Belföld

Két nehéz év vár a hirdetési ügynökségekre

[Napi Gzadaság] Leghamarabb 2004-ben, az athéni olimpia és az amerikai elnökválasztás évében számíthatnak a piaci környezet javulására a világ vezető reklámügynökségei. Az amerikai gazdaság recessziója és a vállalati marketingköltségvetések drasztikus megnyirbálása jócskán érezteti hatását az iparág forgalmára. A The Economistnak nyilatkozó szakértők szerint a tömegkommunikációs médiában hirdetésre fordított összegek ebben az esztendőben akár fél százalékkal is csökkenhetnek a tavalyi évhez képest. Ebből a világ legnagyobb hirdetési piacának számító Egyesült Államok 1,2 százalékos visszaeséssel veszi ki a részét. Nem sokkal jobb a helyzet Európában és a Távol-Keleten sem: az ázsiai reklámköltések Japánt nem számítva 8 százalékkal nőhetnek ugyan az idei évben, ám ha a jóval nagyobb reklámköltést produkáló szigetországi vállalatokkal is számolunk, akkor a növekedés csupán 1,7 százalék 2002-ben. A reklámpiaci cégeken 2002-ben a korábbi években dinamikusan bővülő internetes hirdetések sem segíthetnek: a világhálós reklámokat a tavalyról megmaradt reklámkeretükből fedezték a megrendelők, új megrendelések pedig egyelőre nincsenek a láthatáron. A pangó hirdetési piac a médiabirodalmak tulajdonosait is alkalmazkodásra kényszeríti. Nagy-Britannia két legnagyobb független műsorszóró vállalatának, a Carltonnak és a Granadának az összeolvadását a szabályozó hatóságok ugyan nem engedélyezték, ám a cégek a jövőben közösen próbálnak kedvező ajánlatokat tenni olyan kulcsfontosságú partnereiknek, mint a Ford vagy a Procter & Gamble. A Carlton vezérigazgatója szerint a siker érdekében a jelenleginél szorosabban kell együttműködnie a marketingeseknek és a csatornák programigazgatóinak. A szakértők megítélése szerint hosszabb távon egy további kedvezőtlen folyamattal is kalkulálniuk kell a reklámcégek vezetőinek: Észak-Amerikában rohamosan csökken a kábeltelevíziók nézettsége, így hamarosan egy nagy tömegek elérésére képes médiummal lesz szegényebb a hirdetők eszköztára

Ajánlott videó

Olvasói sztorik