Németország egyik legnagyobb gazdasági szervezete, a Deutsche Bahn (DB). A német vasúttársaság erejére mi sem jellemzőbb, mint az, hogy
honlapján büszkén hirdeti: Európa legnagyobb és legmodernebb pályaudvarát építi Berlinben. A kontinens leghatalmasabb vasúti csomópontját, a Lehrter Bahnhofot 2006-ban adják át, és napi 240 ezer utast fog kiszolgálni. A DB azonban ezzel párhuzamos 50 másik pályaudvarát újítja fel, és további hatvan ilyen létesítményének a tatarozását tervezi.
2008-ra vége a monopóliumnak?
Nincs egyetértés az Európai Unióban a vasúti szállítási monopólium feloldásáról: az Európai Parlament 2008 elejére szeretné ezt megvalósítani, de több kormány is a szakszervezetek megmozdulásaitól tart – írja az euro.hu internetes újság. Az Európai Parlament 2008-ig megszüntetné a különböző nemzeti vasúttársaságok monopóliumát, s a személy- és teherszállító szolgáltatások liberalizálását már 2006-ban elkezdenék. Franciaország, Belgium és Luxembourg kormányai – a szakszervezetek megmozdulásaitól tartva – máris bejelentették, hogy nem értenek egyet a parlament tervével. Azok az országok, amelyek támogatják az elképzelést, úgy gondolják, hogy a meglévő rendszert mindenképpen fel kell frissíteni, újjá kell szervezni. A parlament szerint a közös európai szállítási politika ellenére a vasúti szektornak továbbra sincs valós belső piaca, annak ellenére, hogy Nagy-Britannia, Dánia, Németország és Svédország már megnyitotta saját vasúti piacát. Az EU közlekedési miniszterei március végén tárgyalják az Európai Parlament javaslatát.
A Deutsche Bahn gazdasági erejét érzékelteti, hogy a cég szóvivője a napokban megerősítette: a német vasúttársaság érdeklődik a skót Scotrail, illetve annak koncessziója iránt. Ha az ügylet megvalósulna, akkor Skócia teljes személyforgalma német kézbe kerülne (legalábbis vasúton).
Ám a DB nem állna meg az északi brit tartomány határánál: a még ígéretesebbnek tűnő angliai piacon is szeretné megvetni a lábát, az ottani lehetőségeket is tanulmányozza már a társaság. Angliában és Skóciában ugyanis jövőre, 2004-ben járnak le azok a koncessziók, amelyeket a vasútprivatizáció első hullámában nyertek el a pályázók.
A DB-t a belső piac versenyhelyzete kényszeríti brit elemzők szerint a terjeszkedésre. Az évente 63 millió utast szállító Scotrail átvétele az első külföldi vasúti vállalkozása lenne a Deutsche Bahnnak, amely logisztikai leánycégek révén már Európa sok országában jelen van.
Nem volt túl sikeres a brit vasútprivatizáció
A magánosítás egyébként Angliában nem aratott túlzottan nagy sikereket: balesetek történtek, a vonatok pontossága sem volt kiváló, éppen ezért a BBC elsősorban a német precizitásra hívja fel a figyelmet, ami úgy tűnik, kezd divatba jönni manapság a britek körében… A DB szóvivője ugyanis a BBC-nek is elmondta (a német gazdasági lap, a Handelsblatt után), hogy tanulmányozzák annak a lehetőségét: pályázzanak-e a Scotrail 2004-ben esedékes tenderére, illetve a skót személyszállítási koncesszió megszerzésére, vagy sem.
A Scotrail nem jelentéktelen vasúttársaság: Londonon kívül ez a cég üzemelteti a legnagyobb hálózatot a brit szigeteken. A cégre beadandó ajánlatok határideje egyébként néhány héten belül lejár, így a DB-nek igyekeznie kell, ha nem akar lemaradni a brit piacon való megjelenésről. Egyébként nemcsak német, hanem dán, francia és holland vasúti cégek megjelenés is várható a brit tenderen, legalábbis a helyi sajtó értesülései szerint.
A Scotrail igen gyenge színvonalon teljesít
A Scotrail nem véletlenül lett a németek első számú kiszemeltje: a National Express társaság leányvállalata igen népszerűtlen a szigetországban, hiszen rendkívül alacsony színvonalú jelenleg a szolgáltatási színvonala, és gyakoriak a sztrájkok is a skót vasútnál. (A szolgáltatások alacsony színvonala természetesen a brit átlagnívóhoz képest értendő, nem a MÁV télen néha-néha “gyengén felfűtött” Eger-Budapest vonalaihoz szokott utasokat szeretnénk hergelni, továbbá a Vecsésen át közlekedő Cegléd-Vác “csörgő” menetrendszerű késéseit sem szabad etalonnak tekinteni.) A Scotrail hátránya az is, hogy rendkívül sok vonalán alacsony a forgalom, és igen sok az elszigetelt állomás, ahol igen kicsi a szerelvények kihasználtsága.