Belföld

Daewoo – a GM viszi a javát

A koreai Daewoo autógyár maradványait "kiszemezgették" a GM és partnerei. A csődben lévő Daewoo számukra legértékesebb részeit szerezték meg, és Nyugat-Európában, illetve Dél-Koreában a Daewoo márkanevet is használhatják.

A FIAT cáfolta, hogy a General Motorsnak (GM) adná el autógyártó részlegeit, de egy másik, régebbi partnerével sikeresen kötött egyezséget az elmúlt napokban a GM. A koreai Daewoo egykor ugyanis a GM leányvállalata volt, de az ázsiai ország üzletemberei 1992-ben kivásárolták az amerikaiakat a cégből. Nem sokkal ezután, alig nyolc év alatt 15-17 milliárdos adósságot halmozott fel a koreai vállalat, és időközben (2000-ben) csődgondnokság alá helyezték.

Jelenleg a hitelezők irányítják a Daewoot, akik folyamatosan tárgyaltak a legutóbbi napokig a még hasznosítható eszközök eladásáról. A tárgyalások kezdetén még több érdeklődő (Ford, DaimlerChrysler, GM, Hyundai) is akadt, 2001. májusától azonban már csak a GM-mel folytak a hivatalos megbeszélések.

Daewoo – a GM viszi a javát 1Megállapodás egy új társaságról

Ennek eredményeként a General Motors és partnerei az elmúlt napokban megállapodásokat írtak alá egy új társaság alapításáról Szöulban, Dél-Koreában a Daewooval – ezt a GM hivatalos közleménye tartalmazza, amely kitér a partnerekre is. Eszerint a GM a Daewoo Motor Companyval (DMC) és a Daewoo hitelezői konzorciumának képviselőjével, vagyis a Korea Development Bankkal (KDB) kötött szerződést egy új autógyár létrehozásáról. Az új gyár tulajdonosai: a General Motors, továbbá a GM bizonyos partnerei, és a – gyakorlatilag csődbe ment – Daewoo hitelezői lesznek.

Az új autógyár éves árbevétele a hivatalos közlemény szerint ötmilliárd dollár körül alakulhat, tulajdonába kerül a DMC korábbi koreai és külföldi vagyontárgyainak egy része. A tranzakciót várhatóan két-három hónap alatt lebonyolítják, de ez persze csak a legoptimistább verzió, hiszen számos bírósági, kormányzati és versenyhatósági döntés szükséges az ügylet jóváhagyásához.

Marad a csőd isA mostani megállapodások nem érintenek minden egykori és jelenlegi Daewoo-leányvállalatot. A külföldi termelőbázisok közül néhány valószínűleg továbbra is beszállíthat a Daewoonak, de sorsuk nyilván sokkal bizonytalanabb lesz – még az eddigiekhez képest is, hiszen a gyakorlatilag csődben lévő, a hitelezők által irányított Daewoo Motor Company alá tartoznak majd továbbra is.

Továbbra is forgalmazzák a koreai márkát

John F. Smith, a GM elnöke azt hangsúlyozta a szerződés aláírásakor, hogy a Daewoo márkát továbbra is forgalmazni fogják az egész világon. A KDB, a koreai fejlesztési bank kormányzója, Jun Keun-yong viszont azt emelte ki, hogy a szerződés nyomán nemcsak munkahelyek ezrei menekülnek meg a kelet-ázsiai országban, hanem egy egész iparág, sőt az egész koreai gazdaság kap ösztönzést a befektetés révén.

A GM egyébként 251 millió dollárt invesztál az új vállalatba, ami a létrehozandó cég 42,1 százalékos tulajdoni hányadának felel majd meg. Az új társaság nevét még nem döntötték el a tulajdonosok, akik között a hitelezők is ott lesznek, 33 százalékos részaránnyal. A fennmaradó 24,9 százalékos tulajdonrészt a GM közelebbről meg nem nevezett partnerei fogják jegyezni. Az új vállalat mintegy hatszámillió dollárnyi adósságot vállal magára a Daewoo által felhalmozott kötelezettségekből.

Mindez a hivatalos közlemény szerint úgy valósul majd meg, hogy a GM és partnerei 400 millió dollár készpénzzel járulnak hozzá az üzlethez, 67 százalékos részesedésért, a Daewoo-hitelezők pedig 197 millió dollárért cserébe 33 százalékot kapnak.

Ezenkívül a hitelezők számára – hosszú távú törlesztésként – elsőbbségi részvényeket bocsátanak ki. Eszerint a hitelezők 1,2 milliárd dollár névértékű vagyont kapnak azért cserébe, hogy a Daewoo eszközeit az új cég rendelkezésére bocsátják. Ezért évi 3,5 százalékos megtérülést várhatnak el az új cégtől.

Jóban a szakszervezettelAz üzlet megkötéséhez a GM-nek el kellett nyernie a rendkívül harcias dél-koreai szakszervezetek támogatását is. Ez természetesen úgy sikerült, hogy az amerikaiak megígérték: nem lesznek elbocsátások az új cég gyáraiban. Mindezek után az elemzők a GM és a dél-koreai kormány számára is sikeresnek ítélik a szerződések megkötését.

Nyugat-Európában a GM veszi át az irányítást a koreaiaktól

A szóban forgó eszközök közé tartozik a Daewoo kilenc külföldi leányvállalata és három gyára is. Így például az ausztriai, a Benelux államokban működő, a francia, a német, az olasz, a spanyol és a svájci leányválallatok, továbbá egy holland részegység-bázis mellett két koreai gyár és egy vietnami üzem kerülhet az új cégbe.

A dél-koreai Bupyongban lévő üzem legalább további hat éven át beszállíthat az új társaságnak, méghozzá járműveket, motorokat és alkatrészeket állíthat elő. Az új GM-cég opciós jogot kapott arra, hogy hat éven beül bármikor megvásárolhassa ezt a gyárat is.

Az új cég jogot kapott arra, hogy a Daewoo márkanevet használhassa Koreában és azokban az országokban, ahol megszerezte a külföldi leányvállalatokat. Így például Nyugat-Európában és néhány olyan országban, ahol független disztributorok tevékenykednek. (Mindez az előzetes nyilatkozatok szerint aligha érinti a Daewoo magyarországi képviseletét.) Ezen túl a Daewoo-utódgyár termékeit új piacokra is bevezetik majd, így például Mexikóban, ahol GM-márkanevek alatt forgalmazzák vagy építik be majd őket más termékekbe.

A Daewoo-utódcég elnök-vezérigazgatója egy amerikai, Nick Reilly lesz. Átmenetileg egy úgynevezett átalakulási csapatot is kineveznek az új társasághoz, amelynek a menedzsmenttel kapcsolatos és a személyzeti kérdéseket is rendeznie kell.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik