent a konkurencia manapság divatos modelljei között.
Kicsit nagyobb

Új padlólemezének köszönhetően az S40-es a szinte minden dimenzióban nőtt. A modell 4468 mm-es hossza pontosan 48 mm-rel kevesebb az elődjéénél, ugyanakkor a tengelytáv 78 mm-rel nőtt, a szélesség, pedig 54 mm-rel lett több. Az autó magasabb is lett 44 mm-rel.
A zömök forma miatt kisebbnek tűnő kocsi valójában tágasabb, mint amit a látvány sugall. A Volvónál továbbra is kiemelten fontosnak tartják a biztonságot, így az új modellnél olyan kialakítást választottak, hogy frontális ütközés esetén a motor akár 500 millimétert is hátramozdulhasson, ezzel is csökkentve az utasteret érő ütközési energiát.
Ismerős motorok
Az új Volvo S40 kezdetben öthengeres benzinmotorokkal készül. Közülük a csúcsot a 220 lóerős T5 képviseli, amit fronthajtás helyett elektronikus vezérlésű összkerékhajtással (AWD), illetve hatfokozatú kézi váltóval vagy ötfokozatú automataváltóval szerelnek fel.
A másik öthengeres a már jól ismert 2,4 literes 170 lovas motor. Az előzetes hírekkel ellentétben sajnos nem tervezik a BMW M3 ellenfelének szánt 300 lóerős R változat piacra dobását.
A jövőben négyhengeres motorokkal is bővül a paletta: 2004 májusában érkezik a Fordtól származó 1,8 literes 125 lóerős és az 1,6 literes 100 lóerős, de elérhető lesz egy 110, és egy 136 lóerős turbódízel is.
Merész belső

A dinamikus belsőhöz elegáns, ugyanakkor a Volvótól kissé szokatlan belső társul. A legfőbb újdonságot a középkonzol jelenti, melyben a kapcsolók egy vékony alumíniumlapon kaptak helyet. Az ergonómiai szempontok szerint készített konzol különleges megvilágítást kapott, ennek köszönhetően a sok gomb és kapcsoló mégis átlátható.
A Volvo reményei szerint 70 ezer új S40-et értékesít 2004-ben, ebből 28 ezret az Egyesült Államokba szánnak. Az azonos műszaki alapokra épülő V50-es kombi feltehetőleg még az idén bemutatkozik, és ezzel lezárul a Volvo modellek fiatalítása.