Belföld

A kormány tenni akar a kerékpározásért?

Társadalmi munkában miniszteri biztos felügyeli ezentúl a kormányzat kerékpáros közlekedéssel kapcsolatos tevékenységét.


 

Az idei termés

• Bajcsy-Zsilinszky 1200 méter
• Vérmező kavicsos aszfaltozása 700 méter
• Nagy Lajos (Szőnyi u.–Róna u.) 566 méter
• Gömb u. (Papp K. u.–Teve u.) 176 méter
• külső Bartók Béla 600 méter

Miniszteri biztos koordinálja ezentúl az ország kerékpárút-építéssel és a kerékpáros közlekedés fejlesztésével kapcsolatos tevékenységét. A miniszteri megbízottat vasárnap mutatja be Kóka János, a gazdasági tárca vezetője.


A miniszter és Bodor Ádám frissen kinevezett megbízott vasárnap délután háromkor ismertetik az országos kerékpár-koncepciójukat a Normafánál. Stílszerűen mindketten kerékpárral érkeznek a helyszínre.


Bodor, aki tagja a Bringabanda nevű kerékpáros szervezetnek, munkakapcsolatban van a fővárosi főjegyzővel, s eddig is részt vett a fővárosi kerékpárút-hálózat új koncepciójának kialakításában. A biztos társadalmi munkában vállalja megbízását.


Budapest nem Amszterdam


Budapesten alig van bicikliút, ami van, az is rosszul kialakított, illetve lepusztulóban van – tapasztalhatja a mindennapok kerékpárosa. Azonban érdekes módon, annak ellenére, hogy az illetékesek nem tartják karban, a civileknek tilos hozzányúlniuk a sávokhoz.


A helyzet annyiban változik, hogy elkezdődött egy együttgondolkodás a kerékpáros-szervezetek és a főváros vezetése között. Ezeknek is köszönhetően idén és jövőre összesen 26 kilométer kerékpárutat adnak át Budapesten a forgalomnak– közölte a Fővárosi Önkormányzat sajtóosztálya (ebből alig 3 kilométert az idén). Ennek egyik leglátványosabb elme a Bajcsy-Zsilinszky úton épülő 1200 méteres, november végén átadandó kerékpárút. Ennek érdekessége, hogy az eredeti útfelújítási tervekben nem szerepelt, s az önkormányzat csak a kerékpáros-szervezetek nyomására vágott bele a kivitelezésbe. Az itt készülő út ugyan a járdán fut, de fizikailag el lesz választva gyalogosoktól.


Tavaly még kevesebb


Tavaly egy kilométernyivel növelték a nagyjából 140 kilométeres hálózatot, amely a prágainak durván a fele, a bécsinek a hetede; a tágabb környéken gyakorlatilag csak a háború sújtotta Szarajevót előzzük meg.


A távlat


Budapesten, a 2001-ben elfogadott fővárosi közlekedési fejlesztési tervben 2015-re 320 kilométeres kerékpárút megépítését vállalta az önkormányzat. Azonban a jelenleg másfél száz kilométer körüli úthálózat fejlesztése nagyon lassan halad. Idén mindössze 180 millió forint állt rendelkezésre ilyen jellegű fejlesztésekre. Budapest közlekedési rendszerének fejlesztési tervét a jogszabályi kötelezettségeknek megfelelően 2006-ban felülvizsgálják. Ekkor a kitűzött célokat is módosíthatják.


A fejlesztések – bár többen kétségbe vonják: a következő tíz évben olyan üteműre gyorsulna, hogy elérhetővé váljék a célkitűzés – nem csak kijelölt kerékpárutakat jelentenek. A 320 kilométeres gerinchálózat azt jelenti, hogy ekkora úton lehet majd biztonságosan közlekedni kétkerekűvel, az elkülönített kerékpárutak hossza kisebb lesz.


Ajánlott videó

Olvasói sztorik