Belföld

Stratégiai szövetségek 2. – ki, kivel, miért?

Vetélytársaknak is érdekében állhat, hogy szövetségre lépjenek. Sorozatunk folytatásában a horizontális és vertikális szövetségeket, valamint a magyarországi stratégiai szövetségek jellemzőit mutatjuk be.

A stratégiai szövetségek sokfélék lehetnek, a résztvevők és termékeik vagy szolgáltatásaik egymás közötti kapcsolata szerint. A magyar stratégiai szövetségek jellemzői pedig némileg eltérnek a nyugati statisztikáktól.



Körön kívül

Atipikus, de előforduló jelenség, amikor olyan vállalatok kötnek stratégiai szövetséget, amelyek jellemzően nem állnak semmilyen üzleti kapcsolatban egymással. Jó példa erre a Xerox és a FedEx együttműködése, ahol a Xerox logisztikai ismereteket kap a FedExtől, míg cserébe az iratkezelésről szerzett tudását adja át. Mivel a cégek munkatársai bizalmas információkat tudnak meg a másik cég működéséről, elengedhetetlen a hosszú távú együttműködés megalapozása.

Vertikálás kapcsolatok – kutatás és beszállítás

A vertikális kapcsolatok a tágabb értelemben vett beszállítói partnerséget jelentik. Ez lehet speciális kutatás-fejlesztés végzése (a Hungarocamion számára nyomkövető rendszert kidolgozó iCell), termelő cégek közti, klasszikus beszállítói kapcsolat (például az Audi), valamint a termelés és a kereskedelem közötti kapcsolat.

Hazánkban leginkább a hagyományos beszállítói szövetségek dominálnak.

Stratégiai szövetségek 2. – ki, kivel, miért? 1Horizontális kapcsolatok – komplementerek és vetélytársak

A horizontális partnerkapcsolatokban együttműködhetnek egymással piaci vetélytársak vagy komplementer, azaz egymást kiegészítő termékeket vagy szolgáltatásokat nyújtó cégek. Itt az elsődleges cél a költségek, a kockázat és az átfutási idő csökkentése.

A versenytársak az értéklánc valamely pontján (K+F, beszerzés, termelés, logisztika, marketing-értékesítés) fognak össze közös célok érdekében. Egy magyar példa erre a Globus, amely a Masterfoods számára gyártott konzerveket, ugyanakkor saját márkanév alatt is forgalmazta a terméket. A logisztika, a marketing és az értékesítés összehangolása előnyökkel járt mindkét fél számára.

A komplementer párok ezzel szemben általában új területre akarnak betörni együttműködésükkel, új beszerzési lehetőségeket, új termékeket, új csatornákat, új földrajzi területeket vagy új ügyfeleket célozva meg. Erre szolgáltat példát a Westel és a Keravill együttműködése, ennek keretében a Keravill boltokban mobiltelefonokat és Westel előfizetéseket étékesítenek. A Westel új értékesítési csatornához jut, a Keravill új vevőkörhöz.

A magyar stratégiai szövetségek tapasztalatai

Magyarországon elsősorban a szállító-vevő típusú vertikális szövetségek dominálnak, számuk nagyjából kétszerese a horizontális szövetségeknek. Fejlettebb országokban fordított az arány.

Az értékláncok mentén kialakított szövetségeknél főleg a marketing-értékesítés dominál, ezt a termelési együttműködések követik. A többpartneres szövetségek erősödnek: arányuk 1996 és 1999 között 38 százalékról 63 százalékra emelkedett.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik