Belföld

Befektet a “Bokros-csomag fideszes áldozata”

A FigyelőNet információi szerint Rigler Zoltán fideszes képviselő, a párt vállalkozói köre vezetőjének cége beszállt az autóalkatrész-gyártással foglalkozó RBL Csepel Automotive Kft.-be, amely a Csepel Autógyár egyik utódtársaságának tekinthető.

A FigyelőNet cégbírósági információi szerint idén januárban társtulajdonosként beszállt az RBL Csepel Automotive Gépjármű és Gépjárműrészegység Gyártó Kft.-be a BRS-2000 Kft. A BRS-2000 Rigler Zoltán cége, aki a Fidesz parlamenti képviselője, a párt vállalkozói körének a vezetője.

Alkatrészgyártás a Csepel Autógyár eszközeivel?

Befektet a “Bokros-csomag fideszes áldozata” 1A német RBL Brems- und Lenksysteme GmbH régóta tárgyalt a Csepel Autógyár, illetve eszközei felvásárlásáról a felszámolóval. Az RBL németországi ügyvezető igazgatója csak annyit árult el az FN-nek, hogy nem egymaguk fizettek a szóban forgó értékekért. Az RBL egyébként szervokormányokat, kormány- és fékrendszereket gyárt, és egyes források szerint az NDK-s Robur-gyár egyik utódjának tekinthető, de ezt a márkanevet a cég internetes honlapja nem tünteti fel.

A Napi Gazdaság korábbi értesülése szerint mintegy 800 millió forint lehetett a vételár, amelyet az RBL-nek és üzlettársainak fizetniük kellett a Csepel Autógyár eszközeiért. A végleges árról most azonban senki nem nyilatkozott lapunknak. Az ügylet értékének nagyságrendjét mutatja, hogy a Csepel Autógyár Kft. jegyzett tőkéje mintegy 735 millió forint – a legfrissebb céginformációs adatok szerint. Azt azonban nehéz lenne pontosan megállapítani, hogy melyik cég eszközeit szerezte meg az RBL, hiszen a Csepel Autógyár utódai többnyire felszámolás alatt állnak.

Információink szerint az RBL Csepel Automotive Kft.-be beszállt Georg Rack (Rack György) is, akinek cége, a Rack Autó Kft. BMW, Rover és Land Rover márkakereskedő Budaörsön. A Rack Autó szakszervízt és használtautó-kereskedést is működtet a Budapest környéki településen.

Az RBL Csepel Automotive Kft.-ben érdekelt ezen kívül Matthias Kruck is, aki a Generál IMMO Ingatlanforgalmazó és Beruházó Kft.-ben, illetve annak jogelődjében, az S & F Adó és Gazdasági Tanácsadó Kft.-ben volt érdekelt. Az igen bonyolult cégmódosítások során a Generál IMMO-t nemrégiben keresztelték át RBL Csepel Automotive Kft.-re.

A buszpiac összeomlása temette maga alá a Csepel Autógyárat

A Csepel Autógyár 1949-ben kezdte meg működését állami vállalatként. Az első időben teherautók előállításával foglalkozott, majd a magyar buszgyártás kiépítésekor az alvázgyártást bízták rá, így az Ikarus beszállítója lett. A gyár 1992-ben került felszámolás alá, a magyar buszgyártás piacainak elvesztését nem tudta elviselni.

A Csepel Autógyár Kft. ugyanakkor még 1996-ban is 1,8 milliárd forintos eredményt ért el, Csepel Autógyár f. a. (ez a felszámolás alatt rövidítése) néven pedig még 1994-ben is komoly, több milliárdos megrendeléseket kapott a Volán busztársaságoktól, az Ikarus Rt.-vel és az Ikarus Egyedi Kft.-vel közösen.

Rigler vagyonbevallásaAz Indexen közölt vagyonbevallása szerint Riglernek Csornán egy 1180 négyzetméteres telke, rajta egy 240 négyzetméteres lakása van. Ezt kiegészíti Budaörs 750 négyzetméteres telek, egy szintén 240 négyzetméteres lakással. Pénzintézeti számlakövetelése 2 millió forint, tartozása eszerint 15 millió. Egyéb adóköteles jövedelemként Rigler az RKB Építő Kft. ügyvezetői tisztét tüntette fel, ahonnan havi 150 ezer forintos jövedelemre tesz szert. Ugyancsak gazdasági érdekeltsége van a BRS-2000 Kft.-ben, amelynek a vagyonbevallás szerint 95 százalékos tulajdonosa.

Rigler Zoltánról tavaly számos újságcikk jelent meg, miután kiderült, hogy megvásárolta Brettschneider Tibor, illetve Brettschneider rokonai 62 százalékos részesedését a székesfehérvári ARÉV Rt.-ben, amely az ország 13. legnagyobb építőipari cége a Figyelő Top 200-as összesítése szerint. Az ügylet nagy vihart kavart, időközben ugyanis egyesek azt állították, Rigler Zoltán fideszes képviselő vagyonbevallása nem tükrözte vagyoni helyzetét. Az abban foglalt adatok ugyanis aligha tették volna lehetővé egy 3 milliós tőkéjű cég, a BRS-2000 Építőipari Kft. számára, hogy többségi tulajdonossá váljon a milliárdos tőkéjű és mintegy 8,6 milliárdos árbevételű Alba Regia Építő Vállalkozó (ARÉV) Holding Rt.-ben – mindezt Világosi Gábor szabad demokrata országgyűlési képviselő állította tavaly.

Rigler pályafutásaRigler Zoltán 1958-ban született Csornán. 1977-ben a győri Hild József Építőipari Szakközépiskolában érettségizett, majd 1979-ben minősítő vizsgán építésztechnikusi oklevelet szerzett. Ezután a kivitelező építőiparban helyezkedett el. Felsőfokú tanulmányait a GATE gazdasági mérnöki szakán és a Számalk szervezésében a Business Schoolban folytatja. 1994-98-ig a Győr-Moson-Sopron megyei önkormányzat tagja, valamint az önkormányzat vagyonkezelő bizottságának elnöke. 1995-től a Fidesz Győr-Moson-Sopron megyei Választmányának elnöke és Országos Választmányának tagja. 1998-tól országgyűlési képviselő.

Rigler, a Bokros-csomag áldozata

Világosi egyébként összeférhetetlenségi eljárást is kezdeményezett Riglerrel szemben, azt állítva, hogy a fideszes politikus képviselői munkája során szerzett bizalmas információk alapján juthatott többségi tulajdonhoz az ARÉV-ben. A parlament 98/2001. határozatában azonban végül megállapította, hogy “Rigler Zoltán az ALBA REGIA Építő Vállalkozó Holding Részvénytársaság és az ALBA REGIA Építő Vállalkozó Rt. többségi részvénycsomagjára 2001. szeptember 26-án kelt keretmegállapodás megkötésénél képviselői minőségében megszerzett információt nem használt fel, így esetében az országgyűlési képviselők jogállásáról szóló 1990. évi LV. törvény 15. § (3) bekezdés szerinti összeférhetetlenség nem áll fenn.”

Riglernek azt is felrótták, hogy cége jelentős (mintegy 500 milliós) köztartozást halmozott fel. Ő azonban sajtótájékoztatón közölte, hogy adótartozása nulla forint, majd kijelentette: őt a Bokros-csomag tette tönkre. Nem tudni, hogy Riglernek melyik cége halmozott fel egyáltalán bármiféle tartozást, érdekeltségébe tartozik ugyanis még az RKB Építő Kft., illetve korábban az övé volt Riegler Építőipari és Szolgáltató Kft. is, amely azonban időközben felszámolás alá került. A felszámolás előtt Rigler kiszállt ebből a cégből.

Rigler tulajdonos volt egy ideig a Mélyépítő Budapest Építőipari Kft.-ben is, amely állítólag a Vegyépszer Rt. egyik alvállalkozója volt az autópályaépítésben. A FigyelőNet megpróbálta utolérni Rigler Zoltánt és Rack Györgyöt, ám ők egyelőre nem reagáltak megkeresésünkre.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik