Belföld

Hová tűnt 2 millió 500 ezer rádióhallgató?

Több mint kétmillióval kevesebben hallgatják a két új országos kereskedelmi rádiót, mint elődjeiket - tudta meg az fn.hu. Míg októberben az Ipsos felmérése szerint a Danubius és a Sláger műsorai naponta 4 millió embert kötöttek le, addig november végén a Neo és a Class alig több mint másfél millió hallgatót érdekelt.

Hatalmas botrány után november 19-én rajtolt a két új országos rádió. A Neo és a Class vezetői akkor arról beszéltek, hogy forradalmasítják majd a szerintük ellaposodott rádiós piacot.

A kevesebb zene, több szöveg és a jól megszokott slágerek mellőzése azonban eddig nem aratott nagy sikert a hallgatók körében. Erre utal az Ipsos legfrissebb naplós felmérésének eredménye.

A kanyarban sincs a Neo és a Class

Októberben, amikor még volt Danubius és Sláger rádió, a lakosság 40 százaléka, vagyis 4 millió ember hallgatta a két adó valamelyikét. A közvéleménykutató a váltás után a szokásos naplós felmérés keretében újra megkérdezett kétezer embert. Az adatokat akkor rögzítették, amikor igen nagy volt a médiazaj a rádiók körül. A végeredmény a piac új szereplői számára minden bizonnyal igen lehangoló.

Hová tűnt 2 millió 500 ezer rádióhallgató? 1

Országos szinten a Neo FM és a Class FM alig több mint másfélmillió embert tudott megtartani a négymillióból. Mivel a csend szorongáskeltő, így nagy valószínűséggel az új adóktól elpártolók megkeresték a maguk Sláger és Danubius rádióját.

A számok tanúsága szerint a piacváltás legnagyobb nyertese a Juventus Rádió volt, amelynek 60 százalékkal nőtt a hallgatottsága a vizsgált időszakban. Míg októberben 1 millióan hallgatták a Juventust, addig november utolsó hetében ez a szám már 1,6 millió volt naponta.

Bár a helyi rádiók legfrissebb hallgatottsági adataival legközelebb csak februárban találkozhatunk (januárban lesz felmérés), az már most sejthető, hogy vidéken az egykori Danubius és Sláger fanok áthangoltak valamelyik helyi vagy hálózatos rádióra.

Harc a hallgatókért

A frekvenciaháború nyertesei a számukra kedvező adatok ellenére nem dőlhetnek hátra. Egy hallgatót megszerezni ugyanis sokkal könnyebb, mint megtartani.

A Juventuson két hete már elindult egy kampány, amelynek a szlogenje „Hová tűntek a kedvenc slágerek?” Az adó egyébként már leszerződtette a Sláger programigazgatóját és egykori zenei szerkesztőjét, és úgy tudjuk, hamarosan újabb „slágeres” hangok köszönnek majd be az éterbe.

Közben a Neo FM megállapodott a Bumeráng csapatával, így a Boros-Bochkor-Voga trió január 18-tól újra dolgozik.

A piacot jól ismerő forrásaink szerint hatalmas a nyomás a két új országos rádió vezetőin, így elképzelhető, hogy a korábban tett kijelentéseik egy részét kénytelenek lesznek átgondolni. Például azt, hogy a népnevelésnek nem feltétlenül az a legjövedelmezőbb formája, ha egy adó drasztikusan próbálja megváltoztatni annak a hallgatónak a zenei ízlését, akiből voltaképpen él.

hogyan mérik a hallgatottságot?

Magyarországon csaknem 200 adó működik. Azt, hogy a nagyobb rádiók mennyire hatékonyak, kétféleképpen mérik. A telefonos kutatást egy évben háromszor – januárban, májusban, szeptemberben – végzik. A megyeszékhelyeken 500, míg Budapesten 1000 embert kérdeznek meg, de csak a 15-49-es korosztályban.

A naplós adatfelvétel olyan kutatási módszer, amelynek keretében a válaszadó naplót vezet rádiózási szokásairól. A papírnapló jellemzően egy- vagy kétoldalas kis füzet, a hét napjaira beosztva. A naplós mérésnél havonta egy hetet vizsgálnak negyedórás bontásban. Ebben a rendszerben több mint kétezren vesznek részt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik