Belföld

HR ombudsman – a semleges harmadik

A HR ombudsman nem lelki szemetesláda, hanem igazi stratéga. A vállalati politikát és lehetőségeket ismerve eligazítja a gondokkal küszködő alkalmazottat. Kevesebb a frusztráció, a felmondás, a peres ügy.

A HR ombudsman a vállalati humán erőforrás munkatársak válláról veszi le a
HR ombudsman – a semleges harmadik 1

“mamaszerep” terheit. Az Egyesült Államokban tíz éve létezik ez a munkakör. Ma több száz nagyvállalat alkalmaz HR ombudsmanokat. Az utóbbi időben rivaldafénybe kerültek, mert az olyan vállalati botrányok, mint például az Enroné, valószínűleg elkerülhetőek lettek volna, ha a dolgozóknak módjukban állt volna megosztani etikai fenntartásaikat egy semleges harmadikkal.

 Amiben segíthet

A leggyakoribb problémák: elmaradt fizetésemelés vagy előléptetés, főnök-beosztott viszonyban fennálló feszültség, sértő munkatársi magatartás. Ezeket az ombudsman a hatalmi harcokon kívülállóént kezeli, de nem az alkalmazott lelkét ápolja, hanem a lehetőségeire hívja fel a figyelmét. Ha például valaki a fizetésemelésének mértékével nem elégedett, az ombudsman felvilágosítja, hogy a főnökén kívül kihez fordulhat jogosan. A HR szervezetnek általában kidolgozott politikája van az alkalmazottakat megillető fizetésemelésről vagy egyéb juttatásról, amely a vezetők egyéni döntésétől független.  

Szigorúan bizalmas

Az ombudsmani tisztség alapköve a bizalom. Az alkalmazottak bátran felkereshetik az ombudsmant, az nem fogja kiadni. A menedzsmentet pedig tájékoztatni tudják a vállalaton belül terjedő hírekről, amelyek esetleg aggodalomra adnak okot. Az ombudsman tehát informális összekötő alkalmazott és vezető között.

Sok beosztott nem szereti főnöke elé vinni egyéni problémáit, mint például a kompenzáció kapcsán érzett elégedetlenségét. “Sokat tudunk segíteni abban, hogyan igazodjon el az alkalmazott vállalati formális rendszerek között, hogyan használja ki az őt megillető lehetőségeket” – fogalmazza meg az ombudsmani feladatkör lényegét Deborah Cordillo, aki 1995 óta a Kodak Co. HR ombudsmanja.

Hivatásos kommunikátorként a HR ombudsman nem a belső PR-ért felelős. Nem a vezetés és a vállalat jó hírét kell erősítenie az alkalmazottakban, hanem a vállalati kommunikációs és egyéb rendszerek útvesztőiben igazítja el az őt megkeresőket.

Kétélű kard

Az ombudsmanok függetlenségét beszámolási kötelezettségük garantálja. Nevükkel ellentétben nem a humán erőforrás gazdálkodás osztályhoz tartoznak. Kizárólag az első számú vezetőnek tartoznak elszámolással, nekik adják tovább az információkat, természetesen anélkül, hogy azonosíthatók lennének a személyek. Így az ombudsman minden funkcionális igazgatótól független. Semleges harmadikként keresik meg az alkalmazottak, akik tudják, az ombudsmant senki sem “vehette meg”.

Ugyanakkor a pozíció hatásköre véges: a törvényt sértő visszaéléseket az ombudsmannak is jelentenie kell, ha az alkalmazott fenyegetve érzi magát és a visszaélés feltehetően rövid időn belül be is következik. Ez sértheti a bizalmasság elvét. Leggyakrabban a diszkrimináció és a zaklatás esetében kerül felszínre ez a gond. A munkatársak nem várhatják el, hogy az ombudsman ilyenkor is bizalmasan kezelje a tőlük kapott információkat. A dolgozóknak tisztában kell lenniük azzal, milyen kérdésekben várhatnak anonimitást. Az egyik legegyszerűbb megoldás, ha az ilyen jellegű témákat nem az ombudsman hatáskörébe rendeli a vezérigazgató.


HR ombudsman – a semleges harmadik 2

Feszültség a HR és az ombudsman között

A HR szervezettől független ombudsman és a humán erőforrás gazdálkodás munkatársak között természetes feszültség áll fenn. Az ombudsman ugyanis olyan funkciókat lát el, amelyek eredetileg a HR feladatkörébe tartoztak, mégsem nekik tartozik elszámolással.

Tapasztalatok szerint az ombudsmani feladatkör bevezetésénél a HR munkatársak számára az új alkalmazott hatás- és feladatköre nem behatárolt, ezért a kezdetekben érdemes külön hangsúlyt fektetni a két terület közötti jó kommunikációra. Később ugyanis a HR funkció és az ombudsman együttműködése sok hasznot hajthat mindkét fél számára.

A rendszeres találkozók során a HR értesítheti az ombudsmant a várható leépítésekről, a vállalati politika változásáról, ami miatt az alkalmazotti megekeresések sűrűbbé válhatnak. Az ombudsman pedig továbbítani tudja azokat a panaszokat, amelyek feloldása a HR hatáskörébe tartoznak.











HR
Ombudsman
Vállalati politikát képvisel
Igen
Nem
Munkaerőt felvesz és elbocsát
Igen
Nem
Formálisan semleges
Nem
Igen
Tökéletesen bizalmas
Nem
Igen
Általa lefolytatott vizsgálatok
Formálisak
Informálisak
Az alkalmazottakról adatokat tárol
Igen
Nem
Forrás: SHRM Magazin


Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik