Belföld

A sztráda melletti települések baja az autópályadíj

Mivel már az M7-es autópálya sem ingyenes, a 7-es út is ugyanarra a sorsra juthat, mint az 1-es, a 3-as vagy az 5-ös. Ezek forgalma jelentősen nőtt azóta, hogy fizetni kell a velük párhuzamosan futó sztrádák használatáért. Várhatóan sokan elkerülik majd az M7-est és így a fizetést is a 7-es úton. Az országút melletti településeken aggódva figyelik a közlekedők választását, Siófokon már most felvetődött a demonstráció ötlete a várható forgalomnövekedés miatt. A közlekedési tárca a napokban kezdi vizsgálni, miként ellensúlyozhatnák a díjfizetés miatt a 7-es országúton jelentkező káros hatásokat.

Az 1-es, a 3-as és az 5-ös főutak melletti településeken élők már tapasztalhatták, mivel jár az, ha fizetni kell egy autópálya használatáért: a közlekedők közül sokan a lassabb, veszélyesebb, de ingyenes országutakat választják, ezért jelentősen nőtt azok forgalma. Az 5-ös legzsúfoltabb, Pest megyei szakaszán például az M5-ös fizetőkapuinak felállítása előtt még csak naponta 6300 járművet regisztráltak, a sztrádadíj bevezetése után öt évvel azonban már 16000-et. A M3-as olcsó alternatívájaként használt 3-as, és az M1-es párja, az 1-es is zsúfoltabbá vált a fizetési kötelezettség bevezetése nyomán. Az országutak melletti városokban, falvakban élők – élükön az alsónémediekkel, az inárcsiakkal, a dabasiakkal – évek óta panaszkodnak: a növekvő forgalom miatt a településeket gyakorlatilag kettévágja az út, a gyalogosoknak hosszú perceket kell várniuk, míg átkelhetnek a zebrán, a házak falai repedeznek a teherautó-forgalom miatt, és a zaj-, valamint a környezetszennyezés is óriási károkat okoz. Azt, hogy a 7-es úton is kell-e ilyen következményekkel számolni, egyelőre nem lehet biztosan tudni, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szakértői is csak a napokban kezdik el egy új hatástanulmány készítését. Ennek során azt is vizsgálják, hogy miképpen lehet ellensúlyozni a sztrádadíj bevezetése nyomán a 7-es úton jelentkező káros hatásokat.

Az érintett települések vezetői továbbra sem optimisták. Érd polgármestere, Döcsakovszky Béla úgy fogalmazott, hogy bár szerencsések, mert a városukig ingyenes a sztráda, ezért megmenekültek a katasztrofális állapotoktól, így is lesz káros következménye a matricarendszer bevezetésének. Szerinte ugyanis a Budapest és a nyugati agglomeráció települései között ingázók többsége a rövid autópálya-szakasz kedvéért nem vált matricát, hanem Érden keresztül jut majd el a fővárosba.

Székesfehérváron aggódva figyelik a közlekedők választását: ugyan az autópályán a városhoz vezető keleti és nyugati kihajtó között nem kell fizetni, többen úgy vélik, a legtöbben nem fogják kikerülni a várost a rövid, ingyenes szakasz kedvéért. Úgy tudjuk, Székesfehérváron több információs táblát helyeznek el a főút mentén, hogy felhívják a közlekedők figyelmét az ingyenes autópálya-szakaszra.

Katasztrofális állapotoktól tart Polgárdi polgármestere, Borbély István. Polgárdiban ágazik el ugyanis a Balaton északi és déli partjára vezető út, s ennél a kereszteződésnél korábban, még az ingyenes M7-es idején is rendszeresen torlódások alakultak ki, gyakoriak voltak a balesetek. A polgármester kitért arra is: a településen a házak túl közel épültek az úthoz, így a nagyobb forgalom miatt megsérülhetnek, megrepedhetnek az épületek falai.

Siófok polgármestere, Balázs Árpád állítja: a városon átvezető 7-esen már a sztrádadíj bevezetése előtt is a megengedhetőnél nagyobb volt a forgalom, így ezután kaotikussá válhat a helyzet. Ráadásul most már nemcsak a kelet–nyugati forgalom, hanem az észak–déli is a várost terheli majd, mert például a Szekszárd felől Veszprém felé tartók nem fognak tíz kilométeres autópálya-szakasz miatt matricát venni. A polgármester kijelentette: minden lehetőséget megragadnak azért, hogy megváltoztassák a jelenlegi szabályokat. Hasonló véleményen vannak a helyi civil szervezetek is. A Siófoki Fürdőegylet elnöke, Fülöp László azt mondta: bár nem tartják jónak, végső esetben akár forgalomlassító demonstrációval is tiltakoznának a városra zúduló óriási forgalom ellen.

Az Állami Autópálya-kezelő Rt. forgalomtechnikai osztályának vezetője, Kiss Ernő nem tart kaotikus állapotoktól a 7-es úton. Úgy véli, tíz százaléknál kisebb forgalomcsökkenéssel kell számolni az M7-esen. Mint mondta, a sztrádán a legforgalmasabb nyári időszakban naponta ötvenezer jármű halad Budapest és Érd között. A fővárostól távolodva azonban egyre kisebb a forgalom: Székesfehérvár és a Balaton között “csak” 22-38 ezer jármű halad, míg Siófoknál 12-17 ezer. Az osztályvezető szerint a forgalom átalakulásáról legkorábban két hét múlva, az első forgalomszámlálás nyomán lehet következtetni, de egészen pontos képet csak a nyári csúcs idején lehet alkotni. Kiss Ernő szerint a díjfizetés bevezetése nyomán csökkenni fog ugyan a pálya forgalma, de később, miként az M1-es és az M3-as esetében, az autósok visszaszoknak a sztrádára, vagyis a 7-esen nem kell tartós forgalomnövekedésre számítani.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik