Belföld

Módosított PSZÁF-törvényt fogadtak el

Elfogadták a "PSZÁF-törvényt", így megszűnik Szász Károly megbízatása. Az elnök utoljára Kovács Lászlót oktatta ki, a hajrában több nemzetközi intézmény adott hangot aggodalmának.



A befektetők érdekében  

A főigazgató a Felügyeleti Tanács elnökének irányítása alatt vezeti a felügyelet hivatali szervezetét. A főigazgató és helyettesei feletti munkáltatói jogokat a Felügyeleti Tanács elnöke gyakorolja. A tanács elnökét hatéves időtartamra a miniszterelnök javaslatára az Országgyűlés választja, illetve hívhatja vissza. A tanács tagjait a miniszterelnök javaslatára a köztársasági elnök nevezi ki. A pénzügyminiszter felügyeleti jogköre kiterjed a felügyelet szervezeti és működési szabályzatának jóváhagyására, a szervezet tevékenységének értékelésére, illetve arra, hogy ellenőrizze rendeltetésszerű működését. Ennek során a Felügyeleti Tanács elnökét a tárca vezető miniszter beszámoltatja, hiányosságok esetén felszólítja ezek megszüntetésére. A Felügyeleti Tanács elnöke negyedévente, írásban tájékoztatja a pénzügyminisztert a felügyelet tevékenységéről és a pénzügyi szolgáltatók működésének általánosítható felügyeleti tapasztalatairól.
A Pénzügyminisztérium értékelése szerint a módosítás pontosítja az EU kívánalmainak megfelelően azt a kört, amelyben a nemzetközi gyakorlattal összhangban a felügyelet utasíthatóvá válik.
Képviselői módosító javaslat alapján – a felügyelet függetlenségének megtartása érdekében – a pénzügyminiszter felügyeleti jogosítványai közül kikerült az eredeti előterjesztés azon pontja, amely alapján a pénzügyminiszter a szakmai munka során érvényesítendő szempontrendszert határozhatott volna meg a felügyelet számára.
Képviselői indítványra bekerült a felügyelet vezetőivel szemben támasztott szakmai követelmények közé a tárgyalóképes angol, német vagy francia nyelvtudás megléte, illetve szakmai gyakorlatként elismeri a javaslat az MNB-nél eltöltött munkaviszonyt.
Ugyancsak képviselői indítvány alapján a Felügyeleti Tanács elnökének éves jövedelme az MNB-elnök jegybanktól származó tárgyévi jövedelmének 60 százaléka lesz, az eredetileg beterjesztett 50 százalékkal szemben. A főigazgató éves jövedelme az eredeti javaslatban 40 százalék volt, amit képviselői módosító indítvány 50 százalékra emelt, a Felügyeleti Tanács tagjaiét azonban 30 százalékról 25 százalékra mérsékelte.

Az Országgyűlés hétfőn 192 igen szavazattal, négy ellenében, egy tartózkodás mellett elfogadta a befektetők és a betétesek fokozott védelmével kapcsolatos egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslatot, amely módosítja a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) működését is.

Fidesz nélkül, négy szabaddemokrata nemmel

A törvényjavaslat zárószavazásánál a parlament internetes oldalán elérhető lista tanúsága szerint a fideszes és az MDF-es képviselők közül az ülésteremben lévők sem voksoltak. Az MSZP egységes “igenje” mellett az SZDSZ-ből 15-en támogatták az előterjesztést, négyen – Eörsi Mátyás, Fodor Gábor, Gusztos Péter és Szent-Iványi István – azonban elutasították, Béki Gabriella pedig tartózkodott.

Fodor Gábor az MTI-nek elmondta: egy jogállamban elfogadhatatlannak tartja a döntést, ezért szavazott nemmel. Gusztos Péter arra hivatkozva nyomott “nemet”, hogy szerinte a jelenlegi koalíciót nem hatalmazza fel “ilyen döntések meghozatalára” az, hogy az előző ciklusban is történtek ilyen lépések.

A szavazást követően Varga Mihály, a Fidesz frakcióvezető-helyettese újságíróknak azzal indokolta a nem szavazást, hogy a törvény szerintük nem szakmai, hanem politikai koncepció alapján született. A fideszes képviselők a törvényjavaslat zárószavazása után elhagyták az üléstermet.

Heteken belül mehet Szász

A módosítás szerint a felügyelet élén az eddigi egyszemélyi vezető helyett öt tagból álló testület, a Felügyeleti Tanács áll. A felügyelet hivatali szervezetének élére főigazgató és két helyettes kerül. Mindhárom vezetőt hatéves időtartamra a miniszterelnök nevezi ki.

A kormány által beterjesztett törvényjavaslat indoklása szerint a felügyelet szakmai függetlenségének megerősítése céljából választják szét a felügyelet hivatali szervezetét és vezető testületét. Az ellenzék viszont a PSZÁF jelenlegi vezetője, Szász Károly elleni támadásként értékeli a változtatást.

A törvény szerint a felügyelet vezetőjének megbízatása a törvény hatályba lépésének napján, a kihirdetéstől számított 15. napon szűnik meg. (Szász Károly legutóbbi megnyilatkozását a törvénymódosítással kapcsolatban itt elolvashatja: Szász Károly nyílt levélben oktatja ki Kovács Lászlót)





A jó hír

Az összesen hat jogszabályt érintő törvénymódosításnak vannak kevésbé átpolitizált részei is, ezekről alig esik szó. Ilyen módosítás például, hogy a bankoknak, az uniós csatlakozást követően a lakáshitelek esetében is fel kell tüntetni a teljes hiteldíj-mutatót, egy másik módosítás szerint a banki ügyfélazonosítás határideje áprilisra tolódik, megint egy másik módosítás pedig a pénzügyi szervezetek informatikai biztonságával kapcsolatban fogalmaz szigorúbban a jövőben. 

Nyugtalanító hírek

A törvénymódosításról történő szavazás napján több rendkívül érdekes és egyben nyugtalanító hír is felbukkant a világsajtóban. Első körben – az OECD után – az Európai Központi Bank is aggodalmának adott hangot a pénzügyi felügyelet működésének megváltoztatása és a független ellenőrzés veszélyeztetése miatt. (A korábbi OECD-s és mostani, az EKB-től érkezett feddés közös vonása, hogy mindkettőről az intézményhez közel álló forrásokra hivatkozva a Reuters hírügynökség számolt be. A híreket később egyik intézmény sem cáfolta, a hazai illetékesek pedig előbb vagy utóbb megmagyarázták a tiltakozások okait és ígérték, eleget tesznek a kívűnt változtatásoknak.)

Az Európai Központi Bank elnöke, Jean-Claude Trichet december 12-én intézett levelet László Csaba pénzügyminiszterhez. E levélben az EKB elnöke azt írja, hogy az intézmény méltányolja ugyan a célt, miszerint a bankfelügyeletet átláthatóbbá, elszámoltathatóvá akarják tenni, a változtatások azonban nem felelnek meg a nemzetközi normáknak és veszélyezteti a független ellenőrzést.

Az Európai Központi Bank (EKB) elnöke a tervezet első, egy-két pontban nem teljesen egyértelmű megfogalmazást tartalmazó változatát véleményezte – reagált a pénzügyi tárca közleményében az EKB korábbi levélében foglaltakra, és azt is megígérte: változtattak a nehezményezett bekezdéseken.

Moody’s: nem minősít, csak jelez

Arra már nem érkezett válasz, hogy az egyik legnagyobb nemzetközi hitelminősítő is állást foglalt az immáron elfogadott törvénytervezet kapcsán. A Moody’s, amely jelentésében a magyar bankszektort az egyik legversenyképesebbnek állítja be Kelet- és Közép-Európában, burkolt utalást tett “a pénzügyi felügyelet függetlenségét érintő” kormányzati tervekre is.

E hitelminősítőtől szokatlan megnyilatkozás szerint a bankfelügyeleti szabályok változása folyamatosan közelíti a magyar banki szabályozó rendszert az uniós normákhoz, javítva az áttekinthetőséget, ugyanakkor “óvatosan” szemléli azokat a nyilvános nyilatkozatokat, amelyek a pénzügyi felügyelet lehetséges, a függetlenséget is érintő átalakításáról szólnak

Samuel Theodore, a Moody’s pénzintézeti minősítésekért felelős vezérigazgatója az MTI kérdésére, hogy ez a kitétel pontosan mit jelent, hétfőn Londonban azt mondta: a cég minél függetlenebbnek szereti látni a pénzügyi felügyeleteket, mert a múltbeli példák alapján “nem a legjobb döntések születnek a bankrendszer egészsége szempontjából”, ha e felügyeletek a kormányok politikai érdekeihez vannak kötve. Theodore hangsúlyozta ugyanakkor, hogy a Moody’s nem nyilvánít véleményt a magyar kormány terveiről, “csak jelzi álláspontját, hogy a pénzügyi felügyeletek lehető legnagyobb függetlenségét pártolja”.


 

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik