Willetts, aki a HP kérésére látogatott Ausztráliába, hogy erősítse a távközlési szektorról folyó vitát, azzal kezdte, hogy megjósolta a nagy inkumbens távközlési cégek gyors halálát, hacsak nem alakítják villámgyorsan működésüket és szolgáltatási modelljüket – ez azonban nem merülhet ki újabb alkalmazottak elbocsátásában, mert „a zsír lefaragásának lázában egyszerre azon kapják magukat, hogy belevágtak a csontba is” – vagyis romlik a hálózat és az ügyfélszolgálat minősége, ami a piaci részesedés és a nyereség csökkenését hozza. „És ha beindul a hanyatlási spirál, egyszerre eltűnhetnek egy féreglyukban”, mondta.
Willetts kifejtette, hogy a probléma legfőbb oka az a tény, hogy a nagycégek, mint a Telstra a tömeges elbocsátások ellenére valójában nem változnak meg, őrzik a „hibás üzleti modellt”, ami pedig az üzemeltetési költségek felduzzadását eredményezi. Willetts szerint a telcóknak az informatikai ipar módszerét kellene lemásolniuk, integrált megoldásokat kellene kínálniuk, s nem abból próbálni pénzt csinálni, hogy végzetesen elavult és hibás rendszereket próbálnak meg integrálni – követendő példaként hozta fel az informatikai ipar eredményeit a pénzügyi szolgáltatások és a gyártás területén.
„A távközlési cégek által évente elköltött 35-40 milliárd dollár fele arra a haszontalan célra megy el, hogy egymáshoz semmiben sem hasonló rendszerek miriádjait próbálják integrálni”. Meghívói kérdésére Willetts nem tudta megmondani, mikorra várható a Telstra halála, csupán azt, hogy a folyamat ekkor kezdődik el, amikor az egyik komoly versenytársa a működési költségek alá megy az árral.