Belföld

Mazda RX8 – banzai!

A jövőre debütáló sportgéppel a Mazda tovább viszi nagy múltú RX-sorozatát és a Wankel technikát. A különleges karosszériának és motor az RX8-t igazi különlegességgé teszi.

A Mazda RX sorozata elsősorban különleges Wankel motorjáról, és ebből adódóan remek teljesítményéről vált híressé. A sorozat még 1971-ben indult, ekkor mutatták be az RX2-t, ami 120 lóerős motorjával, és a 600 kg-ot épphogy meghaladó tömegével igazi kuriózumnak számított.

Ezt követően további modellek születtek, melyek mind remek teljesítmény-súlyaránnyal büszkélkedhettek. Az igazi legenda azonban 1978-ig váratott magára, ekkor debütált ugyanis az immár tetszetős külsejű, bukólámpás RX7-es, amely korának egyik legjobb sportautója volt. A típust az évek során folyamatosan fejlesztették, így máig a kategória élvonalába tartozik.

Freestyle ajtók

A Mazdánál elérkezettnek látták az időt egy teljesen új, merőben más verzió építésének. A Mazda RX-8 a jövő évben érkezik az európai piacra, de már az idei Párizsi Autószalon bemutatták a széria közeli modellt. Az új sportautó kategória társaitól leginkább futurista, “Freestyle” ajtórendszere révén tűnik ki.


Mazda RX8 – banzai! 1


A két hátul felfüggesztett ajtó a kocsi hátsó része felé nyílik, az első ajtókkal ellentétes irányban. Ennek a B-oszlop nélküli megoldásnak köszönhetően a belső tér bőséges helyet kínál négy felnőtt számára, emellett az RX-8 formai kialakítása a kompromisszumok nélküli sportosságot, és dinamizmust tükrözi. Rövid első és hátsó túlnyúlások, a jellegzetes lökhárító és a motorháztető agresszív vonalai kétséget sem hagynak, hogy az új Mazda egy vérbeli sportgép.


Mazda RX8 – banzai! 1

Kattintson a képre!

Turbó nélkül is erős

A kocsi dinamikus mozgatásáról az RX sorozathoz híven egy rendkívül kompakt, Renesis forgódugattyús Wankel erőforrás gondoskodik. A fejlesztőmérnökök azt a feladatot kapták, hogy az előd biturbós motorjával nagyjából megegyező teljesítményű aggregátot készítsenek, de turbótöltő nélkül. A konstruktőrök mindemellett nagy hangsúlyt fektettek a Wankel rendszer gyenge pontjaira, így a készülő motor üzemanyag-fogyasztása alacsonyabb és a károsanyag-emisszió is csökkent.

Mazda RX8 – banzai! 1

Kattintson a képre!

A két forgódugattyús két 645 köbcentiméteres kamrával rendelkező erőmű, 250 lóerőt teljesít 8500-as percenkénti fordulatszámnál. A motor legnagyobb forgatónyomatéka pedig 220 newtonméter körül alakul. Ezekkel a paraméterekkel a Renesis a legerősebb turbófeltöltő nélküli forgódugattyús erőforrás a világon. Emellett az új erőmű 50 százalékkal kevesebb kenőolajjal is megelégszik, és így 40 százalékkal takarékosabb mint elődje. A különleges szennyezőanyag csökkentő megoldásoknak köszönhetően, könnyedén teljesíti a szigorú Euro IV-es normát is.

 Wankel

A forgódugattyús motor teljesen eltérő módon működik, mint a hagyományos belsőégésű motorok. A jelenlegi forgattyús hajtóművel készült motorkonstrukciók mindegyike a dugattyúk le-felmozgása segítségével hajtja meg a vízszintesen elhelyezett főtengelyt. A Wankel-motor ezzel szemben két, párhuzamos tengely körül forgó test elvén alapul, dugattyúja pedig háromszög alakú. Igazi előnye: a kis tömeg mellett a kompakt méret és az, hogy járása az Otto-motornál sokkal kiegyensúlyozottabb.

Kis tömeg, pokoli dinamika



A Mazda mérnökei remekül használták ki a Wankel motor kompakt méretét, és kis súlyát. A rövid aggregát miatt lehetővé vált, hogy az A-oszlopot laposabb szögben előrébb helyezzék, így a jármű súlypontja ideálisabb helyre került.

Ezenfelül olyan technikai csemegéket tartogat az RX-8, mint az egy darabból álló, szénszálas kompozit anyagból készült kardántengely, amellyel további tömeg-megtakarítást értek el.

A Mazda új, „A-lengőkaros” felfüggesztési rendszere kiváló irányíthatóságot biztosít, amit fokoznak a 18 col átmérőjű, 225/45 ZR 18 méretű gumiabroncsokkal szerelt kerekek. A hatfokozatú sebességváltó, a blokkolásgátló (ABS) és a menetstabilizáló (DSC) berendezés pedig természetesen széria. A kis tömegű, agilis futóművel szerelt kocsi kevesebb, mint 6 másodperc alatt katapultál százra, de igazi énjét a kanyarokban mutatja.



Mazda RX8 – banzai! 1

Kattintson a képre!


Tágas beltér


A karosszéria kialakításának köszönhetően a beltér mérete a hagyományos sportos limuzinokéval vetekszik. Az enteriőr kialakításánál a Mazda tervezői remekül ötvözték a modern és hagyományos jegyeket. A sebesség- és a fordulatszámmérő klasszikus formájú, de a versenyautós indítógomb, és a rengeteg alumínium a külsőhöz méltóan futurista.

A Mazda az RX8 népszerűsítéséhez egy hollywoodi filmstúdióhoz fordult, ennek eredményeként az autó előreláthatóan a nagysikerű Xman második részében fog debütálni 2003-ban.

 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik