Belföld

Égitest 13 milliárd fényévnyire

Amerikai csillagászok a hét végén bejelentették, hogy felfedeztek három olyan kvazárt, amely távolsága tölünk nagyjából 13 milliárd fényév, azaz a róluk hírt adó fény, amely másodpercenként 300 ezer kilométeres utat tesz meg, 13 milliárd esztendővel ezelőtt indult el. Ilyen távolságban eddig még nem mutattak ki égitestet.

A három kvazár akkor létezhetett, amikor az ősrobbanást követően világegyetemünk 800 millió éves volt, azaz jelenlegi életkorának még csak 5 százalékát élte meg.

A felfedezést ugyan még több méréssel igazolni kell, ám ha megerősítik a három kvazár (egykori) létét, úgy elmondhatjuk: az emberiségnek az eddigi legmesszebbre sikerült visszanéznie kozmikus múltjába, vagyis betört abba az időövezetbe, amely világegyetemünk kialakulásának a hajnalát jelenti, azaz amikor az első csillaghalmazok keletkezhettek.

A kvazár szó az angol quasi-stellar, az “csillagszerű” kifejezés összevonásából adódik: ez a legtávolabbi galaxisok rendkívül nagy fényerejű csillagszerű magja. Az aktív galaxismagként értelmezett kvazár százszor fényesebb, mint egy közönséges csillaghalmaz.

Az elsőt 1963-ban fedezték fel. Azóta több ezer vált ismertté. Energiájának nagy részét infravörös sugárzásként bocsátja ki. Vöröseltolódásuk alapján lehet következtetni távolságukra, mint ahogy tették azt a most felfedezett kvazárok esetében is a tudósok.

Méretüket tekintve néhány fénynaposak. A térségéből kibocsátott rendkívül nagy energia egymilliárd naptömegű anyagot tartalmazó fekete lyuk hatásával magyarázható, azaz a fekete lyukba zuhanó anyag gravitációs energiája szétsugárzódik