Belföld

Demszky a Móricz Zsigmond körtéren vázolta metróterveit

A 4-es metró első, a Kelenföldi és a Keleti pályaudvar közötti szakaszát 2008. december 1-jén, a Bosnyák térig húzódó második szakaszt pedig a következő év végén adják majd át a forgalomnak - jelentette be a főpolgármester.

Demszky Gábor a Móricz Zsigmond körtéri aluljáróban tartott csütörtöki tájékoztatóján kitért arra is, hogy az önkormányzat hétéves fejlesztési tervének felülvizsgálatával, átütemezésekkel teremtik elő a Bosnyák térig vezető szakasz finanszírozásához még hiányzó mintegy 15 milliárd forintot. A becslések szerint egyébként a második szakaszhoz mintegy 70 milliárd forinttal kellene több pénz. A tavalyi áron 200 milliárd forintos beruházásból a főváros 41 milliárdot biztosít, s ezen felül 17,4 milliárdot költ a felszíni beruházásokra.

 Nem eladó a közmű

Vajda Pál főpolgármester-helyettes az MTI-nek elmondta, hogy a metróépítéssel összefüggésben nem lehet szó közmű cégek eladásáról. A hiányzó 14-17 milliárd forintot szigorúbb költségvetési gazdálkodással, ingatlaneladással és a portfolióban lévő kisebb cégek részvényeladásával lehet biztosítani. Úgy vélte, jelentősen javulnának a főváros finanszírozási lehetőségei, ha jövőre az állam komoly normatív támogatást adna a tömegközlekedésre. Megjegyezte azt is, hogy a metróépítés miatt a főváros egyetlen nagy beruházása sem áll le. Aba Botond, a BKV Rt. vezérigazgatója közölte, hogy a költségek 20-20 százalékát az alagutak fúrására és a 88 metrókocsi vásárlására, a többit a metró “felszerelésére” költik

A főpolgármester kifejtette, hogy a 7,3 kilométeres első szakasz alagútjának fúrása jövőre kezdődhet meg. A 10,5 kilométeres Bosnyák térig tartó, 10,5 kilométeres szakasz megvalósulásához legkésőbb 2005 elején dönteni kell. Számításai szerint a metróépítéssel, -finanszírozással összefüggő kérdésekről júniusban meghozhatja döntéseit a Fővárosi Közgyűlés és az Országgyűlés is. Demszky Gábor számokkal támasztotta alá, hogy Budapest a maga 27 kilométeres hálózatával jelentős lemaradásban van a metróvonalak tekintetében, a vele hasonló lakosságú Hamburghoz (100 kilométer), Barcelonához (72 kilométer) és Bécshez (50 kilométer) képest.

A metrót a tervek szerint mélyfúrással építik, a felszín bontására pedig csak az állomásoknál lesz szükség. Ez utóbbi helyeken a Milánóban alkalmazott módszert használják. Az állomások oldalfalai után elkészítik a födémet, amelyre azonnal ráépítik az új közműveket, az új útburkolatot, amelyen ismét megkezdődhet a forgalom.


Demszky Gábor előre is türelmet kér a budapestiektől a metróépítés éveiben várható közlekedési nehézségek miatt. Ugyanakkor rámutatott arra, hogy a metró elkészültével, számításaik szerint naponta 523 ezren, hosszabb távon pedig 715 ezren utazhatnak majd gyorsan és kényelmesen.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik